ممیزی را نمیتوان برحسب سلیقه جابهجا کرد/ فعالیت کمیسیون فرهنگی برای اجرای قانون عفاف و حجاب

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر لزوم پالایش قوانین در جهت گسترش فرهنگ اسلامی تأثیرگذار تأکید کرد و گفت: مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگی بر ممیزی کتاب تکیه کرده و آن را قانون قلمداد میکند.
چندی پیش حجتالاسلام احمد سالک، برای بار دوم به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی انتخاب شد به همین منظور به سراغ او رفته و درباره پارهای از مشکلات فرهنگی کشور و برنامه وی در کمیسیون فرهنگی مجلس به گفتوگو نشستیم.
متن ذیل حاصل گفتوگوی خبرنگار فارس با حجتالاسلام سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است که از خاطرتان میگذرد:
* اولویت کمیسیون فرهنگی در این دوره، احیای مطالبات رهبر انقلاب با رویکرد فرهنگی است
آقای سالک شما به تازگی و برای دومین دوره متوالی به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس برگزیده شدهاید، اولویت کمیسیون فرهنگی مجلس در این دوره چیست؟
مزین شدن سال ۹۳ از سوی مقام معظم رهبری به نام اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی جهتدهی اولویت ما را در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مشخص کرده است. به نظر بنده، مدیریت جهادی نخ تسبیح اقتصاد، فرهنگ و عزم ملی است؛ یعنی مدیریت جهادی است که با اطلاعرسانی صحیح، مستند و محکم به ایجاد انگیزههای مختلف در جامعه میپردازد.
ما در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نگاهمان نسبت به این نامگذاری با توجه به سه مسأله اساسی که جزو سیاستهای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به شمار میرود به «احیای مطالبات مقام معظم رهبری با رویکرد فرهنگی»، «تقویت زیرساختهای فرهنگی کشور» که یک لیست مفصلی دارد، «تحقیق و پژوهش پیرامون معارف دینی» و سپس «پشتیبانی از فعالیتهای خودجوش مردمی» توجه بسیاری داریم.
تلاش ما بر یک تحول اساسی در مسائل فرهنگی است و خوشحال هستیم که میتوانیم با کاری که در کمیسیون فرهنگی مجلس صورت گرفته، چند موضوع را مورد بحث قرار دهیم که در مرحله نخست، ارتباط مستقیم با دستگاههای زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی برای فعال شدن آنها در مسائل فرهنگی است که از جمله آن میتوان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی و کلیه دستگاههایی که به نوعی از بودجه دولتی استفاده میکنند، اشاره کرد.

* فعالان عرصه فرهنگی، مشخص و در چند دسته تقسیمبندی میشوند
در این جهت ارتباط دومی وجود دارد که آن نیز این است که فعالان عرصه فرهنگی را مشخص و در چند دسته تقسیمبندی کنیم؛ یعنی برخی از آنها جزو فرهیختگان فرهنگی کشور محسوب میشوند که از جمله آن نیز میتوان به صاحبنظران و شخصیتهایی نظیر مراجع تقلید و دانشگاهیان، اشاره کرد که دیگران از نقطهنظرات این افراد استفاده کنند.
گروه دوم کسانی هستند که فعالیت فرهنگی و زیرساختهای فرهنگی نظیر مساجد، کانونهای فرهنگی را برعهده دارند و اینها بخش عظیمی از کشور ما را تشکیل میدهند، حتی هیأت و مراکز مختلف فرهنگی کشور هم جزو این موارد هستند که با آنها ارتباطی داشته و جلساتی را برگزار کردهایم.
کار دیگر این بوده که به تشکیل چندین کارگروه پرداختیم که از جمله آن باید به کارگروه «تبلیغ و هنر» اشاره کرد که موضوعات مختلف در قالب لوایح دولتی و طرحهایی که در سطح مجلس مطرح میشود را به این کارگروه سپرده تا فعالیت خود را شروع کرده و سپس وقتی با کارشناسان و شخصیتهای فرهنگی مطرح کردند، خلاصه آن را در اختیار کمیسیون فرهنگی مجلس قرار میدهند تا در این کمیسیون موارد مورد نظر مورد بحث قرار گرفته و در نهایت تصویب و به اداره قوانین ارائه شود تا در کل به صحن علنی مجلس ارسال شود که اکنون طرح جامع و تعالی خانواده و جمعیت و طرح صدا و سیما را در دستور کار قرار دادیم و در کارگروهها نیز طرح امر به معروف و نهی از منکر، مساجد و به ویژه تجهیز مساجد را نیز مورد بررسی دقیق قرار دادهایم.
