معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز: مهارت «نه‌ گفتن» از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از اعتیاد است

دکتر شکرالله سلمان زاده در خصوص راه های پیشگیری از اعتیاد گفت: یکی از استراتژی‌هایی که می‌تواند به کاهش مصرف سیگار کمک کند، افزایش قیمت آن است که با بالا رفتن هزینه مصرف سیگار، قطعا تعداد زیادی از افراد اقدام به ترک آن می کنند.

وی در ادامه با اشاره به استفاده قلیان‌ با تنباکوهای سرطان‌زا در برخی قهوه‌خانه‌ها، افزود: ۸۰ درصد تنباکوهایی که در قهوه‌خانه‌ها عرضه می‌شوند، واقعی نبوده و به مواد روان‌گردان و سمی آغشته شده اند. اعتیاد، الکل و دخانیات سه راس یک مثلث هستند که زمینه ساز آسیب‌های اجتماعی شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه تصریح کرد: با برنامه ریزی دقیق می‌توان عوارض دخانیات را کاهش داد همچنین مهارت «نه‌ گفتن» از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از اعتیاد است.

سلمان زاده گفت: در چند ماه اخیر موارد مسمومیت با سرب ناشی از مصرف تریاک در استان افزایش یافته است، بطوری که تاکنون ۲۰ مورد مسمومیت مشکوک با سرب در معتادانی که تریاک خوراکی استفاده می کنند در بیمارستان های اهواز مشاهده شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان اظهار داشت: عوارض سرب موجود در تریاک در روش خوراکی بیشتر از روش تدخینی است هرچند در روش تدخینی هم امکان مسمومیت وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: معتادان برای درمان با متادون، حتما به مراکز گذری کاهش آسیب اعتیاد (DIC) مراجعه و خدمات لازم را دریافت نمایند و به هیچ عنوان با استفاده از داروهایی که در شبکه های ماهواره ای تبلیغ میشود اقدام به ترک مواد مخدر نکنند.

https://hoorkhabar.ir/606585کپی شد!
25