بیکاری همچنان مهم ترین مشکل استان است

هورنیوز – محمد ناصری با اشاره به سفر رئیس جمهور به استان خوزستان گفت: حضور عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در استان خوزستان‌ می‌تواند نوید بخش حل پاره‌ای از مشکلات استان باشد و امید داریم که بتوانیم برخی از مشکلات اساسی استان که سال‌های سال حل نشده است را به سمع و نظر رئیس جمهور برسانیم.

 

وی افزود: خوزستان یکی از مهمترین استان‌های ایران است و به واسطه دارا بودن منابع انرژی، دریایی و کشاورزی نقش تاثیرگذاری در اقتصاد ایران دارد. در حالی که در این سال‌ها به دلیل مدیریت ناکارآمد نه تنها توسعه نیافته است بلکه پسرفت نیز داشته‌ایم.

 

خوزستان هنوز زخمی جنگ تحمیلی است

ناصری با بیان اینکه تن استان خوزستان هنوز زخمی جنگ تحمیلی است عنوان کرد: با گذشت بیش از ۳ دهه از جنگ هنوز مردم درگیر خرابی‌های ناشی از جنگ هستند و هنوز این مرحله را پشت سر نگذاشته‌اند که مشکلات دیگری مانند ریزگردها و خشکسالی بر سر مردم آوار شدند. از این رو انتظار داریم رئیس جمهور توجه جدی به حل مشکلات استان داشته باشد.

 

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه بیکاری یکی از مهم ترین مشکلات استان خوزستان است ادامه داد: باوجود اینکه زمینه اشتغال آفرینی در استان خوزستان وجود دارد و به واسطه وجود مراکز کشت و صنعت، استخراج نفت، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها نرخ اشتغال بالا است اما همچنان بیکاری یکی از اصلی‌ترین مشکلات استان است و مردم با این مشکل دست و پنجه نرم‌ می‌کنند.

 

وی افزود: مسئله دیگر تسطیح اراضی کشاورزی است که مقام معظم رهبری پیش از این دستور دادند. این مسئله، مسئله مهمی است و چرا که بخش بزرگی از مردم خوزستان در حوزه کشاورزی مشغول به کار هستند و این مسئله‌ می‌تواند افزون بر کاهش بیکاری، به اقتصاد استان و کشور نیز کمک کند اما متاسفانه تاکنون اقدامات چشمگیری در حوزه توسعه شبکه آبیاری انجام نشده است.

 

ناصری ادامه داد: این استان با وجود اینکه زمین‌های گسترده و بکری دارد و از منابع آبی قابل توجهی برخوردار است متاسفانه هنوز سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی درستی برای استفاده از این نعمات خدادادی نشده است و این مسئله به ضرر اقتصاد و امنیت غذایی کشور است.

 

عضو شورای عالی استان‌ها همچنین با اشاره به حوزه پتروشیمی گفت: در این حوزه دستور مستقیم دولت است که توسعه جدی صورت گیرد پتروپالایش‌ها در استان مستقر شوند. در این زمینه هم استان ظرفیت صد در صدی دارد اما تاکنون اتفاقی رخ نداده است.

 

وی مسئله فاضلاب را دیگر مسئله مهم استان و به ویژه شهرستان کارون قلمداد کرد و توضیح داد: مسئله جمع آوری فاضلاب شهر اهواز و شهرستان کارون تبدیل به یک مسئله لاینحل شده است. اداره آب و فاضلاب هم مسئولیتی در این زمینه بر عهده نمی‌گیرد.

 

ناصری ادامه داد: این مسئله نه تنها باعث ایجاد آلودگی بهداشتی و چشم انداز شده است بلکه عمران شهر را نیز مختل کرده است. به این صورت که در شهر کارون از ۲۱ محله حدود ۱۸ محله فاقد خیابان آسفالته است. چراکه فاقد شبکه فاضلاب هستند و اگر پیش از شبکه فاضلاب آسفالت ریزی انجام شود تنها هزینه بی مورد است.

 

نماینده خوزستان در شورای عالی استان‌ها توضیح داد: برای این پروژه بودجه هم اختصاص داده شده اما تاکنون کاری از پیش نرفته است. آمارهایی هم که داده‌ می‌شود صحت ندارد. چراکه آمارها غیرواقعی اعلام‌ می‌شوند.

 

ایلنا

https://hoorkhabar.ir/711636کپی شد!
118