علاوه بر این، از چندی پیش بازدیدهایی توسط کمیسیون فرهنگی مجلس صورت میگیرد که کارکردها و فعالیتهای فعالان فرهنگی مورد توجه قرار میگیرد. در این راستا برای فرمان مقام معظم رهبری جهت نامگذاری امسال جلسه کارگروهی را با کمیسیون آموزش عالی و تحقیقات مجلس تشکیل دادیم که تاکنون دو جلسه برگزار شده است و به دنبال آن هستیم تا مسائل فرهنگی در ارتباط با شعار امسال را مورد توجه قرار دهیم.
باز چند هفته اخیر جلسهای در قالب اقتصاد مقاومتی و فرهنگسازی برای رشد اقتصاد مقاومتی در کمیسیون فرهنگی، برگزار شد؛ که در آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر ورزش و جوانان و قائم مقام صدا و سیما حضور به عمل آوردند یعنی در گذشته از این مسئولان خواسته بودیم که طرحهای اقتصاد مقاومتی خود را در جبهه فرهنگی در اختیار ما قرار دهند که هر سه، گزارش خود را به مجلس ارائه کردند و در نهایت ما در کمیسیون فرهنگی طرح جامعی را در ارتباط با مسائل فرهنگی کشور آن هم با مبنای اقتصاد مقاومتی که در آن ۲۴ اصل اقتصاد مقاومتی بوده، تدوین کردیم.

* تدوین برنامههای فرهنگی برای زئران عتبات عالیات از سوی مجلس شورای اسلامی
این تلاشها مجموعاً عملکرد ما را رقم میزنند و علاوه بر آن در فراکسیون روحانیت مجلس و در فراکسیون حج و زیارت که بنده مسئول آن هستم نیز تدوین برنامههای فرهنگی برای زائران را نیز در دستور کار قرار دادیم.
کار دیگر ما نظارت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر دستگاههای ذیربط است، به طور مثال، نظارت بر قانون عفاف و حجاب در داخل کشور که به عهده ۲۴ الی ۲۶ دستگاه کشور بوده که به آنها واگذار شده است که گزارشهایی از آنها دریافت و مسئولان به کمیسیون فرهنگی مجلس احضار شدهاند و اجرای این قانون را براساس مأموریتهایی که به هر دستگاهی واگذار شده بود، مورد مطالبه قرار دادهایم و نظارتی هم بر این موار داشتهایم که البته تناقضات و اشکالاتی در آن وجود داشت و درنهایت ضمانت اجرایی میخواست که آنها را نیز در مجلس شورای اسلامی تعقیب خواهیم کرد.
* لزوم پالایش قوانین در جهت گسترش فرهنگ اسلامی تأثیرگذار
شما در سخنان خود به تحولات فرهنگی اشاره کردید، درباره این تحول در کمیسیون فرهنگی سخن بگویید و عنوان کنید که ارزیابی مجلس از گزارشاتی که توسط وزیر ارشاد و سایر وزارتخانهها ارائه شده، چیست؟
وقتی بحث تحول فرهنگی را مطرح میکنیم، به چند مطلب مهم اشاره داریم، مطلب نخست، بررسی آسیبهای فرهنگی و اجتماعی کشور است که حدوداً دارای ۱۱ محور است و آثاری که بر آنها مترتب بوده که بخشی بسیار مهم، اساسی و قابل تأمل است. بخش دوم، نیازهای جامعه اسلامی ما نسبت به فرهنگ دینی و ارزشهای دینی و اسلامی و نهایتاً اخلاقی است که بررسی این نیازها، نیازمند بررسی جدی و اساسی است.
مرحله سوم برای ایجاد تحول، رصد جریانات داخلی و خارجی است که مباحثی را در پی میگیرند که دشمنان اسلام سعی میکنند مباحث فرهنگی ما را جهت انحرافی دهند و در مقابل دوستان ما تلاش میکنند تا فرهنگ اسلامی ناب را گسترش دهند. بنابراین، رصد این مطالب نیز قابل توجه است که این مهم شامل مطبوعات، کتاب، سینما و نمایشنامه و دهها مطالب دیگر میشود که خود این موارد کار بسیار زمانبری است چراکه این رصدها هم آسیبها و هم نیازهای فرهنگی را به ما نشان خواهد داد.
نکته بعد، هدفگذاری براساس اولویت است که ما چه اولویتهایی در جهت فرهنگی داریم و هدفهای ما در مباحث فرهنگی به خصوص با نامگذاری سال که مقام معظم رهبری فرمودند، چه چیزی خواهد بود.
