بهره برداری از بیمارستان جایگزین ابوذر در سال ۱۳۹۶

دکتر مهران حکیم زاده فوق تخصصی گوارش و کبد کودکان و رئیس مرکز آموزشی و درمانی کودکان ابوذر اهواز گفت: مرکز آموزشیدرمانی ابوذر، تنها مرکز تخصصی و فوق تخصصی اطفال در جنوب غرب کشور می باشد که به مردم شریف استان خوزستان و استان های همجوار خدمت رسانی می کند.

وی در خصوص تاریخچه بیمارستان تصریح کرد: ساختمان این بیمارستان در سال ۱۳۴۱ ساخته شده و به عنوان هتل اهواز شروع به کار کرد، در سال ۱۳۶۰ بنابر نیاز جامعه و شروع جنگ تحمیلی و لزوم امداد رسانی به مجروحین جنگی، به بیمارستان تغییر کاربری داده شد، اما به جهت اینکه طرح ساختمان بر اساس هتل ایجاد شده بود، این تغییر ماهیت فضای مناسبی را برای استفاده یک بیمارستان آن هم در این سطح و حجم عظیم مراجعه کنندگان ایجاد نکرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: در سال ۱۳۷۰ با توجه به نیاز مبرم دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به یک بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی اطفال، بخش چشم به بیمارستان سینای اهواز منتقل و بخش های اطفال گسترش داده شد و بیمارستان از سوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به عنوان بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی اطفال معرفی گردید.

رئیس بیمارستان ابوذر اهواز گفت: به مرور درمانگاه های تخصصی اطفال و اورژانس اطفال شروع به فعالیت نمودند و بنا به نیاز شهر اهواز اورژانس بزرگسال در بیمارستان تعبیه شد. در سال ۱۳۷۵ بخش ICUاطفال و همودیالیز به مجموعه بخش ها اضافه  شد و در حال حاضر بیمارستان ابوذر با مساحت ۲۱ هزار متر مربع، ۲۴۰ تخت مصوب و ۱۶۵ تخت فعال و بخش های تخصصی عفونی، نفرولوژی، غدد، نوزادان، گوارش، ICU، NIC، اطفال عمومی و جراحی و با امتیاز ارزشیابی درجه یک، یکی از مراکز آموزش و درمانی استان می باشد که علاوه بر درمان بیماران،  مرکز تعلیم و تربیت دانشجویان مختلف رشته های پزشکی در سطح عمومی و  تخصصی، پرستاری، مامایی، فیزیوتراپی، گفتار درمانی، رادیولوژی، مدارک پزشکی و علوم آزمایشگاهی نیز می باشد.

فوق تخصص گوارش و کبد کودکان تصریح کرد: بخش های اورژانس این بیمارستان بصورت شبانه روزی در ارائه خدمات درمانی به مراجعین فعال است و مجتمع درمانگاهی و بیمارستان دارای درمانگاههای تخصصی با بخش های اطفال، نوزادان، غدد و رشد اطفال، نفرولوژی اطفال، چشم پزشکی و گوش و حلق و بینی می باشد. همچنین بخش های پاراکلینیکی این بیمارستان مشتمل بر بخش های رادیولوژی و سونوگرافی، اکو کاردیوگرافی، آزمایشگاه، فیزیوتراپی، گفتار درمانی و تغذیه است که در ارتباط امور تشخیصی و درمان بیماران انجام وظیفه می کند.

رئیس بیمارستان ابوذر اهواز گفت: علیرغم استقرار ۱۰ تخت دیگر در مجاورت اورژانس برای آمادگی با اپیدمی های فصلی و شرایط سخت و دشوار و اضافه نمودن ۱۸ تخت دیگر با راه اندازی بخش عفونی، واقعیت امر این است که این تعداد نیز هنوز جوابگوی حجم بالای مراجعه کنندگان نیست و به دلیل سازگار نبودن طرح ساختمان به عنوان یک مرکز درمانی، امکان ارتقاء تخت ها و همچنین اضافه نمودن تخت به بخش های بیمارستان متناسب با نیاز مراجعه کنندگان وجود ندارد که این مسئله بعضا” باعث ایجاد نارضایتی مراجعین می گردد.

حکیم زاده بیان داشت: با توجه به عمر ۵۰ ساله بنای ساختمان بیمارستان و همچنین افزایش بار مراجعه کنندگان، در سال ۱۳۸۸ طرح ملی ساختمان جدید بیمارستان به مساحت ۲۵ هزار متر مربع زیربنا در ۹ طبقه با آخرین استانداردهای بیمارستانی تصویب و کلنگ زده شد. در محدوده ای از زمان، کار ساخت بیمارستان متوقف شد اما در سال ۹۳ با حمایت های دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و مشارکت بنیاد مستضعفان ادامه کار ساخت آن با سرعت بیشتری آغاز و پیگیری شد که پیش بینی می شود در سال ۹۶ قابل بهره برداری باشد.

وی گفت: بیمارستان جدید دارای ۲۴۳ تخت است که امیدواریم تا حدی مشکل کمبود تخت اطفال را جبران کند ولی با توجه به بار مراجعات حتی از کشورهای دیگر همچون عراق همچنان باید به فکر افزایش ظرفیتها بود.

https://hoorkhabar.ir/607140کپی شد!
40