یک «بنر تبریک» و چند نکته مهم

بررسی کسب یک کرسی در مجلس شورای اسلامی و تبریک حاشیه ای پس از آن.

هورنیوز – دو روز گذشته فضای مجازی شهر اهواز محل بحث و گفتگوی برخی فعالین این حوزه در خصوص نصب چند بنر تبریک برای مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون به جهت کسب یکی از کرسی های هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بود. لذا در همین خصوص ذکر چند نکته خالی از لطف نیست.

اول: در برخی استانهای کشور رسم است موفقیت نخبگانشان را با تبریک در اماکن مختلف ارج می نهند و دلیل این مهم را ایجاد فضای مثبت برای آن استان و تزریق شور به دیگر افراد برای حضور در میادین مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و … می دانند. برای مثال استانهای گیلان و مازندران جدای از این مورد(تبریک در سطح شهرها) با نصب تابلوهایی بر سر محله ی زندگی نخب خود عنوان می کنند که این منطقه محل زیست فرد مذکور است.

دوم: خوزستان از دیرباز یک تنه چرخ اقتصاد این کشور را می چرخانده و به گفته کارشناسان حوزه های مختلف تنها عدم وجود افراد سیاسی پیگیر و دارای جایگاه ملی که در این استان زندگی کنند و از کاستی های شهروندان آن دیار بیشتر باخبر باشند موجب نبود توسعه شده که می بینیم روزانه معمولا دستخوش کمبودها و مطالبات بعضا گسترده در حوزه های مختلف است. لازم به توضیح است افراد شاخصی همچون محسن رضایی، علی شمخانی، محمد مخبر و… بعنوان چهره ملی در پایتخت، تنها نمی توانند پیگیر مسائل مختلف این خطه باشند که در اینصورت قطعا از جایگاه ملی خارج شده و استانی معرفی می شوند.

سوم: آنچه که واضح و مبرهن است مجلس در راس امور این مملکت قرار دارد و کسب کرسی های مهم آن همچون هیئت رئیسه و ریاست کمیسیون های مختلف در جهت پیشبرد مطالبات استانها تاثیر به سزایی دارد و نمایندگان دارای کرسی که با روئسا و لابی های قدرتمند مجلس تقابل ندارند قطعا در آن جایگاه تاثیرگذارتر خواهند بود.

چهارم: کسب جایگاه در سطح ملی مخصوصا در مجلس شورای اسلامی در استانهای مختلف با همراهی مجمع نمایندگان حاضر و ادوار مختلف، رسانه ها و فعالین این حوزه، احزاب و… صورت می پذیرد که به گفته نماینده کنونی اهواز«یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس» با سنگ تمام مجمع نمایندگان استان و برخی رسانه ها حاصل شده است.

پنجم: باتوجه به اینکه مجلس شورای اسلامی برای اعتلای همه مردم این کشور و حتی ایرانیان خارج نشین فعالیت می کند، اما نمایندگان استانهای مختلف برای کسب کرسی تاثیرگذار با هیچیک از همکاران استانهای دیگرشان تعارف ندارند و برای چانه زنی، پیگیری و… استان و حوزه انتخابیه خود بعضا ممکن است موجب تضییع حقوق شهروندان حوزه انتخابیه رقیبان خود هم بشوند.

ششم: کسب کرسی هیئت رئیسه، کمیسیون ها و… در ادوار گذشته تنها به یک سال دبیری هیئت رئیسه و چندین مرتبه ریاست کمیسیون انرژی ختم شده و بعنوان یک حق برای خوزستانی ها در جایگاه مختلف نبوده که با این بنای کنونی گذاشته شده(دوسال دبیری در  هیئت رئیسه، و سه دوره ریاست کمیسیون انرژی و…) در دوره های بعد قطعا یک حق محسوب می شود و می بایست برای کرسی های نواب رئیسی و در خوشبیانه ترین حالت ریاست این پارلمان نیز خیز برداشته شود.

هفتم: اینکه شهرداری، فرمانداری، و مجوعه های مختلف برای یک نماینده مجلس تبریک کسب کرسی ملی درج کنند باید به یک عادت به جهت ایجاد رقابت بین نخبگان سیاسی تبدیل شود تا این افراد با تحرک و رایزنی بیشتر در پارلمان مذکور مطالبه گر پرقدرت کاستی های شهروندان استان خود بشوند و موجب تمرین همبستگی برای سیاسیون خوزستانی گردند که به گفته مردم، رسانه ها و نماینده های مختلف، یکی از عوامل عقب افتادگی زیرساخت های این استان عدم اتحاد نمایندگانی خوزستانی در اینگونه موارد است.

هشتم: معمولا در استانهایی مثل اصفهان برای کسب کرسی های مختلف در مجلس و دولت از اولین روز آغاز فعالیت این دو نهاد برنامه ریزی می شود و پس از رسیدن به هدف با یک هم افزایی سیاسی رسانه ایی، تاثیرگذاری دوچندان ایجاد می کنند که این مهم تا کنون در خوزستان حاصل نشده است!

نهم: باتوجه به فعالیت های مجتبی یوسفی نماینده اهواز طی سه سال گذشته برخی نمایندگان استانهای مختلف بر این اذعان داشته اند که او جدای از هرگونه تفکر، مرام و… که داشته باشد، می تواند سطح نمایندگی در خوزستان با همراهی افراد با تجربه چند دوره ایی این استان را بالا ببرد و منبعد انتخاب مردم آن دیار بر مبنای تجربه، تخصص، پاکدستی و… خواهد بود.(مسئولین، رسانه ها و احزاب مختلف کشوری طی سالهای گذشته بزرگترین ضعف در عدم رسیدگی به خوزستان را نبود نمایندگان پیگیر و کاربلد می دانند و عنوان می کنند در هر دوره تنها چند نفر برای این خطه نمایندگی کرده اند و این کافی نیست)

دهم: امیدواریم نه تنها شهرداری اهواز و چند شهر دیگر که بعضاً موفقیت برخی نخبگان سیاسی را در فضای شهری با تبریک ارج می نهند، بلکه همه نهادها و سازمان ها و… با این روند تکمیل کننده حرکت مذکور باشند تا با ایجاد فضای مثبت و رقابتی در همه حوزه ها و نه تنها مجلس، شاهد پیگیری مطالبات و کسب عناوین مهم برای خوزستان محروم ثروتمند باشیم.

پی نوشت

نصب بنر تبریک برای سیاسیون و مخصوصا نمایندگان مجلس توسط نهادهای مختلف و شهرداری ها نباید به منزله چشم پوشی از کم کاری ها و بعضا ترک فعل توسط مسئولین آنها باشد. قطعا کاستی بسیار وجود دارد و این رسانه منکر آن نیست.

https://hoorkhabar.ir/712478کپی شد!
86
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.