براساس هدفگذاری، باید برنامهریزی صورت گیرد که این برنامهریزی در دو بخش خواهد بود که بخش نخست، پالایش قوانینی است که میتواند در جهت گسترش فرهنگ اسلامی ما نقش داشته باشد، پس در نتیجه به این مقوله میرسیم که ما باید به چندین نکته توجه کنیم، نخست، قوانینی که بسیار خوب هستند اما اجرا نشدهاند که باید مورد بررسی قرار گیرند که چرا اجرایی نشدهاند و بخش دوم، قوانین مزاحمی هستند که به ایجاد تداخل در میان دستگاهها پرداخته تا نتوانند به اجرای برنامهها بپردازند و بحث سوم، خلأهای قانونی است که در آنها مشاهده میشود که اگر این خلأهای قانونی در پالایش قانونی برچیده شوند، با تصویب مواد قانونی بستر را در گسترش فرهنگ ناب اسلامی فراهم میکند که این مطلب بسیار مهم و اساسی است.

مجموعه اینها وقتی برنامهریزی میشوند که براساس لزوم، اجرایی خواهند شد که در نهایت کار این کمیسیون، حاکم کردن نظامات بر دستگاههای اجرایی فرهنگی کشور است یعنی ما به وضوح مشاهده میکنیم که تداخلاتی که در اساسنامه برخی از این دستگاهها است، این تداخلات سبب میشود تا این دستگاهها بودجههای موازی گرفته و به کار موازی بپردازند که بخشی از این برنامهها در راستای برنامه اقتصاد مقاومتی، جلوگیری خواهیم کرد که در واقع این مسایل مقابله با هزینههای تشریفاتی و بیهوده است که بحث جدایی در این مبحث دارد.
این تحول براساس سند چشمانداز ۲۰ ساله است؛ یعنی ما در راستای سند چشمانداز همه موارد را مورد نظر قرار دادهایم و مبتنی بر برنامه توسعه پنج ساله کشور این مهم صورت گرفته است به گونهای که ما باید در سال آینده برنامه توسعه ششم را جمعبندی کنیم.
در این راستا میتوان گفت، با اجرایی کردن موارد فوق و استفاده از کلیه ابزارهای رشد تکنولوژی، مطبوعاتی، کتاب، فیلم و غیره تلاش برای گسترش فرهنگ ناب محمدی صورت خواهد گرفت که اگر با این موارد بخواهند مانعی برای ما ایجاد کنند، جلوی آن را بگیریم که آن نیز شیوههای خاص خود را میطلبد که بخشی از آن به مسائل امنیتی در قالب مسائل فرهنگی میگنجد، همانند جنگ نرم که هماکنون شروع شده است.
منظور از جنگ نرم، همان تقدسزدایی است به گونهای که تقدسزدایی یکی از سیاستهای جنگ نرم بوده که با آن خدا، قرآن و پیغمبر را زیر سؤال میبرند و با ایجاد شبهات مختلف، ذهن آحاد جامعه را به خودشان مشغول میکنند و به استعمال فکری میپردازند که ما در اینجا باید در میان توده مردم، اطلاعرسانی مستند کنیم که عمق معارف دین این بوده و شما نباید فریب آنها را بخورید.
* وضعیت کشور در زمانی که دولت به همه امور نگاه سیاسی دارد نه فرهنگی چگونه است؟
در ماههای گذشته انتصاب برخی مدیران فرهنگی باعث ایجاد حاشیههایی شده است. کمیسیون نسبت به این انتصابها حساسیت دارد؟
من میخواهم به این ماجرا کلیتر نگاه کنم. حکومتداری در این کشور بر مبنای کار برای انقلاب و مردم پایهگذاری شده است، یعنی هر کس که در این نظام مسئولیت میپذیرد، برای دفاع از انقلاب، پیشرفت انقلاب در راستای اهداف انقلاب اسلامی است و سپس در راستای منافع ملی همانند اقتصاد، مسائل فرهنگی و غیره است.
مدیریت ماندگار براساس همین برنامه است، یعنی هیأت دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه برای خدمت به نظام و مردم باید شکل بگیرد تا اشکالی که شما مطرح کردید را بتوان برطرف کرد.
گاهی اوقات در مسائل فرهنگی به این نکته توجه میشود که یک فردی شاید دارای تجربهای بیست ساله است اما فردی که در مقابلش دارای تجربه سه سال بوده، دارای شایستگیهایی است که میتواند کارهای یکسالهای که آن شخص طی ۲۵ سال انجام میدهد را به سهولت انجام دهد که در اینجا قضاوت اینگونه است که فردی که دارای طرح و ایده است را سر کار بگذاریم نه اینکه رو دربایستی، رفیقبازی و باندبازی کنیم و بگوییم آن فرد در همان مسند ماندگار باشد.

