خبیر: مهمترین مسئله استان تأمین امنیت سرمایه گذاران است/ قرار نیست دانشکده خبر بدون جا بماند

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان مهمترین مسئله استان را تأمین امنیت سرمایه گذاران دانست و با تاکید بر این که باید بستر مناسب سرمایه گذاری فراهم شود، عنوان کرد: اقتصاد استان دولتی است و با اقتصاد دولتی مردم توانمند نمی شوند؛ عدم حمایت از بخش خصوصی فقر مردم را به دنبال خواهد داشت.

 فرج اله خبیر در نشست خبری که امروز نهم اردیبهشت ماه در استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان این که امروزه دیگر نمی توان خبری را پنهان نگه داشت یا آن را سانسور کرد، اظهارداشت: باید خطوط قرمز و محدودیت ها بر سر راه رسانه ها و مطبوعات را کمتر کرد تا تعاملی مثبت و سازنده در جهت انعکاس اخبار در فضای مثبت جامعه ایجاد شود.

وی افزود: اولویت های کاری معاونت سیاسی و اجتماعی به طور مشخص امور مربوط به احزاب، تشکل های سیاسی و صنفی است. همچنین رسیدگی به امور فرقه ها و اقوام گوناگون، برگزاری انتخابات شورای شهر، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری و بحث تقسیمات کشوری نیز وظایف مهم دیگری است که باید به درستی انجام شود.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: تبدیل روستاها به شهر، تعریف نقاط جدید مسکونی، تقسیم واحدهای تقسیم شده موجود، تعیین مرز بین واحدهای تقسیماتی و  رسیدگی به اختلافات مرزی با استان های هم جوار، از دیگر وظایف حوزه سیاسی و اجتماعی است. در حوزه امور اجتماعی و فرهنگی مباحث زیادی چون تعلیم و تربیت، ورزش، بهداشت و درمان و امور فرهنگی مطرح است.

خبیر ادامه داد: برنامه هایی برای اجرا در حوزه تعلیم و تربیت در جهت ارتقای سطح علمی آموزش و پرورش و دانشگاه ها در نظر گرفته شده است که باید به صورت ویژه در استان دنبال و ابزارهای لازم برای تحقق این برنامه ها فراهم شود. مقرر شده امکانات ورزشی استان گسترش یابد و در شهرستان ها نیز این امر به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد تا ورزشکاران استان بتوانند در سطح ملی مطرح شوند.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک امکان تحقق این برنامه ها بدون وجود امکانات مالی ممکن نیست. در همین جهت سعی می شود حامیان در بخش های صنعتی، اقتصادی و بازرگانی شناسایی و معرفی شوند و با حمایت آن ها برای گسترش ورزش استان قدم های مؤثری برداشته شود.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در مورد برنامه ها حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد: ارتقا کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی در سطح کشور مطرح و در استان نیز در کار گروه سلامت و امنیت غذایی استان مورد توجه است. باید زمینه ای فراهم کرد تا محیط های درمانی روزانه از شرایط بهتر و کیفیت بالاتری برخوردار باشند و سطح پوشش بیمه ای مردم مناسب تر از گذشته شود.

خبیر تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری در حوزه بهداشت و درمان و توریست درمانی را از جمله برنامه های مورد توجه عنوان کرد و افزود: مردم باید خودمراقبتی را آموزش ببینند تا سطح بهداشت استان ارتقاء یابد. نحوه عرضه مواد غذایی نیز با مشکلات زیادی روبرو است. مواد غذایی نباید به صورت باز عرضه شود و ایجاد مراکز استاندارد جهت عرضه آن ها ضروری است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان هدف از برگزاری مانورهای مختلف در سطح استان را ایجاد آمادگی در نیروهای عمل کننده دانست و تأکید کرد: اجرای مانورهای مختلف به صورت منظم، فشرده و در یک بازه زمانی مشخص، موجب آمادگی نیروها و آموزش آن ها می شود که خود در نهایت احساس ناامنی در افرادی که مخل آسایش مردم هستند را ایجاد می کند. از این رو برنامه ریزی شده که این برنامه ها چند بار در سال تکرار شوند.

خبیر در مورد سازمان های مردم نهاد گفت: سازمان های مردم نهاد سازمان هایی با اهداف مشخص اند و اعضای آن ها در جهت تحقق اهداف تعیین شده آموزش می بینند. این سازمان ها سطح مشارکت اجتماعی افراد و توجه آن ها به امور مربوط به خود را بالا می برد؛ از همین رو این سازمان ها ارزشمند هستند و باید برنامه هایی را برای حمایت و گسترش آن ها تدوین کرد.

