فروش نقدی خودروسازان در گیرودار اعتراضات / عرضه خودرو با آپشنهایی خارج از مصوبه شورای رقابت
خودروسازان در حالی طی دو روز اخیر نسبت به عرضه بخشی از محصولاتشان با قیمتهای جدید اقدام کردهاند که این نرخگذاری با ابهام زیادی روبروست و اعتراض مجلس، دولت و مردم را به همراه داشته است.
طبق مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، ایران خودرو و سایپا باید هر ماه ۲۰ درصد از تولیدات خود را از طریق فروش فوری عرضه کنند. این در حالی است که شرکت سایپا طی ماههای گذشته هیچ اقدامی برای فروش نقدی محصولاتش نکرده و ایران خودرو نیز که در ماههای اخیر بخشی از تولیدش را به صورت نقدی عرضه کرده بود، بر خلاف روند خود، در بیست روز ابتدایی ماه جاری عرضهای را انجام نداد.
اما با اعلام نرخهای شورای رقابت و پس از افزایش قیمت خودرو، در حالی که مردم و مسئولان در دولت و مجلس نارضایتی خود را از افزایش چشمگیر قیمت خودرو اعلام کردند و برخی مسئولان خواستار بازنگری در قیمت جدید خودروها شدند و حتی سخنگوی دولت نیز از «مکدر شدن رئیس جمهور»در پی قیمتگذاری جدید خودروها سخن گفت، خودروسازان دست به کار شدند و اقدام به عرضه خودرو به روش نقدی کردند.
به این ترتیب ایران خودرو که در ماه جاری اقدام به فروش نقدی خودرو نکرده بود، برخی محصولات خود را با قیمت جدید به صورت اینترنتی از فردا عرضه خواهد کرد و جالبتر اینکه شرکت سایپا نیز که در ماههای گذشته اقدامی برای فروش نقدی محصولاتش نکرده بود، حال تیبا و پراید خود را با قیمتهای افزایش یافته به صورت نقدی در معرض فروش قرار داده است.
به این ترتیب خودروسازان از آب گلآلودی که با کمک شورای رقابت ایجاد شده است ماهی گرفته و محصولات خود را با نرخهای جدید عرضه کردند.
*عرضه خودرو با آپشنهایی خارج از مصوبه شورای رقابت
در این شرایط سایپا ۱۳۱مدل SE با موتور M13 و استاندارد یورو ۴ به قیمت ۲۰ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان، تیبا مدل SX با موتور M15 و استاندارد یورو ۴ با قیمت ۲۴ میلیون و ۱۸۳ هزار تومان و سایپا ۱۳۱ مدل TL پایه گازسوز با قیمت ۲۱ میلیون و ۹۵ هزار تومان به صورت اینترنتی عرضه شده است.
این قیمتها در حالی از سوی سایپا تعیین شده که نرخی برای این خودروها از سوی شورای رقابت اعلام نشده بود.
در بین محصولات ایران خودرو نیز که پیشفروش آن از فردا آغاز میشود، برخی اخبار حاکی است پژو ۴۰۵ بنزینی GLX با ایربگ راننده و با استاندارد یورو ۴ به قیمت ۲۶ میلیون و ۶۶۹ هزار تومان و نوع بنزینی با کیسه هوای راننده و سرنشین و استاندارد یورو ۴ این خودرو نیز با قیمت ۲۸ میلیون و ۴۴۵ هزار تومان عرضه خواهد شد.
قیمت این خودروها نیز در لیست شورای رقابت ارائه نشده بود.
همچنین پژو ۴۰۵ دوگانه سوز GLX با ایربگ راننده و سرنشین و استاندارد یورو ۴ به نرخ ۳۰ میلیون و ۱۱۸ هزار تومان عرضه میشود.
* سنسور دنده عقب، ۲ میلیون تومان!
علاوه بر این، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با ایربگ راننده و سرنشین و هشداردهنده موانع عقب به قیمت ۳۶ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان عرضه خواهد شد در حالی که قیمت مصوب این خودرو بدون هشداردهنده دنده عقب، توسط شورای رقابت، ۳۴ میلیون و ۱۱۴ هزار تومان تعیین شده بود و قطعاً هزینه نصب سنسور دنده عقب دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نخواهد بود.
پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V8 با ایربگ راننده و سرنشین و هشداردهنده موانع عقب نیز به قیمت ۳۶ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان از سوی ایران خودرو از فردا عرضه میشود که قیمت این خودرو بدون سنسور دنده عقب ۳۴ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان تعیین شده بود و به این ترتیب بابت نصب هشدار دهنده دنده عقب هزینه ۲ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.
در این فروش، پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V8 با کیسه هوای راننده و سرنشین نیز به قیمت ۳۴ میلیون و ۶۴۹ هزار تومان عرضه خواهد شد.
همچنین تندر ۹۰ مدل E2 با گریبکس اتوماتیک و کیسه هوای راننده و استاندارد یورو ۴ توسط ایران خودرو به قیمت ۴۵ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه میشود که البته قیمت این خودرو توسط شورای رقابت تعیین نشده بود.
فروش دستپاچه خودروسازان و تفاوت قیمت آنها با نرخهای اعلام شده از سوی شورای رقابت در حالی اتفاق افتاده که مشتریان بازار خودرو منتظر تعیین تکلیف قیمت خودروها و اعلام موضع دولت به صورت شفاف هستند.
* مردم، منتظر بازرسی شورای رقابت
در عین حال، شیوا رئیس شورای رقابت از برخورد با خودروسازان متخلف و متجاوز از قیمتهای تعیین شده از سوی این شورا خبر داده بود که باید دید چه کنترلی از سوی شورای رقابت بر عرضه شرکتهای خودروساز صورت میگیرد تا به هر بهانهای شاهد افزایش چشمگیر قیمتها نباشیم و بابت نصب آپشنهایی مانند هشدار دهنده دنده عقب که قیمت ناچیزی دارد، هزینههای دو میلیون تومانی از مردم دریافت نشود.
علاوه بر این، ضروری است تا قیمت مدلهای دیگر خودروهای پرتیراژ نیز از سوی شورای رقابت تعیین شود تا خودروسازان به بهانه ایجاد تغییری کوچک در خودرو، نام جدیدی بر روی ان نگذارند و بابت آن هزینه اضافی از خریداران دریافت نشود.
تصمیمگیری سریع و واقعبینانه در مورد قیمتگذاری خودروها از سوی دولت میتواند به جمع شدن حاشیه بازار خودرو کمک کند.