در این راستا معتقدم اگر تلاش برای کار، پیشرفت و عدالت و اینگونه مسائل باشد، ما معضلی نخواهیم داشت هم در محتوای برنامه و هم در عزل و نصبهایی که صورت میگیرد. اما اگر دولت، مجلس و قوه قضائیه و دیگر مراکز و سازمانها ساخته شدهاند برای فعالیتهای سیاسی نه فعالیتهای فرهنگی و مردمی، یک کسی حتماً با اتوبوس خواهد آمد و با اتوبوس هم خواهد رفت و یک مرتبه به قلع و قمع میپردازد و آدمهای خودشان را میچینند و به این مهم توجهی ندارند که این کارشان تا چه اندازه آثار منفی و هزینه سنگینی را بر دوش جمهوری اسلامی میگذارد؛ یعنی وقتی میبیند شخصی در باندشان نیست و در واقع رفیقشان نیز محسوب نمیشود، یا میخواهد انتقام بگیرد و بگوید هشت سال ما اصلاحطلبها ساکت بودیم و اکنون نوبت انتقامگیری ماست!!، اینها دیگر به فکر مردم، انقلاب و مسائل آینده نخواهند بود بلکه وارد سیکلی میشوند که قدرت خودشان را در سطح کشور حاکم کنند.
اینجا موردی است که اشکال پیدا میکند؛ یعنی افراد فرهیخته و دارای فضیلت و کارکننده گوشهنشین خانه میشوند و افرادی که از لحاظ فکری و از لحاظ علمی و اجرایی نالایق هستند و سوابقی هم ندارند، در مسندهایی مینشینند.
حال بنده باید این سؤال را بپرسم که نگاه شما به مسائل فرهنگی با نگاه اولی است که بنده عرض کردم یا نه؟ اگر این باشد، که باید کمی تأسف بخوریم، هم در دولت آقای هاشمی و هم آقای خاتمی و هم در دولت احمدینژاد، چرا که در هر سه مورد ما این گرفتاریها را داشتهایم، اما اگر قرار است نگاه دوم باشد، خیلی مشکل نیست و حذف آن بسیار آسان است و آدم میتواند آن را راحتتر بپذیرد؛ یعنی فعلاً دولتی آمده است که میگوید من معتدل هستم اما یک جانبهگرایی در حال پیشروی است و دولت اصلاحطلب نیز خود را دولت اصلاحطلب و دولت اصولگرا نیز خود را دولت اصولگرا بنامد و با یکدیگر کاری نداشته باشند که این مهم یک بحث جنبی به شمار میرود.
نگاه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نگاه اول است، یعنی وقتی نگاه اول شد، دولت و دستگاهها و وزارتخانههای آن به طور مثال اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محور باشد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر وزارتخانهها باید به این محوریت سرویس دهند. به گونهای دیگر یک ارتباط ارگانیک بین تمام دستگاهها برای فعال کردن گسترش فرهنگ اسلامی شکل بگیرد که این نکته در این قضیه بسیار حائز اهمیت است. اگر غیر از این شد و این اتفاق نیفتاد، دولت با تعدادی وزیر که به شکل جزیزهای در حال انجام فعالیت هستند، مواجه است یعنی هر وزارتخانهای برای خودش کار میکند و ارتباطی با هم ندارند، لذا کارهای تکراری و بخشنامههای متناقض پیش خواهد آمد و گاهی هم به رکود اقتصادی و فرهنگی نیز میکشد و مسائلی را به وجود میآورد.
این مواردی که بنده عرض کردم غیر از هجمه سنگین ۳ هزار ماهواره، سایت، وهابیت و بهائیت و عرفانهای کاذب و نو است که دارند به اسلام حمله میکنند. ما معتقدیم که باید از نوع مدیریت اول باشد یعنی تشکیل نظام برای خدمت به اسلام و تعالی جامعه و ملت ایران و حتی گسترش این نورانیت در سایر کشورهای جهان آن هم با توجه به پرهیز از درگیریهای سیاسی، بحرانها، التیامها و مسائل دیگر.

* مجلس در برابر اقدامات و هنجارشکنجیهای دستگاههای فرهنگی، ساکت نخواهد نشست
آقای سالک، بعضی از هنرپیشگان و بازیگران سینما در خارج کشور به هنجارشکنی میپردازند. به نظر شما وظیفه وزارت ارشاد و کلاً دستگاههای فرهنگی برای جلوگیری از این رفتارهای هنجارشکن چیست؟
معتقدم فعالان فرهنگی در هر زمانی که از کشور خارج میشوند، در واقع به عنوان سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شناخته میشوند. در حوزه سینما که توجه جامعه را به خود معطوف کرده است، این سفیران باید نماینده مناسبی برای کشور خودشان باشند، درباره اتفاقی که در جشنواره کن برای فردی رخ داده است، توقع ما از این بازیگر به عنوان فرزند مرحوم علی حاتمی بیش از اینها بود و نباید این اتفاق رخ میداد، بیانیهای هم که از سوی «ژیل ژاکوب» منتشر شد، مسئولیت خانم حاتمی را از بین نمیبرد. با این همه ایشان در بیانیهای عذرخواهی کردند.
اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت کافی و کاملی بر این موارد و مأموریتهای زیرمجموعه خود داشته باشد، باید برخورد مناسبی با این مسأله داشته باشد، چرا که اگر برخورد مناسبی نسبت به این قضیه نکند، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ناچار است که وارد ابزار نظارتی نظیر تذکر، سؤال و گاهی هم امکان دارد به مسأله استیضاح برسد. این واکنش را باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موارد مختلف نشان دهد.
به طور مثال؛ شاعری فراری که به توهین امام هادی علیهالسلام پرداخت، چندی پیش دوباره دعوت به برگشت شده بود و در جشنواره شعر فجر شاهد قرائت شعرهایی در وصف سران فتنه میشویم که این موارد قابل تحمل نیست، حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا به ما فشار میآورند و در نطقهایشان نیز به این نکته اشاره میکنند. در حالی که ما شاهدیم آقای جنتی تلاش دارد تا وضع را بهبود دهد و این را نیز به خوبی متوجه میشویم اما نباید برخی از موارد را نادیده گرفت.
* مجلس به ویژه کمیسیون فرهنگی بر ممیزی کتاب تکیه کرده و آن را قانون قلمداد میکند
بعضی از مقامات کشوری بر حذف ممیزی در مسایل فرهنگی تأکید بسیار دارند. دیدگاه شما در این راستا چیست؟
ممیزی در کشور دارای قانون است، ما نمیتوانیم قانونگریزی کنیم و معتقدیم باید قانون اجرا شود و ممیزی هم باید قبل از انتشار کتاب صورت گیرد. اینکه برخیها صحبت میکنند که نویسنده کتاب خودش را نوشته و میتواند آن را چاپ کند و سپس ما آن کتاب را گرفته و مواردی را تذکر دهیم و یا بعضیها میگویند که باید کاری کنیم تا نویسنده به ممیزی میرسد بتواند راحت رد شود، این حرف خوبی است که نیازمند اطلاعرسانی و آموزش است، اما برخی دیگر معتقدند که ممیزی یک سانسور است و نباید وجود داشته باشد، به خصوص بعضیها که میخواهند ضدانقلاب، نظام و اسلام کار کنند با ممیزی مخالف هستند.

* بحث ممیزی را نمیتوان برحسب سلیقه جابهجا کرد
مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون فرهنگی بر ممیزی کتاب تکیه کرده و آن را قانون دانسته است، به گونهای که ممیزی در حوزه کتاب در سطح کشور سالیان سال رویه داشته است و مبتنی بر یکسری از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و هیأت ناظر بر آن وجود دارد که دقت دارند و نمیشود در مقابل قانون اقدامات سلیقگی انجام داد، یعنی ممیزی را نمیتوان برحسب سلیقه جابهجا کرد و ما معتقد هستیم که ممیزی کتاب، قانون بسیار خوبی است و باید در کشور اعمال شود و به نظر بنده رسیده است که باید این قانون را مطالعه کرده و اگر خلأهایی در آن وجود دارد، با توجه به فضاهای مجازی که برخی از آثار از طریق فضای مجازی و از طریق چاپهای جدید منتشر میشود و با نظام هم همسو نیست و تحریککننده شهوات و فساد است، چاپ و دراختیار مخاطب قرار خواهد گرفت که باید خلأهای قانونی آن را مشاهده و نسبت به آن پیگیریهایی صورت گیرد.
* کشور مشکل قانون ندارد، بلکه با مشکل مجری و اجرا مواجه است
مجلس شورای اسلامی در خصوص مسأله عفاف و حجاب و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در کشور چه تدابیری اندیشیده است؟
قانون عفاف و حجاب از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و سپس به قانون تبدیل شد، این قانون به ۲۶ دستگاه ابلاغ شده است و برای هر دستگاهی نیز محورهای متناسب با آن دستگاه تنظیم و ابلاغ شد، به طور مثال برای مأموریت سازمان صدا و سیما ۳۱ محور برای مسأله عفاف و حجاب مطرح شده است. باید در اینجا نکتهای را عرض کنم ما در کشور مشکل قانون نداریم، یعنی امکان دارد کمبود نیروی انسانی داشته باشیم اما مشکل قانون نداریم، بلکه ما مشکل مجری و اجرا داریم و این مشکل هم نیازمند یک باور در این قضیه است.
اکنون ما برای نامگذاری امسال مقام معظم رهبری نگران هستیم که ایشان فرمودند: اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی تا این مهم تبدیل به شعار، روزنامه، تبلیغات و مباحث فلسفی کلان شود و در اجرا استفاده نشود.
