فولاد خوزستان، فراتر از یک بنگاه اقتصادی

هورنیوز – شرکت فولاد خوزستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فولاد‌سازان کشور علاوه‌بر طرح‌های توسعه‌ای، مسئولیت‌پذیری اجتماعی را سر لوحه اقدامات خود قرار داده است و همواره در تلاش است با توسعه و گسترش فعالیت‌های خود در اعتلای صنعت کشور نقش پررنگی ایفا کند و همچنین با توسعه تولید محصولات بتواند در بازار‌های بین‌المللی بیش از پیش بدرخشد و برای کشور ارزش‌آفرینی کند.

 

با توجه به اهمیت صنعت فولاد در کشور و نقش انکار ناپذیر آن در رشد صنایع پایین‌دستی وابسته، این صنعت روز‌به‌روز در حال توسعه است؛ سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و هدف‌گذاری تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور حاکی از اهمیت ویژه آن است. در حال حاضر ایران در رتبه نهم تولیدکنندگان فولاد در جهان قرار دارد. شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومین تولیدکننده فولاد در کشور و اولین تولیدکننده فولاد به روش احیا مستقیم، در سال‌های اخیر با تولید صادرات محور، اشتغال پایدار و ارزآوری نقش موثری در اقتصاد غیرنفتی کشور داشته است. در همین راستا شرکت فولاد خوزستان برای اینکه بتواند هرچه بیشتر در تعالی این مرز و بوم سهیم باشد، طرح‌های توسعه‌ای همچون، افزایش تولید محصولات از سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و راه‌اندازی خطوط تولید شمش فولادی در شرکت‌های زیر‌مجموعه به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده در برنامه‌‌ افق ۱۴۱۰ را در دست اقدام دارد. بر اساس این برنامه بلندمدت، تولید فولاد در شرکت فولاد خوزستان و کلیه شرکت‌های زیرمجموعه باید به ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن برسد که معادل سهم ۲۵ درصدی از کل تولید فولاد کشور است. شرکت فولاد خوزستان علی‌رغم وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه کشور وضع‌ شده و همچنین محدودیت‌های انرژی، توانسته با تولید پایدار محصولات باکیفیت، سهم قابل توجهی از بازار‌های جهانی را نصیب خود کند؛ به طوری که در سال ۱۴۰۱ موفق به دریافت تندیس صادرکننده نمونه ملی شد و هم‌اکنون به عنوان تنها شرکت برتر صادرات‌گرا در کشور فعالیت می‌کند. ضمن اینکه شرکت فولاد خوزستان به عنوان تنها شرکت صنعتی و تولیدی کشور موفق به دریافت تندیس زرین جایزه ملی تعالی سازمانی در سال ۱۴۰۱ شد.

 

از دیگر طرح توسعه‌ای‌ این مجموعه می‌توان به احداث کارخانه مگامدول آهن‌ اسفنجی زمزم ۳ با سرمایه‌گذاری ۳۷ هزار و ۱۵۹ میلیارد ریال، نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی برق با سرمایه‌گذاری ۷۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال، پکیج متالورژی ثانویه و ماشین‌ ریخته‌گری اسلب عریض با سرمایه‌گذاری ۳۴ هزار و ۷۱۶ میلیارد ریال، احداث کارخانه اکسیژن ۴ و کوره شماره ۷ فولاد‌سازی به ترتیب با سرمایه‌گذاری‌های ۹ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال و ۶۸ میلیون یورو و نوسازی کوره‌های فولاد‌سازی با سرمایه‌گذاری ۳۶۲ میلیون یورو اشاره کرد.

 

ثروت‌آفرینی فولاد خوزستان

عملکرد شرکت فولاد خوزستان در تولید، فروش و درآمد ۱۱ ماهه امسال، با رشد قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است. جمع تولید فولاد خوزستان شامل اسلب، گندله، آهن اسفنجی و بلوم و بیلت در پایان بهمن ماه ۱۴۰۱، به ۱۱ میلیون و ۶۰۱ هزار و ۷۲ تن رسیده که این میزان در مقایسه با تولید ۱۰ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۷۶۹ تن محصول در مدت مشابه سال قبل، با رشد ۱۳ درصدی همراه بوده است. مجموع فروش داخلی و صادراتی «فخوز» تا پایان ۱۱ ماهه امسال، به سه میلیون و ۶۱۰ هزار و دو تن رسیده است که این میزان با افزایش ۱۳ درصدی نسبت به فروش سه میلیون و ۱۷۸ هزار و ۷۴۰ تن مدت مشابه سال پیش همراه بوده است. نکته قابل توجه در این بخش، رشد مجموع درآمد داخلی و صادراتی شرکت فولاد خوزستان طی این مدت علی‌‎رغم مشکلات مختلف به ویژه قطعی گاز و رفع تعهد ارزی بوده است.«فخوز» تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۱، موفق به کسب درآمد ۴۵۴ هزار و ۱۳۴ میلیارد و ۱۳۳ میلیون ریال شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل یعنی ۴۱۷ هزار و ۴۳۳ میلیارد و ۲۵۸ میلیون ریال، با رشد ۹ درصدی همراه بوده است.

 

شرکت فولاد خوزستان در بهمن ماه امسال موفق به تولید یک میلیون و ۹۲ هزار و ۹۱۲ تن محصول شده است. این شرکت همچنین موفق به فروش ۴۰۵ هزار و ۹۸۲ تن محصول در بازار‌های داخلی و خارجی شده است. مجموع درآمد «فخوز» در این مدت به ۴۹ هزار و ۹۴۳ میلیارد و ۲۹ میلیون ریال رسیده است. لازم به ذکر است که شرکت فولاد خوزستان با وجود محدودیت‌های تامین انرژی به ویژه گاز، موفق به شکستن رکود تولید روزانه شمش فولادی و تولید ۱۳ هزار و ۷۲۸ تن در روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه سال ۱۴۰۱ شده است.

