دزفول پایانه صادرات گل می شود

غلامرضا شریعتی پنجشنبه در نشست شهرک های کشاورزی خوزستان که در سالن جلسات استاندار برگزار شد، اظهار کرد: برای حل مشکلات حمل و نقل و صادرات گل، فرودگاه دزفول را به مرز هوایی و پایانه صادرات گل تبدیل می کنیم تا صادرات این محصول به روسیه و سایر نقاط تسهیل شود.

وی همچنین با بیان اینکه طرح شهرک های کشاورزی در استان هیچ پیشرفتی نداشته افزود: این طرح باید تسریع شود و متناسب با محصول شهرستان ها شهرک های گلخانه ای نیز ساخته شود.

شریعتی از مشاوران طرح شهرک های کشاورزی خوزستان خواست تا با رعایت جوانب بهینه سازی مصرف آب، جانمایی را انجام دهند.

*هشت شهرک کشاورزی در انتظار آب

مهران مومن غریب دبیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در این نشست گفت: این سازمان آمادگی دارد آب شهرک های کشاورزی را از منابع آب سطحی تامین کند اما با توجه به مشکلاتی که در ذخایر آب زیرزمینی وجود دارد، صدور مجوز برداشت آب از این محل ها امکان پذیر نیست.

بر همین اساس مقرر شد نحوه تامین آب هشت شهرک کشاورزی در استان با هماهنگی سازمان آب و برق بررسی و اعلام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین در این نشست با اشاره به پیش بینی ساخت ۱۵ شهرک کشاورزی در استان گفت: تا کنون مجوز برداشت آب برای هفت واحد توسط سازمان آب و برق صادر شده است.

کیخسرو چنگلوایی افزود: سازمان آب و برق برای هر کدام از این شهرک ها مجوز برداشت ۲۳۸ مترمکعب را صادر کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح های گاومیشداری تا کنون موفقیت آمیز نبوده اظهار کرد: در شهرستان کارون برای ۶ هزار راس گاومیش شهرکی با هزینه بیش از ۵۰ میلیارد ریال ساخته شد اما مورد استقبال قرار نگرفت.

وی اضافه کرد: این طرح در سال ۸۶ و به منظور خروج گاومیش ها از اهواز (پیش از تفکیک شهرستان کارون) و ساماندهی چهره آن منطقه اجرا شد.

*پشتیبانی شرکت ایتالیایی از گاومیشداری در خوزستان

یکی از مشاوران شهرک های کشاورزی خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه ۳۰۰ نقطه در استان برای احداث شهرک های کشاورزی، دامپروری و گلخانه ای پیشنهاد شده است، درباره دلیل پیشنهاد اجرای شهرک گاومیشداری توضیح داد: چند سال پیش یک موسسه مشهور ایتالیایی تولیدکننده پنیر ‘مازارالا’ از شیر گاومیش در عراق طرح پرورش ۱۰۰ هزار گاومیش را آغاز کرد اما به دلیل مشکلاتی که در عراق وجود داشت تنها توانستند ۱۰ هزار راس گاومیش را پرورش دهند.

شاهرخ قلاوند افزود: این شرکت مایل به عقد قرارداد ۲۵ ساله با پرورش دهندگان گاومیش است و تمام هزینه ها را تقبل می کند که در اینصورت بسیار سودآور خواهد بود.

وی افزود: در صورت اجرای این طرح مشکلات اجتماعی و اقتصادی مردم محلی و گاومیشداران نیز حل می شود.

*خانه گاومیش ها

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با انتقاد از طرح های گاومیشداری گفت: این طرح ها به بیراهه رفته و می توان از ظرفیت های استان و موهبت هایی همچون تالاب هایی همچون شادگان، هورالعظیم و بامدژ برای پرورش گاومیش استفاده کرد.

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: هم اکنون ۴۰ هزار راس گاو و گاومیش در تالاب شادگان وجود دارد و روستائیان ساکن حاشیه تالاب تقاضای زیادی برای پرورش گاومیش دارند.

*رد پای گاومیش در جنگ جهانی دوم

مدیرکل دامپزشکی خوزستان نیز در این نشست گفت: خوزستان خاستگاه گاومیش است و شیر و گوشت آن جایگاه خاصی در تغذیه دارد و بر اساس مستندات در تمام کشور بی همتا است.

مصطفی کنارکوهی تالاب ها را بهترین و کم هزینه ترین محل پرورش گاومیش دانست و افزود: هم اکنون ۳۰ هزار راس گاومیش مولد و گوشتی در خوزستان وجود دارد.

وی با اشاره به مستندات تاریخی اظهار کرد: بر اساس این روایات پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم را مدیون دو عامل یعنی شیر و گوشت گاومیش و حبوبات خوزستان عنوان کرده اند.

کنارکوهی گفت: در زمان جنگ جهانی دوم ۸۰۰ هزار راس گاومیش در خوزستان بوده که بعد از جنگ به ۱۲۰ هزار راس کاهش یافته اند.

همچنین در این نشست مطالعات شهرک گاومیشداری در شهرستان کارون و شهرک های گلخانه ای در دزفول و شوشتر ارائه و مقرر شد جلسه کارشناسی در سازمان جهاد کشاورزی با حضور مشاوران طرح و کارشناسان برگزار شود.

https://hoorkhabar.ir/612590کپی شد!
29