سود صنایع نیشکر صرف سرمایه گذاری در استان شود

هورنیوز – غلامرضا شریعتی در نشستی با مسئولین شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی که امروز، ۷ مردادماه برگزار شد، اظهار کرد: بنابراین انتظار می رود این شرکت هر سال ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری جدیدی در حوزه های مربوط به توسعه نیشکر در خوزستان انجام دهد.

وی افزود: حضور امروز من در این شرکت نشانگر تکریم تولید، کارآفرینی و اشتغالزایی است و از ابتدای مسئولیت خود در سمت استاندار، سعی من بر حرکت در مسیر حمایت از تولید، کارآفرینی و اشتغال بوده است.

شریعتی با بیان اینکه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بزرگترین پروژه کشاورزی و صنعتی کشور است، تصریح کرد: این پروژه در ادوار مختلف با مشکلات مختلفی مواجه شد. از مشکلات عدیده مالی گرفته تا ضعف اقتصادی که بعضی اوقات حتی زمزمه هایی از شکست و تعطیلی آن به گوش می رسید.

وی عنوان کرد: به لطف خدا با اراده قوی دست اندرکاران شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و تصمیمات صحیح و به موقع نظیر واگذاری بخش زیادی از سهام این شرکت به بخشهای خصوصی و اقتصادی قوی مثل بانکها، این شرکت آن مراحل سخت را سپری کرد.

شریعتی با اشاره به رفتارهایی که در گذشته در شرکت توسعه صنایع جانبی جنبه سیاسی پیدا کرده بود، خاطرنشان کرد: پس از اعمال اصلاحات مدیریتی با استراتژی صحیح و تمرکز بر تولید و رشد، این شرکت از حاشیه ها و جنجال های سیاسی فاصله گرفت و در همان مسیر خود یعنی افزایش تولید، رشد، افزایش راندمان و افزایش بهره وری گام برداشت و به ثبات دست یافت.

وی ادامه داد: سپس بی حاشیه و بی سروصدا با برنامه ریزی مناسب صنایعی جانبی که در حقیقت حلقه تکمیل کننده صنعت نیشکر بود، به منظور سودآوری و افزایش درآمد و همچنین جهت جلوگیری از آثار مخرب زیست محیطی این صنعت ایجاد شد که از طرفی اشتغالزایی بیشتری را به دنبال داشت.

شریعتی بیان کرد: امیدواریم که با کلنگ زنی و تکمیل دو طرح جدید کاغذسازی و ذغال اکتیو، زنجیره صنایع جانبی این شرکت تکمیل شود. شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی هر چند اشتغال موثری ایجاد کرد اما برای مردم استان نیز مشکلاتی به وجود آورد و برای اراضی روستائیانی که در این طرح قرار گرفته بود، مشکلاتی ایجاد شد.

وی اظهار کرد: همچنین آب مصرفی این کشت و صنعت ها با زه آبی با شوری بسیار بالا اکوسیستم استان، تالاب شادگان و روستاها را با خطراتی جدی مواجه کرد و حتی بخش کشاورزی برخی نقاط در استان را به مخاطره انداخت.

استاندار خوزستان گفت: بحمدالله با تمهیدات درست، همفکری، همدلی، همگرایی، وفاق و تعاملات میان مسئولین استان و شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سنوات مختلف برخی از تبعات طرح توسعه نیشکر حل و برخی از این تبعات نیز تقلیل داده شد.

وی افزود: ما نیز شاهد بودیم که EC زه آب های این طرح بیش از ۳۰ هزار میکروگرم بر موس بود که از مزارع نیشکر خارج می شد و اکوسیستم و حیات استان را با خطرات جدی مواجه می کرد. تا اینکه با مدیریت نسبتا صحیح و کارآمد سعی شد تا این ضایعات، هزینه ها و عوارض به حداقل برسد.

شریعتی اظهار کرد: EC زه آب کشتزارهای طرح های اولیه مانند کشت و صنعت نیشکر امام خمینی (ره) ۴۰۰۰ میکروگرم بر موس است که برای استفاده و آبیاری محصولاتی مانند نخیلات و گندم مشکلی ندارد.

وی ادامه داد: همچنین EC آب در کشتزارهای جنوبی طرح توسعه نیشکر و صنایع جانبی که چندین سال بعد راه اندازی شد، حدود ۶۰۰۰ میکروگرم بر موس است که هر چند موثر نیست اما قابل تأمل است.

شریعتی گفت: ان شاالله طبق سخنان مسئولین این شرکت ظرف ۳ سال آینده EC این کشتزارها نیز مانند EC کشتزارهای شمالی ۴ هزار میکروگرم بر موس خواهد شد که برای آبیاری نخیلات آبادان و شادگان مشکلی نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه می شود از زه آب های نیشکر برای احیای هور و تالاب شادگان استفاده کرد، گفت: این امر باعث می شود تا تالاب شادگان تنها وابسته به رودخانه مارون و جراحی نباشد که مانند امسال مشاهده کنیم که با کاهش بارندگی در این حوزه ها، تالاب شادگان به سختی نفس می کشد.

شریعتی بیان کرد: ان شاءالله در سالهای آتی زه آب های نیشکر به تنهایی می تواند تالاب شادگان را زنده نگه دارد و نخیلات این شهرستان را آبیاری کند.

وی افزود: امیدواریم با کنترل مسئله زه آب ها بخش کشاورزی خوزستان به وضعیت قبل از سالهای جنگ باز گردد و نخیلات شهرستان های شادگان، آبادان، هویزه و  خرمشهر با بکارگیری این زه آب زیادی که در اختیار داریم احیا، فعال تر و موثرات از قبل شود.

شریعتی خاطرنشان کرد: انتظار می رود که حساب های بانکی شرکت بازرگانی توسعه نیشکر و صنایع جانبی که هم اکنون در تهران مستقر است، در بانک های خوزستان قرار گیرد. یعنی این حساب ها در اهواز فعال و نقدینگی این شرکت در بانک های استان در حال گردش باشد.

وی افزود: انتظار داریم با توجه به افزایش ظرفیت برخی از صنایع جانبی این شرکت که اکنون در دست برنامه است،  سوددهی شرکت،  این سود با عنوان پول نقد به سهامداران داده نشود، بلکه این سود به سرمایه ها و پروژه های جدید برای استان که سود مضاعف برای سهامداران در افزایش اشتغال و تولید رابرای استان دارد تبدیل شود.

استاندار خوزستان خطاب به مدیران صنایع نیشکر گفت: بنابراین در هر حیطه ای که صلاح می دانید و دارای سوددهی و افقی روشن است انتظار می رود که سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید از شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان انجام شود که اشتغالزایی جدید و همچنین جلب رضایت مردم و پایداری سرمایه های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

https://hoorkhabar.ir/612614کپی شد!
27