خاکستر نیشکر سلامت اهوازی ها را تهدید می کند

اسماعیل ارزانی بیرگانی با انتقاد از سوزاندن مزارع نیشکر اطراف اهواز تصریح کرد: سوزاندن مزارع نیشکر باعث آلودگی هوای شهر و انتشار خاکستر در بسیاری از مناطق شده است که به شدت مخالف این روش ها هستیم و نسبت به آن بارها اعتراض کرده ایم.

فرماندار اهواز سوزاندن مزارع نیشکر را یک خطای بزرگ دانست و افزود: خاکستر و دود ناشی از این سوزاندن مزارع آلودگی هوای شهر را مضاعف کرده و به سلامت مردم آسیب وارد کرده است.

وی با تاکید بر پیگیری این مساله از طریق مراجع قضایی افزود: سوزاندن مزارع نیشکر با وجود اعتراض و مخالفت مسئولان و مردم همچنان ادامه دارد و مدیران این کشت و صنعت ها نسبت به عملکرد خود پاسخگو نیستند.

ارزانی بیرگانی همچنین ضمن اخطار به این کشت و صنعت ها گفت: این مساله باز هم در شورای سلامت شهرستان مطرح می شود.

وی تاکید کرد: کشت و صنعت های نیشکر به واسطه نزدیکی به شهر، سلامتی شهروندان را تهدید می کنند و باید روش برداشت خود را تغییر داده و راهکاری برای این مساله بیابند.

خاکستر و دود حاصل از سوزاندن مزارع نیشکر از دیشب بسیاری از مناطق اهواز از جمله کوی ملت، زیتون، کوی فرهنگیان، کیانپارس و گلستان را آلوده کرده است.

شهروندان اهواز نسبت به این مساله در شبکه های اجتماعی واکنش نشان داده و اعتراض خود را اعلام کرده و خواستار دخالت مسئولان برای توقف تخلف شرکت های کشت و صنعت نیشکر شده اند.

طرح توسعه نیشکر در قالب هفت واحد کشت و صنعت با وسعت بیش از ۸۰ هزار هکتار از سال ۱۳۶۹ در خوزستان به اجرا درآمده است.

کارشناسان و مسئولان محیط زیست بارها نسبت به مشکلات زیست محیطی این شرکت از جمله، تخلیه پساب و شور کردن رودخانه کارون، تالاب ها و اراضی خوزستان همچنین آتش زدن مزارع نیشکر انتقاد کرده اند.

آتش زدن مزارع علاوه بر اینکه هوا را با انتشار گاز مونواکسیدکربن آلوده می کند، تشدید پدیده گازهای گلخانه ای، انهدام بافت خاک، کاهش رطوبت خاک و در نتیجه افت محصول، از بین رفتن موجودات زنده محیط ، فرسایش شدید خاک، کاهش حاصلخیزی زمین و کاهش تحمل گیاهان زراعی در برابر آفات، بیماری ها و خشکی، همچنین از بین رفتن زیستگاه های پرندگان را نیز به دنبال دارد.

اداره کل حفاظت محیط زیست بارها از پیگیری قضایی پرونده سوزاندن مزارع نیشکر خبر داده است اما هنوز سرانجام این پرونده ها روشن نشده است.

ایرنا
https://hoorkhabar.ir/598517کپی شد!
133
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.