ذخیره آب سد کرخه در وضعیت قرمز است

هورنیوز – عباس صدریان‌فر مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار داشت: تراز آب سد کرخه با افزایش ورودی آب، ۱۱ متر افزایش یافته و از ۱۶۸ متر در ابتدای پاییز به ۱۷۹متر در زمان حاضر رسیده اما با وجود بارندگی‌های موثر زمستان در حوضه سد کرخه، همچنان با ظرفیت نهایی این سد عظیم که پنج میلیارد و ۲۶۵ میلیون مترمکعب آب است، فاصله داریم.

 

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر میزان ذخیره سد کرخه در وضعیت قرمز است ولی سهمیه آب کشاورزی غرب خوزستان رهاسازی شده و نگرانی کشاورزان برای تامین آب اراضی که در فصل پاییز زیرکشت رفته‌اند تا حدود زیادی برطرف شده است.

 

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به لزوم رعایت نوبت‌بندی آب توسط کشاورزان غرب خوزستان، گفت: برای بهبود ذخایر آب سد کرخه از منابع آب سد سیمره در محدوده استان ایلام و سد دز استفاده خواهیم کرد. رهاسازی آب سد سیمره در بالادست سد کرخه و انتقال آب سد دز به کرخه از برنامه های وزارت نیرو برای بهبود ذخایر آب سد کرخه است.

 

صدریان فر تصریح کرد: در تامین آب پایدار برای بخش کشاورزی در غرب خوزستان در حوزه مناطق دشت آزادگان، حمیدیه و هویزه به علت پر نشدن ذخیره آب سد کرخه نگرانی‌هایی وجود دارد.

 

وی در پایان گفت: همه ما به تداوم نزول رحمت الهی به خصوص در بالادست سد کرخه که بیشتر محدوده آن در استان‌های لرستان و کرمانشاه واقع شده امیدوار هستیم البته طبق پیش بینی هواشناسی در اسفند ۱۴۰۱ و فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲ بارندگی‌های نسبتا” خوبی در پیش داریم.

https://hoorkhabar.ir/710974کپی شد!
107