در این راستا ناگفته نماند که مانع اجرای مسائل فرهنگ دینی در جامعه افرادی هستند که یا اعتقاد ندارند یا در مباحث ضعیف هستند و یا اینکه مأموریتی به کار نگاه میکنند، نه براساس یک رسالت و وظیفه و مسئولیت. در اینجا این سؤال مطرح است چرا این همه بیبندوباری در دستگاه مختلف مشاهده میشود، یعنی وقتی به دستگاههای اجرایی وارد میشویم میبینیم که وضعیت حجاب مطلوب نیست و بیبندوباری در برخی از دستگاهها به وضوح مشاهده میشود و وقتی سؤال میکنیم که آیا برای شما مسأله حجاب و عفاف ابلاغ نشده است؟ توضیح میدهند چرا، وجود دارد، و وقتی جویای این مهم میشویم این چه وضعیتی است که شما دارید؟ میگویند که نمیتوان به مردم فشار بیاوریم که واقعاً معنی حرف اینها نامفهوم است، در صورتی که در اینجا این سوال مطرح است که مگر این افراد از بیتالمال استفاده حقوقی نمیکنند؟ پس هر کسی که تابع نهاد و سازمانی است باید تابع مقررات و مدیر آن مجموعه باشد و اصلاً این حرف پذیرفته نیست که نمیشود برخورد کرد و یا سلب آزادی میشود.
* برخی از روشنفکران تذکر درباره عفاف و حجاب را «سلب آزادی» میدانند!!
برخی از روشنفکران معتقدند تذکر درباره عفاف و حجاب به گونهای سلب آزادی است، اما قطعاً اینگونه نیست. اگر شما به تمام کشورهای دنیا بروید خواهید فهمید که خطوط قرمز آنها در چارچوبهایی وجود دارد که اگر کسی آن چارچوبها را رعایت نکند، همان زمان به تخلفات آنها رسیدگی میشود. در امریکا اگر شما بروید خواهید دید که لباس کار همه ارگانها و سازمانها یک دست و مشخص است و اگر کسی خواست خلاف آن عمل کند، قطعاً با آن برخورد میشود، اما اگر شما به دستگاههای دولتی ما توجه کنید، خواهید فهمید که هر کدام دارای یک فرم و یک مدل مو هستند، حتی برخیها از مظاهر کفر برای ظاهرشان استفاده میکنند، این به دلیل آن است که آن مجری معتقد به آن موادی که به او ابلاغ شده است نیست و نتیجه عملی آن این است که وقتی در دستگاهی مدیر متدین و معتقد به سیستم حکومتی است و دلسوزانه کار میکند و قوانین را نیز اجرا میکند به آن ظلم میشود، اگرچه او در محتوای اصل قضیه، پیروز میدان است.

* نحو چگونگی ارائه گزارش دستگاههای موظف بر اجرای عفاف و حجاب به مجلس توسط سالک
در مسأله حجاب باید گفت که بنده در مجلس شورای اسلامی یک سال نائب رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی بودم و ابتدا نامهای به کلیه دستگاههایی که کانون عفاف و حجاب را اجرا میکردند، صادر کردم و از آنها خواستم تا عملکرد خودشان را از زمان مصوبه تاکنون گزارش کنند که در این راستا در محل کار خود چه کارهایی را انجام دادهاند.
همه گزارشها به کمیسیون ما برگشت و همه آنها را مور بررسی قرار دادیم و سپس از دستگاههای مختلف دعوت کردیم تا با کارشناسان خود به کمیسیون ما بیایند و محورهای گزارش را نزد خود نگه داشتیم و سؤال میپرسیدیم اما جوابی که آنها به ما میدادند چند دسته بود، یعنی عدهای که گزارش را خودشان نوشته بودند بسیار قوی از آن گزارش دفاع میکردند، گروه دوم، فضای قوانین عفاف و حجاب دستشان بوده و گزارش توسط کارشناس به نگارش درآمده بود که طی پرسوجو تناقضات صحبت را به خوبی متوجه میشدیم.
دسته سوم؛ کسانی بودند که میگفتند مدیر تشکیلات تلاش داشت تا فلان کار را انجام دهد اما به شخصی که دارای هیچ سابقه فرهنگی بوده است دستور داده تا مدیریت آن را بپذیرد، اما وقتی آن را در شرایط سؤال قرار میدهیم، میبینیم که نمیتواند پاسخگو باشد و در این مسأله نیز جای تأسف وجود دارد که البته این مقوله سوم را کمتر داشتیم.
* لزوم برخورد قوه قضائیه با فیلمها و موسیقیهای زیرزمینی ترویجکننده فساد و انتشار یافته در فیسبوک
مدتی پیش با آقای قبادی که مسئول مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است صحبت کرده و ایشان نیز به ارائه گزارش مبسوطی در این باره پرداخت و فعالیت و ایجاد اشتغالهایی که در این راستا انجام داده و برنامههایی که در حوزه مد و لباس به وجود آوردند و نمایشگاههایی که در سراسر کشور زدند به این نتیجه رسیدیم که تولیدات و زحماتی که کشیدهاند بسیار قابل توجه است، اما در این راستا نیز اشکالاتی نیز وجود داشت که باید آن نیز اصلاح شود، اما خوشبختانه در این حوزه نیز کارهایی صورت گرفته است.