 

محرومیت‌زدایی، رسالت فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان از دیرباز محور‌های تولید پایدار، رشد و توسعه منطقه، حمایت از تولیدکنندگان داخلی، بومی‌سازی قطعات و تجهیزات و اشتغال‌زایی را سر لوحه اقدامات خود قرار داده است. موضوع دیگری که برای شرکت فولاد خوزستان بسیار حائز اهمیت است، مسئولیت‌های اجتماعی و اقداماتی در جهت محقق کردن اهداف شرکت در این زمینه است. به همین دلیل این شرکت در سال ۱۴۰۰ در رقابت با بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور، موفق به دریافت جایزه ملی مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی شد.

 

با توجه به اینکه استان خوزستان یکی از استان‌های محروم کشور بوده و مسئولیت‌‌پذیری اجتماعی یکی از ارزش‌های سازمانی شرکت فولاد خوزستان محسوب می‌شود، این شرکت برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی خود اقداماتی نظیر تامین تجهیزات، آواربرداری و اعزام نیروی متخصص در فاجعه متروپل آبادان از ابتدا تا انتهای عملیات، راه‌اندازی سیستم فاضلاب شهرستان شادگان با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومان، تصفیه پساب شهری، اصلاح جاده‌ها و معابر پرخطر اهواز با سرمایه‌گذاری ۳۷ میلیارد تومان، ترمیم پل ششم اهواز(پل فولاد) با سرمایه‌گذاری چهار میلیارد تومان، احداث کارخانه و خط انتقال تصفیه شیمیایی پساب شهری اهواز به آب «RO»، آب‌رسانی به روستا‌ها و مناطق دارای تنش آبی، محرومیت‌زدایی در استان خوزستان با سرمایه‌گذاری ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، اهدای بسته‌های معیشتی و تامین نیاز خانواده‌های کم‌برخوردار در مناطق محروم، کمک به زلزله‌زدگان و آسیب‌د‌یدگان سیل، مقابله با شیوع ویروس کرونا با سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد تومان، تامین تجهیزات بیمارستانی و راه‌اندازی مراکز تجمیعی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، کمک‌های نقدی به شبکه بهداشت و درمان استان خوزستان، راه‌اندازی هفت مرکز واکسیناسیون در مناطق محروم(ایام کرونا)، را انجام داده است.

 

فولاد خوزستان، حافظ محیط زیست

از آنجایی که مسائل زیست‌محیطی در تولید فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است، در کنار تعهد به مسئولیت‌های اجتماعی، شرکت فولاد خوزستان در حوزه محیط‌ زیست با تعریف نظام مدیریت زیست‌محیطی، پنج هدف اصلی را در قالب این نظام مدیریتی دنبال می‌کند که شامل مدیریت پسماند، حذف گاز‌های مخرب لایه اوزون، جایگزینی خازن‌های حاوی روغن آسکارل، کاهش میزان انتشار گرد و غبار و تصفیه بازیافت پساب‌های صنعتی است. سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی شرکت فولاد خوزستان طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ معادل یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است. شرکت فولاد خوزستان به طور مرتب در هر سال با بررسی میزان تحقق این اهداف، با اقدامات اصلاحی به کنترل پروژه‌ها می‌پردازد و در صورت لزوم به اجرای پروژه‌های جدید برای بهبود عملکرد شرکت اقدام می‌کند.

 

تولید دانش، اصل جدایی‌ناپذیر از فولاد خوزستان

شرکت فولاد خوزستان جهت کاهش وابستگی به واردات قطعات و تجهیزات مورد استفاده در صنعت فولاد برنامه‌های مدون و متعددی در راستای بومی‌سازی قطعات و تجهیزات تخصصی صنعت فولاد برنامه‌ریزی کرده است و به منظور رسیدن به اهداف تعیین شده، همواره درصدد حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و متخصصان داخلی است. البته این شرکت بالغ بر ۲۰ سال است که در این مسیر گام نهاده و با بومی‌سازی یک هزار و ۵۶۰ قطعه استراتژیک صنعت فولاد فقط طی دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و ساخت دستگاه اندازه‌گیری آهن کل و آهن فلزی در آهن اسفنجی برای اولین بار در جهان، جزو شرکت‌های پیشرو در زمینه بومی‌سازی است. همچنین شرکت فولاد خوزستان موفق به شناسایی ۳۵۴ شرکت دانش‌بنیان و افزایش ۴۰ درصدی جذب آن‌ها طی دو سال اخیر شده است. سفارش ساخت و بومی‌سازی ۶ هزار و ۱۱ قطعه به شرکت‌ها دانش‌بنیان و صرفه‌جویی ۲۰ میلیون یورویی در سال ۱۴۰۱، از دیگر دستاورد‌های فولاد خوزستان در این زمینه است. لازم به ذکر است که شرکت فولاد خوزستان در رابطه با بومی‌سازی، اقدام به برگزاری سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد کرد. هدف از برگزاری این نمایشگاه، شناسایی بیشتر تولیدکنندگان داخلی، حمایت از آن‌ها و استفاده از دانش متخصصان داخلی است؛ این اقدامات حکایت از نگاه ویژه شرکت فولاد خوزستان به مقوله بومی‌سازی دارد.

 

https://hoorkhabar.ir/711587کپی شد!
36
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.