حوزویان سنگ بنای تحول جهانی را طرح ریزی کنند

هورنیوز – آیت الله عباس کعبی صبح امروز در ابتدای درس خارج خود با تبریک دهه کرامت و سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: این روز در تقویم ما به عنوان روز دختر معروف شده است. بانوی کرامت، حضرت فاطمه معصومه(س)، پیش از آنکه متولد بشوند، بشارت تولدشان را جد بزرگوار ایشان یعنی امام صادق(ع) داده اند و این مسئله یکی از کرامات امام صادق(ع) است که نشان‌گر جایگاه حضرت معصومه(س) در میان اهل بیت علیهم السلام است.

 

وی افزود: مرحوم علامه مجلسی در جلد ۹۹ بحار در صفحه ۲۶۷، در ذیل بحث فضیلت زیارت حضرت معصومه(س) از کتاب تاریخ قم از امام صادق(ع) نقل شده است که خداوند حرمی دارد و آن مکه است و حرم رسول الله(ص) مدینه است وکوفه نیز حرم امام علی(ع) است و ما نیز حرمی داریم که در قم است و در این شهر بانویی از فرزندان من دفن می شود که نامش فاطمه است، هرکس ایشان را زیارت کند بهشت بر او واجب است.

 

عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در ادامه راوی بیان می کند که حضرت این مطلب را زمانی فرمودند که حضرت موسی ابن جعفر به دنیا نیامده بودند.

 

استاد حوزه بیان کرد: نکته دیگر در خصوص حضرت معصومه(س) روایات مبشر زیارت ایشان است. از جمله شیخ صدوق که در عیون اخبارالرضا، نقل می کند که امام رضا(ع) فرمودند، کسی که او را زیارت کند بهشت بر او واجب می شود.

 

وی گفت: در روایت دیگر، امام جواد(ع) بیان می دارند که هر کسی که قبر عمه من را در قم زیارت کند بهشت از آن او است. همچنین علامه مجلسی بیان می کند که امام رضا(ع) به سعد(از اهالی قم) می فرمایند که در قم قبری دارید که از آن ما است. هر کسی او را با معرفت زیارت کند بهشت بر او واجب است.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآورشد: جایگاه و فضیلت حضرت معصومه(س) به حدی بزرگ است که باید این جایگاه و عظمت را شناخت تا مزد آن بهشت باشد. در روایات بیان شده است که اگر کسی قبر ایشان را زیارت کرد باید به بالای سر برود و ۳۴ بار تکبیر و ۳۳ تسبیح بگوید و ۳۳ حمد بگوید و زیارت معروف را نیز نقل می کنند. در پایان زیارت حضرت معصومه(س) نیز دعای فرج امام زمان را می خوانیم.

 

وی گفت: در زیارت نامه حضرت بحث شناخت ایشان و برائت از دشمنان ایشان بیان شده است. زیارت نامه حضرت یک معرفت نامه است.

 

آیت الله کعبی اظهارکرد: از جمله روایات دیگر در بحار الانوار بیان شده است که زیارت حضرت معصومه(س) برابر با بهشت است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: برای اینکه به فضل و جایگاه ایشان پی ببریم باید ببینیم که ائمه اطهار(ع) در خصوص ایشان چه فرمودند. حضرت معصومه(س) محور شهر قم بودند و این شهر نیز حرم اهل بیت(ع) است و از برکات ایشان، وجود حوزه علمیه قم است که هنگام هجرت اشعریون از کوفه به اهواز و از اهواز به قم این حوزه قم شکل گرفت. تاریخ حوزه علمیه قم به مرحوم موسس منتهی نمی شود بلکه به قرن دوم و سوم و چهارم بر می گردد. تشیع ایران مدیون حضور حضرت در قم است.

 

وی گفت: جایگاه شهر قم همچون جایگاه حضرت معصومه(س) در روایات از امام صادق(ع) آمده است. یکی از این روایات، روایت جلد ۵۷ بحار الانوار است که در صفحه ۶۳آمده است که در محضر حضرت ذکر کوفه شد و امام نیز بیان کردند که کوفه از اهل ایمان خالی می شود و علم از شهر کوفه مخفی می شود همانگونه که مار در لانه خود مخفی می شود و علم در شهری ظهور می کند به نام قم و این شهر گنج معرفت فضیلت و دانش می شود تا حدی که هیچ فردی که دین و اهل بیت(ع) را نشناسد باقی نمی ماند حتی نو عروسان پرده نشین هم با معارف اهل بیت(ع) آشنا می شوند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: بحث اصلی این روایت آن است که اراده الهی به این تعلق گرفته که خداوند قم و مردم اش را جانشین حجت خود می سازد. یعنی قم مرکزیت اهل بیت(ع) را می یابد و لابد مرجعیت تقلید و ولایت فقیه و دولت اسلامی و برکات دولت اسلامی در قم ظهور و نمود پیدا می کند. این مسئله بشارتی برای پیروزی انقلاب اسلامی است زیرا قم خاستگاه انقلاب اسلامی به زعامت نائب عام امام زمان(عج) است و خود امام یکی از برکات قم است.

 

وی گفت: علما و بزرگان ما از طول تاریخ تا امروز افتخار دارند که زائر این حرم هستند تو در این شهر درس می دهند و در این شهر دفن شوند. این حرم ملجا شیعیان در سراسر جهان و خاستگاه حوزه علمیه قم و مرجعیت دینی است. بیش از صد و اندی کشور در این شهر نماینده علمی دارند که این مسئله نشان می دهد که پیش بینی امام صادق(ص) چقدر درست است.

 

آیت الله کعبی اظهارکرد: در ادامه این روایت بیان شده است که اگر اهل قم نباشند که زمین اهلش را در خود فرو می برد. کرامت وبرکت حضرت معصومه جهانی است. علم از قم به همه جهان افاضه و منتشر می شود و در مشرق ومغرب منتشر می شود. این روایت به این معنی است که علوم از قم به سراسر جهان می رسد. در اینجا حجت خدا بر همه مردم جهان تمام می شود به این معنی که کسی در دنیا پیدا نمی شود که دین بر او ابلاغ نشده است. پس از اینکه حجت خدا جهانی می شود وقت ظهور بقیه الله می شود.

 

وی گفت: طلاب باید قدردان این مطلب باشند که علم از قم جهانی می شود و ما باید بدانیم که جایگاه مان در توسعه علوم اهل بیت(ع) کجا است. قم باید به قطب ایمان و معنویت و پناه گاه جهانی و شهر الگوی جهانی بر اساس معارف اهل بیت(ع) باشد و نباید به دشمنان اسلام و مکتب اهل بیت(ع) اجازه بدهیم که با جنگ نرم فرهنگی و تبدیل مبلمان شهری قم و ترویج فرهنگ غربی قم را از این ارزش های متعالی خالی کند.

 

عضو خبرگان رهبری اظهارکرد: دشمن می خواهد قم را به یک شهر با فرهنگ غربی مبدل کند که قطعا در این امر شکست می خورد. قم شهر قیام و اقامه دین و شهر جهاد و علم و اجتهاد و معنویت است. حوزویان در این زمینه باید جایگاه خود را بشناسند و با تاسی به امام راحل و رهبری معظم سنگ بنای تحول جهانی را طرح ریزی کنند. چنانچه قیام ۱۹ دی باعث پیروزی انقلاب اسلامی در این ۴۴ سال شد.

https://hoorkhabar.ir/712419کپی شد!
123
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.