بخشی از قانون عفاف و حجاب به قضیه مد و لباس مربوط میشود که آقای قبادی سعی کرده بود این موارد را یک به یک اجرایی کند، چرا که این فرد سالیان سال در این حوزه فعالیت داشته و دارای تخصص بوده و به خوبی با موضوع کار خود آشنا است، نکته دیگر این است که بحث حفظ حجاب توأم با عفت و غیرت، مبنای ارزش دینی دارد؛ یعنی میگوییم صیانت زن به حفظ حجاب است، چرا در وهله نخست اینکه زن دارای کرامت است و اسلام به زن کرامت بسیار بالایی داده است، به گونهای که به مادر نیز کرامتی داده است که در هیچ مکتبی وجود ندارد.
باید گفت اسلام به مادر کرامت داده است، حتی اگر به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری نیز توجه کنید، خواهید فهمید که معظمله فرمودند؛ اول، مادری و تربیت فرزند و دوم، شغل است، اما اکنون با کمال تأسف، زن ابزار دست شهوترانان و بزرگان جامعه اقتصادی و غیره است و بعد به مقوله مادری و تربیت فرزند پرداخته میشود.
مسأله حجاب از نگاه اسلام برای زن و مرد از یک جایگاه کلیدی، ارزشی و دینی برخوردار است، در حالی که زن در مکاتب غربی یک ابزار بوده و به عنوان یک کالا به آن نگاه میشود و در واقع او عاملی است برای سودآوری، حتی در دنیای متمدن ما نیز سختترین برخورد را با زنان میکنند و بنده آن را به وضوح در آلمان و سایر کشورهای دیگر مشاهده کردم، یعنی زن برای دنیای غرب قیمتی جز شهوترانی ندارد. شما اگر به این ۳۵ سال بعد از انقلاب توجه کنید خواهید دید آنهایی که در رشتههای بالا صاحب مقامات شدهاند چقدر بالا است یعنی قلههای علمی را به خوبی کسب کردهاند و در این راستا نیز با حفظ کرامت و حجاب توانستهاند قلههای رفیع علمی را طی کنند.
نکته بعد، ماهوارهها و سایتهایی هستند که خانواده و خانم را برای فروپاشی هدایت میکنند، یعنی هدف، فروپاشی بنیان خانواده است و به تعلیم ارتباطات نامشروع میپردازند، حتی در این راستا، نوع لباس، رنگ لباس و پوشش مردم تغییر میکند و در واقع غرب است که زنان ما را هدایت میکند.
معتقدم باندهایی که در داخل کشور که مبلغ این نوع حرکتها هستند به وسیله قوه قضائیه، اطلاعات و امنیت کشور باید با آنها برخورد شود، همانند فیلمهای زیرزمینی و موسیقیهای زیرزمینی ترویجکننده فساد و یا فیلمهایی که ساخته و در فیسبوکهای مختلف و بیبیسی به نمایش گذاشته میشود که باید نظام با آنها برخورد کند.
نکته دوم، دستگاههای تبلیغاتی ما و اصحاب رسانه هستند که باید ابعاد بحث حجاب و عفاف را برای مردم به صورت مکرر، تکرار تا ملکه ذهن شود، حتی آسیبهای آن نیز باید عنوان شود.
* افزایش حجاب ۶۰ درصدی مردم در صورت اجرایی شدن قانون حجاب در دستگاههای کشور
اگر قانون عفاف و حجاب در دستگاههای جمهوری اسلامی، اجرایی شود، میتوان گفت؛ که ۶۰ درصد مردم جامعه باحجاب خواهند شد، اما اگر این مهم صورت نگیرد با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
در این راستا ناگفته نماند که شنیدهام برخی از ژورنالهای لباسی که در اختیار خیاطهای زنانه قرار میگیرد، بهائیت آنها را تهیه میکنند که اکثر آنها به جز بیعفتی چیز دیگری به دختران ما نمیآموزد که خوشبختانه آقای قبادی مسئول مد و لباس وزارت ارشاد بیان میکرد که ژورنالهایی مطابق با فرهنگ بومی کشور در حال تولید است.
در اینجا این سوال مطرح است که آیا میدانید ایران بزرگترین مصرفکننده کالاهای آرایشی است؟ یعنی ما دومین کشوری هستیم که به وفور از لوازم آرایش استفاده میکنیم که اکثر آنها نیز از تولیدات صهیونیسم و بیگانگان است!!
