آغاز به کار بیست‌ و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی

هورنیوز – بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران صبح روز چهارشنبه(۲۷ اردیبهشت‌ماه) با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری، علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، جواد اوجی، وزیر نفت، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقت و فناوری، فراس قدور، وزیر نفت سوریه، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و دیگر مدیران ارشد صنعت نفت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران کار خود را آغاز کرد.

 

معاون اول رئیس‌جمهوری به‌همراه وزیر نفت، پس از پایان آیین رسمی گشایش بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی از غرفه‌های شرکت‌های ایرانی در سالن ۸ و ۹ بازدید کردند. در جریان این بازدید، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری و علیرضا فخاری، استاندار تهران مخبر و اوجی را همراهی کردند.

 

مخبر در این بازدید ضمن ابراز خرسندی از توانمندی شرکت‌های ایرانی با اشاره به شعار نمایشگاه امسال «صنعت نفت؛ تولید فناورانه، مصرف بهینه» بر ضرورت تولید فناورانه و تمرکز بر بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور تأکید کرد.

 

وزیر نفت گفت: حضور ۲۰۰ شرکت خارجی در نمایشگاه نفت نشان از تقویت دیپلماسی انرژی در دولت مردمی دارد.

 

اوجی در آیین رسمی گشایش بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ضمن خوشامدگویی به مهمانان داخلی و خارجی و قدردانی از حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان کشوری، صنعتگران، سازندگان و همه پیمانکاران و شرکت‌های داخلی و خارجی اظهار کرد: این نمایشگاه فراتر از یک رویداد متداول نمایشگاهی است زیرا مانند یک نقطه ثقل، زمینه همکاری همه فعالان داخلی و بین‌المللی صنعت نفت را فراهم کرده است. این رویداد بزرگ صنعت نفت در واقع از بزرگترین نمایشگاه‌های نفت خاورمیانه و جهان به‌شمار می‌آید که با وجود شرایط تحریم‌های ظالمانه صنعت نفت و گاز، هر ساله پر رونق‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

 

وزیر نفت با بیان اینکه حضور ۲۰۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه نشان از تقویت دیپلماسی انرژی در دولت مردمی دارد، افزود: در این نمایشگاه ضمن ارائه توانمندی و دستاوردهای فعالان صنعت نفت اعم از پیمانکاران، سرمایه‌گذاران، سازندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، شرکت‌های بهره‌برداری و… در زنجیره بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، نیازها و چالش‌های هر بخش ارائه می‌شود و زمینه مذاکره و همکاری‌های تجاری در این صنعت را فراهم می‌کند. در این نمایشگاه هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان شامل، روسیه، چین، بلاروس، آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند امارات عمان و ترکیه حضور دارند.

 

افزایش ۱۰۰ درصدی حضور شرکت‌های خارجی

به گفته وی، افزایش ۳۵ درصدی حضور شرکت‌های داخلی و افزایش ۱۰۰ درصدی حضور شرکت‌های خارجی در این رویداد بین‌المللی نشان می‌دهد که از این نمایشگاه سال به سال بیشتر استقبال می‌شود.

 

وزیر نفت با اشاره به حضور شرکت‌های روس و الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در این رویداد بین‌المللی تصریح کرد: ما همکاری‌های گسترده‌ای را با شرکت‌های روس در حال اجرا داریم و حضور هیئت روس نشان از عمق همکاری‌های دو کشور در عرصه نفت و گاز است و در حاشیه این نمایشگاه همایش بزرگ نشست‌های B۲B بین شرکت‌های ایرانی و روس برگزار می‌شود.

 

اوجی با اشاره به اینکه شعار نمایشگاه امسال، «صنعت نفت؛ تولید فناورانه و مصرف بهینه» با الهام از سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهوری و همسو با مهمترین مسائل و اولویت‌های صنعت نفت انتخاب شده است، افزود: در واقع در این شعار به چند کلید واژه اساسی در صنعت نفت مانند موضوع تولید فناوری و بهینه‌سازی مصرف اشاره شده است.

 

او با اشاره به اینکه ایران دارنده بالاترین سطح ذخایر در مجموع نفت و گاز جهان است ذخایر قابل برداشت نفت خام کشور را ۱۵۴ میلیارد بشکه و ذخایر گاز طبیعی کشور را هم ۳۳ تریلیون مترمکعب اعلام و اظهار کرد: با اقدام‌های انجام شده در این دولت، روند تولید نفت، گاز، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی کشور در این سال‌ها افزایشی خواهد بود.

