تحقق خودکفایی در فولاد خوزستان

هورنیوز – نهضت ساخت داخل در سال های اخیر توانست صنعت فولاد را از وابستگی به واردات بی نیاز کرده و منجر به صرفه جویی ارزی شود. اهمیت این موضوع تا جایی پیش رفت که انجمن تولیدکنندگان فولاد به کمک شرکت های بزرگ فولادی به سراغ برگزاری نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد رفت تا اقدامات انجام شده در این زمینه را به نمایش بگذارد.

 

در این میان یکی از شرکت هایی که در این دوره از جشنواره با قدرت دستاوردهای خود را به نمایش گذاشت فولاد خوزستان بود.

 

فولاد خوزستان با ظرفیت ۳میلیون و ۸۰۰‌هزار تن فولاد، دومین تولیدکننده فولاد در کشور و نخستین صادرکننده فولاد است در نتیجه حرکت در مسیر ساخت داخل می تواند در سوددهی و صرفه جویی ارزی این شرکت نقش مهمی داشته باشد.

 

برنامه ریزی صورت گرفته برای افق ۱۴۰۴ در این مجموعه دستیابی به ظرفیت ۶ میلیون تنی است که در ادامه در ۱۴۱۰ به ۱۳.۶ میلیون تن برسد. همین نقشه راه حاکی از آن است که فولاد خوزستان باید به سمت سرمایه گذاری بیشتر و ارتقای تکنولوژی های مورد نیاز خود برود.

 

شاید همین برنامه اصلی ترین دلیل برای توسعه بومی سازی در این مجموعه باشد. موضوعی که باعث شد فولاد خوزستان در سال جاری و سال ۱۴۰۰ موفق به بومی سازی ۱۵۶۰ قطعه شود که برخی از آنها از تجهیزات استراتژیک محسوب می شوند.

 

در این بین دستگاه اندازه گیری میزان آهن کل و فلزی در آهن اسفنجی نیز برای اولین بار در دنیا به دست متخصصان فولاد خوزستان ساخته شده است که موفقیتی بزرگ برای این مجموعه خواهد بود. این قطعات نتیجه ۴۱۴۹سفارش بومی‌‌‌سازی قطعات به شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان است که باعث شده سطح تعاملات بین فولاد خوزستان و شرکت های دانش بنیان افزایش پیدا کند.

 

هدف گذاری فولاد خوزستان برای بومی سازی این قطعات منجر به ۳۷میلیون یورو صرفه‌‌‌جویی ارزی شد.

 

برنامه فولاد خوزستان در بحث بومی سازی نشان می دهد این مجموعه گام مهمی در توسعه صنعت فولاد برداشته است که در ادامه همکاری های دیگری را شکل می دهد.

 

درواقع براساس این برنامه ریزی فولاد خوزستان جایگاه خود را در تولید نه تنها تثبیت بلکه تقویت خواهد کرد و می تواند در بحث صادرات میزان وزنی و ارزی را افزایش دهد.

 

درواقع در پی صرفه جویی ارزی رخ داده فولاد خورستان طرح های توسعه ای خود را با سرعت بیشتری جلو می برد که می تواند در افزایش سهم صادراتی این مجموعه تاثیر گذار باشد.

 

اما در گام بعدی قطعات بومی شده در این مجموعه که تعدادی از آنها برای اولین بار در دنیا در فولاد خوزستان ساخته شده است می تواند باب همکاری را با فولادسازان داخلی و یا حتی صادرات را باز کرده و به نوعی این فولادساز نیاز سایر شرکت های فولادی را تامین کند.

 

درواقع نه تنها نیاز فولاد خوزستان تامین می شود بلکه این مجموعه وارد بیزینسی خواهد شد که در خودکفایی صنعت فولاد نقش مهمی دارد. در کنار آن فولاد خوزستان در تلاش است در شرایط تحریمی و ذخایر ارزی کشور با ساخت تجهیزات استراتژیک، نیاز به واردات را کاهش دهد. در حال حاضر ۷۳ درصد از نیاز این شرکت در داخل کشور تامین می شود که در شرایط فعلی بازار ارز و نوسانات شدید آن یک حرکت بسیار مهم تلقی می شود.

 

درواقع فولاد خوزستان ثابت کرده است که با تعامل هرچه بیشتر میان دانشگاه و صنعت و همچنین شرکت های دانش بنیان می توان وابستگی به واردات را کاهش داد و به صرفه جویی ارزی چشمگیری رسید.

https://hoorkhabar.ir/711584کپی شد!
29