صادرات بیش از ۵ میلیارد دلار کالا، از گمرک بندرامام خمینی(ره)

هورنیوز – حمیدرضا فلاح مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان در تشریح آمار صادرات کالا از خوزستان به تفکیک گمرکات نسبت به ارزش ارزی آن‌ها اظهار داشت: منطقه ویژه پتروشیمی ۳.۱ میلیارد دلار، بندر امام خمینی(ره) ۲.۷ میلیارد دلار، شادگان ۸.۷ میلیون دلار، چذابه ۱۳۶ میلیون دلار، شلمچه ۳۹۵ میلیون تومان، خرمشهر ۱۳۹ میلیون دلار، آبادان ۶۶ میلیون دلار، اهواز ۲۱ میلیون دلار، دزفول ۱۲ میلیون دلار، چوئبده ۸.۵ میلیون دلار، اروند کنار ۸.۵ میلیون دلار و سجافی با ۴ هزار دلار بوده است.

 

وی به وضعیت واردات کالا به خوزستان اشاره کرد و افزود: بیشترین آمار واردات از بندر امام خمینی(ره) به ارزش ۱۰ میلیارد دلار بوده و سپس خرمشهر با ۶۲۰ میلیون دلار، اهواز ۴۳ میلیون دلار و در نهایت آبادان ۳۷ میلیون دلار در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

فلاح عمده کالا‌های صادراتی از خوزستان را میلگرد، تجهیزات نیروگاهی، کلینگر، ریفورمیت، متیل، انواع میوه، تره بار و صیفی جات شما خوزستان، هیدروکربن‌های سبک و سنگین، پلی وینیل کلراید، انواع پلیمر‌ها و پلی اتیلن‌های سبک و سنگین مانند؛ پلی اتیلن و پروپیلن، ماهی، بلیت و اسلب، تیرآهن، کلر و سایر میعانات گازی عنوان کرد.

 

این مقام مسئول گفت: بیشترین صادرات این کالا‌ها از گمرک‌های بندر امام خمینی(ره) به ارزش ۵.۸ میلیارد دلار، بندر خرمشهر ۵۳۴ میلیون دلار، گمرک اهواز ۱۷۰ میلیون دلار و آبادان ۸۳ میلیون دلار بوده که میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی ۳۷۱ دلار و ارزش هر تن کالای وارداتی نیز ۵۹۴ دلار است.

 

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه میانگین ارزش هر تن کالای صادراتی به عراق ۱۶۷ دلار بوده، ادامه داد: از آمار‌های ارائه شده می‌توان پی برد که کالا‌های وارداتی نسبت به کالا‌های صادراتی از ارزش افزوده بیشتری برخوردار است و کالا‌های صادراتی به کشور عراق نیز نسبت به سایر کالا‌های صادراتی استان از ارزش افزوده کمتری برخوردار هستند.

 

فلاح اظهار کرد:بیشترین واردات استان شامل؛ جو، ذرت، گندم، کنجاله، سویا، روغن آفتابگردان و خوراک دام بوده است.

 

وی در پایان گفت: با برنامه ریزی‌هایی که در این چند ماه اخیر انجام داده ایم، بدون شک در سنوات بعدی شاهد رشد صادرات و کاهش واردات در خوزستان خواهیم بود که کمک شایانی به افزایش تولیدات داخلی و همچنین با ارز آوری بیشتر و رونق اقتصادی و مهار تورم در استان و کشور می‌کند.

https://hoorkhabar.ir/711753کپی شد!
20
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.