* ۲۶ دستگاه مأموریت انجام قوانین عفاف و حجاب را برعهده دارند
آقای سالک، با توجه به سخنان فوق، شما معتقدید که فقط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد توانست مسأله عفاف و حجاب را در جامعه حل کند؟
ببینید رسیدگی به این موارد کار یک دستگاه نیست. الان ۲۶ دستگاه مأموریت انجام قوانین عفاف و حجاب را برعهده دارند که اگر این دستگاهها دستبهدست هم دهند و موازین را اجرایی کنند، مسأله و مشکلات عفاف و حجاب حل خواهد شد.
* یکی از گسستهای کشور، عدم رعایت قانون گزینش است
شما به مسأله اجرای قانون در نهادها و سازمانها اشاره کردید، اما یکی از مسائلی که چند سالی است مورد غفلت واقع شده است وجود گزینشهایی برای ورود به حوزه کاری است، آیا حذف گزینش باعث ایجاد مشکلاتی در حوزه عفاف و حجاب نخواهد شد؟
شما به نکته بسیار خوبی اشاره کردید، بنده مدتی دبیر نهاد گزینش کل کشور بودم. گزینش قانون دارد و مصوب مجلس شورای اسلامی است و در آن نیز منشور شش مادهای حضرت امام (ره) و فرمایشات مقام معظم رهبری نیز وجود دارد. در آن دوران بنده طبق قانون با این مسأله برخورد میکردم، اما در نتیجه بسیاری از مسئولان از این موضوع خوششان نمیآمد، چراکه ما معتقد بودیم اگر مسئولیتی را به مدیری میدهیم، باید آن فرد مطابق با آییننامههای مربوطه و موازین مقررات لازم باشد، اما مدیری که بالاتر از آن فرد بود، میگفت که این موضوع به شما مربوط نیست و خودم هر کسی را که بخواهم انتخاب و رأس کار خواهم آورد.
یکی از گسستهایی که در کشور وجود دارد، عدم رعایت قانون گزینش در کل کشور است، حتی بنده در یکی از دولتها با ۷ وزیر درگیر شدم، علت درگیری هم این بود که گفته بودم باید بانک مدیران تشکیل داده شود و مدیران کشور را از جهات مختلف گزینش کنیم که تعدادی از وزراء و نمایندگان دوره هفتم و حتی بیبیسی به دلیل آن که این سخن را در سالن اجلاس سراسری گزینشگران کل کشور بیان کردم، حرفهای بیربط زده و فحشهایی شنیدم اما بنده عمق استراتژیک کار را میدیدم.
* آغاز جولانگاههای سیاسی در دانشگاهها از به بکارگیری چه افرادی شکل میگیرد؟
اگر مدیران در جایگاه خود قرار نداشته باشند و متخصص حوزه خود نباشند کشور با معضلاتی مواجه خواهد شد. اگر شما به دانشگاههای سراسر کشور توجه داشته باشید، خواهید فهمید که وقتی مقام معظم رهبری میفرمایند که نباید دانشگاهها جولانگاه سیاسی شود، اما در اینجا این سؤال مطرح است که چگونه جولانگاه سیاسی میشود، آن هم تنها به خاطر انتصاب مدیری که وصل به فتنه بوده است و یا جزو افراطیون بوده است.
در برخی از دانشگاههای کشور نظیر دانشگاههای اصفهان شاهد آن هستیم که برخی از افرادی که دارای محکومیتهای قضایی بوده و در زندانها به سر میبردند و جزو حلقههای مختلف بودهاند، سخنرانهایی در دانشگاهها میشوند و بستر جولانگاههای سیاسی را به وجود میآورند.
* لزوم افزایش نظارت بر دستگاهها و اجرایی کردن مصوبات
آقای سالک شما عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هستید. چرا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها در چند برگه کاغذ باقی مانده است؟
نخست اینکه یکی از مطالبات مقام معظم رهبری، پیوست فرهنگی در حوزه های صنعت، اقتصاد، کشاورزی، خدمات، فرهنگی و غیره بوده که ابلاغ شده است. بنده به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، نامهنگاریهایی برای دستگاهها کردهام و از وزراء خواستهایم که پیوست فرهنگی دستگاههای مربوطه را برای ما ارسال کنند که باید گفت باز اشکال در اجرا و ضعف نظارت است.
مهندسی فرهنگی از مطالبات مقام معظم رهبری است و در شورای عالی انقلاب فرهنگی این مهم تصویب شده است و تنها باید ستاد اجرایی در انتها باشد که این کار را انجام میدهد.
مهندسی فرهنگی مصوبه این شورا است، که در آن راهبردها و راهکارها بسیار جالب است و انصافاً کار شده است. اگر این شوراها و انواع و اقسام آنها مصوبات داشته باشند و در اجرا پیاده نشود نتیجهای در بر نخواهد داشت به همین منظور معتقدیم باید تلاش کنیم تا نظارت را بالا برده تا به مصوبات به اجرا برسند.