 

وزیر نفت گفت: تولید کنونی نفت خام کشور روزانه ۳ میلیون بشکه، تولید روزانه گاز طبیعی کشور روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز خام، ظرفیت پالایش نفت کشور روزانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی سالانه حدود ۹۵ میلیون تن است و تمهیداتی اندیشیده‌ایم که تحریم‌های ظالمانه نتواند ما را از توسعه حداکثری صنعت نفت و گاز محروم کند.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه طی یک سال گذشته ۱۲ میلیارد دلار طرح‌های نیمه‌تمام نفتی به بهره‌برداری رسیده است که همه آنها تأثیری مستقیم در افزایش ظرفیت تولیدات کشور داشته است، ادامه داد: بهره‌برداری از پالایشگاه گازی طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی به ظرفیت روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب، بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه نفت آبادان به ظرفیت روزانه ۲۱۰ هزار بشکه و افتتاح بخش نخست پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس برای جمع‌آوری گازهای مشعل غرب کارون به ظرفیت روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب و بهره‌برداری از چند طرح مجتمع پتروشیمی از مهم‌ترین این طرح‌ها بوده است.

 

در همه بخش‌های صنعت نفت خودکفا هستیم

وی با تأکید بر اینکه امروز با افتخار اعلام می‌کنیم که تقریباً در همه بخش‌های صنعت نفت خودکفا هستیم، تصریح کرد: به موازات این افزایش تولید؛ ما افزایش صادرات نیز داشتیم و صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور، با وجود تشدید تحریم‌های ظالمانه به ۲ برابر آغاز به‌کار دولت سیزدهم رسیده و در نتیجه به گواه آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی بخش نفت و گاز، بالاترین مقدار رشد اقتصادی در میان بخش‌های مختلف اقتصاد کشور بوده است.

 

وزیر نفت ادامه داد: برآورد می‌شود در سال ۱۴۰۲ هم حدود ۱۵ میلیارد دلار پروژه در حوزه صنعت نفت و گاز افتتاح شود؛ از جمله طرح‌های بسیار راهبردی و مهمی همچون بعضی از طرح‌های توسعه میدان‌های نفت و گاز به ویژه میدان‌های مشترکی همچون فاز ۱۱ پارس جنوبی، فاز نخست میدان نفتی آزادگان جنوبی، بیش از ۱۲ طرح در صنعت پتروشیمی همچون طرح‌های پروپیلن، الفین و طرح‌های صنعت پالایش نفت از جمله طرح ارتقای کیفی پالایشگاه اصفهان، بهره‌برداری از پالایشگاه آدیش جنوبی، طرح ارتقای کیفی محصولات پالایشگاه شیراز و گازرسانی به صنایع و شهرهای کشور به‌ویژه تقویت شبکه خطوط گازرسانی کشور.

 

اوجی تصریح کرد: نکته بسیار حائز اهمیت در طرح‌هایی که امسال به بهره‌برداری می‌رسند این است که سهم شرکت‌های داخلی در تأمین تجهیزات و کالاهای این پروژه‌ها بیش از ۸۰ درصد است.

 

۱۶۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

وی با بیان اینکه ظرفیت بسیار مطلوبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز کشور وجود دارد، گفت: حدود ۱۶۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در بخش بالادست و پایین‌دست صنعت نفت ایجاد کرده‌ایم و آمادگی داریم که همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این طرح‌ها مشارکت کنند. سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های نفت و گاز و تکمیل زنجیره ارزش آن افزون‌بر اثر مستقیم در تأمین پایدار انرژی مورد نیاز کشور، از منظر نرخ بازگشت سرمایه هم یکی از پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی است.

 

اوجی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تولید نفت و گاز کشور متناسب با سطح ذخایرمان نیست و نسبت ذخیره به تولید نفت و گاز ایران نسبت به میانگین جهانی بالاتر است، تأکید کرد: از این رو ایران در نتیجه نداشتن تولید متناسب با سطح ذخایر و نیز شدت مصرف بالای انرژی دچار عدم‌النفع بالایی شده است، اما به اعتقاد بنده در یک بازه کوتاه‌مدت و با انجام مجموعه‌ای از اقدام‌ها در سمت عرضه و تقاضا، می‌توان جهش قابل‌توجه اقتصادی در کشور ایجاد کرد که البته این امر مستلزم فهم دقیق همه از توسعه ذخایر نفت و گاز و داشتن اتفاق‌نظر در کشور و لزوم ایجاد زمینه لازم برای توسعه صنعت نفت است.