وی تأکید کرد: ساماندهی احزاب سیاسی و تشکل ها به عهده معاونت سیاسی و اجتماعی نیست. این احزاب و تشکل ها طبق رویه قانون اساسی و مصوبات مجلس تشکیل و باید چارچوب، اساسنامه و مرامنامه مربوط به خود را داشته باشند. ما می توانیم زمینه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی را فراهم و موانع موجود بر سر راه آن ها را برطرف کنیم. اهمیت این احزاب و تشکل ها بالاست زیرا می توانند طبق برنامه ای مشخص، مردم را آموزش داده و راهبری کنند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان تصریح کرد: آنچه در مورد صدمات جنگ تحمیلی مهم است جبران خسارت به منابع انسانی است؛ به گونه ای که موجب شد برخی از نیروهای کارآفرین و نخبه از استان خارج شوند. این خلاء به سادگی پر نمی شود و همان طور که مشاهده شده بسیاری از ناهنجاری ها در حوزه آموزش به مهاجرت نیروی انسانی کارآمد برمی گردد. برای جلوگیری از خروج نیروی انسانی نباید اخبار استان را به گونه ای منعکس کرد که مردم احساس کنند در استانی پر از مشکل و خطر زندگی می کنند و با فعالیت هایی چون گسترش امور فرهنگی و هنری، زمینه نشاط اجتماعی در استان را فراهم کرد.

خبیر ادامه داد: توجه ویژه به بنگاه های اقتصادی و صنعتی که دچار مشکل هستند در حال پیگیری است و سعی می شود مشکلات صنایع برطرف تا افراد بیشتری مشغول به کار شوند. همان گونه که در سفر رئیس جمهور مصوب شد و شهرستان های آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد اروند پیوستند، رونق و توسعه این شهرستان ها به سایر نقاط استان نیز سرایت می کند و از رشد و توسعه آن ها متأثر خواهند شد.

وی در مورد ارائه آمارهای غیرواقعی در استان اظهارکرد: بدون شک ارائه آمارهای غیرواقعی کاری ناپسند است و چیزی که در عمکردها نیست نباید به صورت غیرواقعی ارائه شود. از همین رو رسانه ها باید با تجزیه و تحلیل و انتقاد درست جلوی این قضایا را بگیرند. در این دولت سعی بر این است که دروغ گویی کنار گذاشته شود و مطالب به صورت واقعی ارائه شود.

خبیر در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه جدیدی برای افزایش شهر و شهرستان های استان دارید؟ توضیح داد: هم اکنون پیشنهاد جدیدی در این مورد مطرح نیست زیرا طرح جامع تقسیمات کشوری در وزارت کشور در حال اجرا است. قانون فعلی تقسیمات کشوری نارسایی های زیادی دارد و شهرستان های زیادی در استان ایجاد شده که قابلیت های لازم را ندارند و اکنون با مشکلات زیادی مواجه اند و سال ها می گذرد تا این مشکلات رفع شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد شهرستان شدن بندرشادگان نیز تاکنون متوقف مانده است. این بندر به دلیل شرایط خاصی که دارد می تواند به یک شهرستان تبدیل شود، اما مشکل اصلی این است که بندر شادگان تنها یک بخش دارد و فاقد دهستان و روستا است؛ از این رو باید به شهرستان ویژه ای تبدیل شود. همچنین ممکن است شهرستان های باغملک و هفتگل به یک حوزه انتخابی جدید تبدیل شوند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در مورد وضعیت دانشکده خبر استان اظهارکرد: ادامه فعالیت این محیط آموزشی مهم است اما باید توجه کرد که مالکیت این مجموعه با بخش دولتی نیست و به سازمان همیاری شهرداری ها بر می گردد. بخشی از این دانشکده در اختیار دانشگاه جامع علمی کاربردی است. قرار بر این نیست که دانشکده خبر بدون جا و مکان بماند؛ هرچند نباید فراموش کرد این فضای آموزشی در شأن دانشکده خبر نیست و ما آمادگی کمک برای ایجاد شرایط بهتر برای آن را داریم.

خبیر در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص فعالیت فرقه های انحرافی در استان، تصریح کرد: راه مقابله با فرقه های انحرافی و تهاجم فرهنگی چاره اندیشی شده است. برخی فرقه های انحرافی چون وهابیت در کشورهای همسایه سعی می کنند به کشور و به ویژه خوزستان نفوذ کرده و موج ناامنی را در آن ترویج دهند اما خوشبختانه مردم استان ما دین مدار و شیعه اند و این موضوع در استان ما زیاد نیست. در این زمینه دستگاه های مربوطه و نهادهای تبلیغی باید درست عمل کنند زیرا این مسائل در جایی شکل می گیرد که خدمات مناسب و ارتباط خوب با مردم برقرار نشود. نارسایی ها در ارائه خدمات فرهنگی باید رفع شود.

وی در مورد انتصاب فرمانداران نیز گفت: هر دولت جدیدی که روی کار می آید به دنبال نیروهای جدیدی است که سیاست های دولت را پذیرفته و توان و دانش کافی برای اداره امور را داشته باشند؛ با توجه به این که فرمانداران بر اساس معیارهای گوناگون منصوب می شوند، به صورت ۸۰ درصدی می توان گفت که نکاتی چون توان مدیریتی در انتصاب آن ها مدنظر است.

https://hoorkhabar.ir/13335کپی شد!
97
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.