تعطیلی نیمی از واحدهای صنعتی کشور به دلیل کمبود نقدینگی

هورنیوز – بررسی آخرین آمار مربوط به احیای واحدهای غیرفعال صنعتی در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران نشان می‌دهد که سال گذشته یک هزار و ۷۵۱ واحد تولیدی و صنعتی غیرفعال احیا شد و دوباره به چرخه تولید کشور بازگشته که از این تعداد یک‌هزار و ۲۹۸ واحد درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۴۵۳ واحد خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بوده است.

 

احیای این واحدها زمینه اشتغال ۳۴ هزار و ۶۷۳ نفر را فراهم آورده است که ۲۴ هزار و ۲۴۰ نفر درون شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۱۰ هزار و ۴۳۳ نفر خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی شاغل شده‌اند.

 

بنابراین در سال گذشته ۸۸ درصد از برنامه تدوین شده برای احیا صنایع کوچک و متوسط در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور و نیز ۹۷ درصد از مجموع اشتغال مورد نظر از محل این برنامه عملیاتی شده است.

 

همچنین در سال گذشته ۲ هزار و ۵۶۲ واحدی که با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کردند، به بالای ۵۰ درصد ارتقا یافتند که در این حوزه نیز درصد تحقق برنامه ابلاغی ۷۸ درصد بوده است.

 

جزئیات احیای واحدها در استان‌ها

بیشترین واحد احیا شده مربوط به استان تهران با ۲۱۱ واحد صنعتی است و پس از آن استان‌های فارس با ۱۵۷ واحد و اصفهان با ۱۲۴ واحد قرار دارند.

 

همچنین کمترین واحد صنعتی احیا شده نیز مربوط به استان خوزستان با ۱۲ واحد است و پس از آن استان‌های کرمانشاه با ۱۸ واحد، بوشهر با ۲۱ واحد و خراسان جنوبی با ۲۴ واحد است.

 

میزان سرمایه گذاری انجام شده برای احیای واحدهای غیرفعال نیز بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

 

رشته فعالیت واحدهای احیا شده

همچنین رشته صنایع شیمیایی با ۴۱۲ واحد، فلزی با ۳۷۵ واحد و غذایی، دارویی و بهداشتی با ۳۰۷ واحد، کانی غیرفلزی با ۲۷۸ واحد و سلولزی با ۱۵۴ واحد به ترتیب بیشترین تعداد راه اندازی مجدد واحدهای صنعتی را از ابتدای امسال به خود اختصاص داده‌اند که به ترتیب معادل ۲۴، ۲۱، ۱۸، ۱۶ و ۹ درصد کل واحدهای احیا شده است.

 

همچنین ۴ درصد در صنایع برق و الکترونیک، ۵ درصد در صنایع نساجی و ۳ درصد در بخش خدمات فعال هستند.

 

نیمی از واحدهای راکد مشکل نقدینگی دارند

همچنین بر اساس اعلام مدیران بنگاه‌های اقتصادی راکد کل کشور، ۵۰ درصد از واحدهای غیرفعال مشکل کمبود نقدینگی، ۱۵ درصد مشکل نبود تقاضا و بازار، ۴ درصد مشکل کمبود مواد اولیه، ۴ درصد اختلاف شرکا، ۲ درصد مشکلات زیرساختی، یک درصد مشکلات قضائی، یک درصد تأمین ماشین آلات و ۲۲ درصد سایر مشکلات دارند.

 

گفتنی است، نتیجه طرح پایش واحدهای صنعتی غیرفعال کل کشور نشان می‌دهد ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد، شامل ۶۸۱۴ واحد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۵۲۵۳ واحد در خارج از آن‌ها شناسایی شد. از مجموع واحدهای صنعتی راکد شناسایی شده ۶۲ درصد از طریق شیوه‌های فنی بازفعال سازی، امکان راه‌اندازی مجدد دارند که در صورت تحقق آن، بیش از ۱۶۷ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد شد.

https://hoorkhabar.ir/711570کپی شد!
91