همراهی قیمت مسکن با بازار ارز

هورنیوز – قیمت دلار در ماه‌های آخر سال ۱۴۰۱ با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بود و این نوسانات در بازار ارز بر سایر بازارها نیز اثر گذار بود. تصمیمات دولت و بانک مرکزی در هفته‌های اخیر اسفند که موجب کاهش قیمت دلار شده دارای تاثیراتی بر بازارهای دیگر چون مسکن و خودرو بود.

 

پیش‌بینی بازار مسکن/ با شرایط فعلی رکود تداوم می‌یابد
طبق آمارهای گفته شده میانگین قیمت هر متر خانه در تهران طبق آخرین آمار به ۵۵ میلیون تومان رسیده که افزایش ۶۶ درصد را در یک سال اخیر نشان می‌دهد؛ در حالی که تورم عمومی سالیانه ۴۷ درصد و تورم نقطه به نقطه ۵۳ درصد بود. در واقع مسکن در پایتخت ۱۳ درصد بالاتر از سایر کالاها رشد قیمت داشته است. بنابراین فرضیه گرانی مجدد آن چندان منطقی نیست.

 

فرهاد بیضایی کارشناس بازار مسکن درباره تاثیر قیمت ارز بر بازار مسکن اظهار داشت: قیمت دلار بر بازار مسکن می‌تواند از چند جنبه اثر گذار باشد. زمانی که قیمت ارز افزایش می‌یابد هزینه دستمزد و مصالح ساختمانی نیز افزایش پیدا می‌کند و این افزایش قیمت نیز منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شود.

 

وی مطرح کرد: با افزایش ساخت و ساز، قیمت مسکن در ابتدا کاهش پیدا می‌کند و در قدم بعدی به تثبیت می‌رسد.

 

بیضایی در ادامه افزود: بنابراین اینکه می‌گویند مسکن‌ یک مسئله داخلی است و نباید به ارز ربطی داشته باشد کاملا اشتباه است زیرا قیمت آهن‌آلات، سیمان، فلزات و سایر مصالح ساختمانی تحت تاثیر قیمت دلار قرار می‌گیرند.

 

کارشناس بازار مسکن درباره آینده پیش‌روی این بازار،‌ گفت: وضعیت بازار مسکن در آینده به قیمت ارز، تورم و اینکه دولت چقدر زمین را وارد حوزه ساخت و ساز می‌کند؛ بستگی خواهد داشت.

 

بیضایی با بیان اینکه یکی از راهکارهای تنظیم بازار مسکن تنظیم بازار ارز است،‌ بیان کرد: پایین نگه‌داشتن دستوری قیمت ارز نیز طبق تجربیات گذشته در دولت‌های قبلی موفق نخواهد بود،‌ در نتیجه با این روش نمی‌توان انتظاری برای کاهش و تثبیت قیمت‌ها داشت.

 

بازاری چون مسکن همواره متاثر از تورم انتظاری است
در همین راستا فرشید ایلاتی کارشناس مسکن اظهار کرد: بازاری چون مسکن همواره متاثر از تورم انتظاری است. بنابراین با ایجاد آرامش نسبی در بازاری چون دلار، التهابات قیمت مسکن قطعا کاهش خواهد یافت. مانند آنچه طی یکی دو هفته اخیر شاهد بوده ایم و در معاملات مسکنی مناطق مختلف کاهش ۵ تا ۱۵ درصدی قیمت ها رخ داده است.

 

وی گفت: در گذشته شرایط به گونه ای بود که افزایش قیمت دلار با چند ماه تاخیر بر روی بازار مسکن تاثیر میگذاشت. اما در حال حاضر، مدت زمان این تاثیر کاهش یافته و قیمت مسکن در مدت زمان بسیار کوتاه از نوسانات ارزی تاثیر میپذیرد.

 

این کارشناس مسکن افزود: به قول معروف، چشم فروشندگان مسکن هم به تابلوی قیمت ارز در صرافی ها دوخته شده است. بنابراین در کاهش قیمت دلار هفته گذشته، بازار مسکن به سرعت واکنش نشان داد و قیمت ها کاهشی شد که میتواند خبر خوبی برای خریداران باشد.

https://hoorkhabar.ir/711309کپی شد!
92