افزایش تولید نفت به بیش از ۳ میلیون بشکه در روز

هورنیوز – علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب با اشاره به اینکه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب حدود ۸۰ درصد نفت خام کشور را تامین می‌کند و نقش قابل توجهی دراقتصاد ایران دارد، گفت: ظرف ۵ سال آینده این شرکت به تولید ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

 

وی با بیان اینکه تا پایان امسال ظرفیت تولید نفت در این شرکت باید به ۳ میلیون و هزار بشکه افزایش یابد افزود: پایداری تولید در مناطق نفت خیز جنوب بسیار حائز اهمیت است و این شرکت در ۴۰ سال گذشته همواره توانسته است بر اصل بنیادی خود که همانا پایداری تولید است دست یابد.

 

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب گفت: امسال توانسته‌ایم بخشی از برنامه کوتاه‌مدت تولید را محقق و برای سال ۱۴۰۲ نیز برنامه‌های میان‌مدت سه تا پنج ساله را تدوین کنیم تا به اهداف ازپیش‌تعیین‌شده در زمینه افزایش تولید دست یابیم.

 

این مقام مسئول همچنین بیان کرد: امسال ۳ برابر حالت طبیعی سال های گذشته، در بحث تعمیرات اساسی تاسیسات، اقدامات اثرگذاری برنامه ریزی شده است که در این زمینه با بازرسی خطوط لوله اصلاحات و تعمیراتی که باید صورت می‌گرفت انجام و برای نوسازی این خطوط برنامه ریزی صورت شد.

 

دانشی افزود: بر اساس برنامه ۵ ساله ۳۱۵ حلقه چاه توسعه‌ای با دبی ۳۷۱ هزار بشکه در روز حفر می‌شود، همچنین امسال نیز بیش از ۳۳ دکل برای تعمیر و ترمیم چاه‌ها در مناطق مستقر کردیم.

 

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید نفت در این مجموعه بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه است گفت : در مناطق نفت خیز جنوب محصولات دیگری از جمله اتان پلاس، C۲+، میعانات گازی و نفتا تولید می‌ شود و همچنین برنامه جامعی در این مجموعه برای اختصاص مبلغ قابل توجهی سرمایه‌گذاری در خصوص تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها تدوین شده است.

 

دانشی گفت: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب مزایده فروش گاز‌های مشعل را به‌منظور تولید ثروت و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، اجتناب از هدررفت منابع ملی، ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برگزار کرد و برای اولین مزایده گاز را در مناطق نفت خیز جنوب اجرا کردیم که بر اساس آن ۴۰ میلیون فوت مکعب طی ۵ سال گذشته و اکنون نیز حدود ۶۱ میلیون فوت مکعب گاز را مزایده گذاشتیم که پیمانکار آن مشخص شده است.

 

وی افزود: همچنین پروژه گاز‌های همراه ارسالی به مشعل در محدوده شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان در چهار بسته مجزا به مزایده گذاشته شد و به فروش رسید. دو شرکت داخلی این گاز را خریدند که قرار است این گاز در یک بخش خوراک پتروشیمی و بخشی دیگر برای تولید برق مورد استفاده قرارگیرد.

https://hoorkhabar.ir/711853کپی شد!
96