نتایج اولیه بررسی علت فوت چهار بیمار دیالیزی اعلام شد

به گزارش هورنیوز – امروز نشست خبری درخصوص ارائه گزارش کارشناسی علت یابی فوت ۴ بیمار دیالیزی بیمارستان سینای کارون برگزار شد.

 

احتمال آلودگی دستگاه های دیالیز منتفی است

شکرالله سلمان زاده معاونت بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز، اظهار کرد: پس از آنکه از فوت بیماران بخش دیالیز مطلع شدیم به دستور رئیس داشگاه علوم پزشکی اهواز کمیته ای جهت بررسی تشکیل شد دو کارشناس نیز از وزارتخانه به اهواز اعزام شدند.

وی دستگاه های دیالیز را فاقد آلودگی اعلام و افزود: تمام این بیماران با علائم مشابه مراجعه و به یک نوع سندرم مبتلا شده بودند، این سندرم از طریق دهان وارد بدن بیمار شده و سیستم گوارشی را تحت تأثیر قرار می دهد.

سلمان زاده تصریح کرد: مهم ترین علامت این سندرم اسهال خونی است که در تمام بیماران فوت شده بخش دیالیز وجود داشت از همین رو احتمال آلودگی دستگاه های دیالیز منتفی می شود.

وی افزود: دستگاه های دیالیز از طریق رگ به خون بیمار متصل می شوند و اگر آلودگی مربوط به دستگاه ها بود باید خون افراد پیش از سایر قسمت های بدن آلوده می شد.

معاونت بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است آلودگی از طریق آشپزخانه بیمارستان وارد شده باشد، توضیح داد: نمونه گیری ها نشان از عدم آلودگی آشپزخانه دارند ضمن آنکه نمونه های کشت شده از مخزن آب دستگاه دیالیز هم منفی بوده است.

وی جواب نمونه میکروب های کشت شده را موکول به روزهای آینده کرد و گفت: دست کم چهار روز زمان لازم است تا نتیجه مقایسه میکروب های خارجی و آنچه در بدن بیماران یافت شده مشخص شود.

photo_2016-07-31_18-31-01

 

یک ماده غذایی، علت فوت بیماران

همچنین ایرج نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این نشست اظهار کرد: این افراد در روزهای یکشنبه و دوشنبه دیالیز شده اند و از روز سه شنبه به بعد چندتن از آنان با تابلوی عفونت به بیمارستان مراجعه کرده اند.

وی با اعلام خبر ارجاع پرونده این بیماران به دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: رسیدگی به این مسأله از بُعد قضائی در حیطه این دادگاه می باشد.

نظری تصریح کرد: بررسی میکروب های منتقل شده به بیماران نشان می دهد نوع میکروب وارد شده ابتدا سیستم گوارشی آنها را مورد حمله قرار داده است درحالیکه اگر از طریق دستگاه ها آلودگی منتقل می شد باید نمونه در خون آنها یافت می شد.

وی با اشاره به اینکه جهار بیمار دیالیزی دیگر در بیمارستان سینا بستری هستند، گفت: این شایعه که بیماران به وسیله غذای نذری مسموم شده اند را تکذیب می کنیم. فوت این افراد به وسیله یک ماده غذایی صورت گرفته اما هنوز عامل اصلی آن یافت نشده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در بخشی دیگر از سخنان خود تعداد بیماران دیالیزی خوزستان را به علت شرایط اقلیمی بالا دانست و افزود: ماهانه بین ۶۰ تا ۷۰نفر به بیماران دیالیزی افزوده می شوند و خوزستان از این منظر رتبه دوم کشور را داراست.

https://hoorkhabar.ir/612859کپی شد!
113