 

وی با تأکید بر اینکه افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز نه تنها یک مزیت بزرگ اقتصادی است بلکه سبب فعال شدن دیگر بخش‌های اقتصادی کشور هم می‌شود، گفت: این صنعت ابزار امنیتی و سیاسی به شمار می‌آید و به‌عنوان یک عامل بازدارنده سبب اقتدار کشور خواهد بود. در موضوع توسعه فناوری و تولید دانش‌بنیان اقدام‌های گسترده‌ای برای تقویت ساخت داخل، توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است.

 

۳.۷ برابر شدن شمار حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت نفت

اوجی افزود: از جمله این اقدام‌ها می‌توان به استقرار و گسترش رویکرد توسعه صنعت نفت برمبنای اقتصاد دانش‌بنیان با تصویب آیین نامه تولید، دانش‌بنیان و اشتغالزایی در صنعت نفت در هیئت دولت، گسترش دامنه نهاد صدور گواهینامه‌های کیفیت، ممنوعیت خرید خارجی بیش از ۱۵۰ کالای صنعت نفت به‌منظور حمایت از سازندگان داخلی اشاره کرد که در نتیجه ۳.۷ برابر شدن شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌دنبال داشته به‌طوری که تعداد شرکت‌های همکار صنعت نفت امروز از ۱۵۰ به ۵۵۰ شرکت رسیده است.

 

وی درباره بهینه‌سازی مصرف سوخت و لزوم مدیریت ناترازی انرژی از طریق کنترل تقاضا تصریح کرد: سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور پرداخت می‌شود که در دنیا کم‌نظیر است و همین موضوع یکی از دلایل اتلاف بالای انرژی در کشور است که سبب عدم‌النفع فراوان شده است.

 

وزیر نفت بیان کرد: صادرات گاز کشور تقریباً معادل ۶ درصد از مصارف کل گاز است و در حقیقت درآمد کشور از محل صادرات گاز ۶ میلیارد دلار است که این رقم درآمد بیش از کل درآمد حاصل از فروش گاز طبیعی در داخل کشور است که بخش‌های خانگی، تجاری، نیروگاه و صنایع را شامل می‌شود.

 

اوجی گفت: از این رو به موازات توسعه بالادست و پایین‌دست صنعت نفت و گاز، اقدام‌های پرشماری به‌منظور حمایت از اجرای راهکارهای بهینه‌سازی و مدیریت مصرف انرژی و ارتقای کارآیی از سوی وزارت نفت در دستور کار قرار گرفته است.

 

ثبت رکوردهای تولید و صادرات با وجود تحریم‌ها

به گفته وی، حمایت مالی از اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و ارتقای کارآیی انرژی از طریق فعال‌سازی و رفع موانع طرح‌های بهینه‌سازی با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر با سازوکار بازپرداخت سرمایه‌گذاری از محل صرفه‌جویی، افتتاح حساب ویژه بهینه‌سازی مصرف انرژی و نیز برنامه‌ریزی برای تأسیس صندوق بهینه‌سازی مصرف انرژی و پیگیری برای رفع موانع و فعال‌سازی بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی و نظارت و کنترل متقاضیان تازه به‌منظور تعیین و تخصیص بهینه سوخت، تدوین، بازنگری و اجرای الگوها، معیارها و استانداردهای مصرف انرژی در بخش‌های مختلف مصرف انرژی از جمله اقدام‌ها است.

 

وزیر نفت با تأکید بر اینکه در دولت سیزدهم با وجود تشدید تحریم‌های ظالمانه، رکوردهای مطلوبی در زمینه تولید و صادرات نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی داشته‌ایم که امیدواریم با اراده همکارانم در صنعت نفت این روند ادامه یابد.

 

اوجی تصریح کرد: انتظار می‌رود با همکاری همه نخبگان، مشاوران و شرکت‌های نفت و گاز در سال‌های آینده شاهد کاهش شدت انرژی و مصرف بهینه گاز و فرآورده‌های نفتی باشیم. متأسفانه به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری کافی در زمینه مصرف در سال‌های اخیر، امروز شاهد مقدار بالای شدت مصرف انرژی و منابع خدادای هستیم و باید امسال و سال‌های آینده تلاش بسیار ویژه‌ای برای مصرف گاز و فرآورده‌های نفتی داشته باشیم.

https://hoorkhabar.ir/712378کپی شد!
99
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.