آیا مشکل قیمت دلار با ایجاد بازار و سامانه حل می شود؟

هورنیوز – باید گفت که نرخ دلار در ایران در دوره‌های مختلف تاریخی، نه تنها بالا رفته بلکه گاهی اوقات نیز کاهش یافته است. با این حال، در حال حاضر، نرخ دلار در ایران به یک سطح بسیار بالا رسیده است که باعث نگرانی و تأثر بسیاری از مردم و کسب‌وکار‌های داخلی شده است.

 

باید گفت که مشکل قیمت دلار با ایجاد بازار و سامانه حل نمی‌شود
پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی تشریح کرد: مشکل دلار با ایجاد سامانه با هر عنوانی مرتفع نخواهد شد، ادامه وضعیت موجود موجب کاهش ارزش دلار نمی‌شود حرکت و افزایش آن روندی مزمن به خود گرفته است. همچنین کاهش ارزش ریال رویه متداول بوده که ناشی از عدم رشد اقتصادی و خلق نقدینگی کشور است. زمانی که در کشور برای رشد اقتصادی چشم‌انداز مناسبی وجود نداشته و میزان آن پایین باشد، این موضوع با همراهی رشد نقدینگی ۳۴-۳۵ درصدی می‌تواند تورم را ناشی شود و پویایی موضوع تورم کاهش ارزش ریال را ادامه‌دار می‌کند.

 

اگر در هر بازاری درون کشور نتوان به انتظارات واقعی(حفظ ارزش ریال) پاسخ داد این موضوع در دلار و طلا به‌مرور زمان نمود پیدا می‌کند، بنابراین ادامه‌دار شدن این موضوع می‌تواند در دیگر بازار‌ها نیز نمایانگر شود و اقتصاد کشور را دچار مشکل کند. درنتیجه هر بازاری با هر عنوانی برای ارز مشکل آن را مرتفع نمی‌کند، مرکز مبادله ارز و طلا نیز تنها کارایی را در عرضه و تقاضا بالا می‌برد.

 

این اقتصاددان ادامه داد: متوسط قیمت دلار ۱۴۰۱ با توجه به تورم موجود در کشور، متوسط ۳۶۵ روزه معادل ۳۳-۳۵ هزار تومان برآورده شده بود، بالاتر از این اعداد نمایانگر عملکرد بد تیم اقتصادی و بانک مرکزی است. افزایش نرخ دلار و به‌ نوعی کاهش ارزش ریال در کشور متداول بوده با وضعیت تورمی ۵۰ درصدی و تورم ۵ درصدی در دنیا بازهم کاهش ارزش ریال را شاهد هستیم؛ البته که دلار از متوسط قیمتی سبقت گرفته است و به سمت اعداد بالاتر می‌رود. این موارد ناشی از نپذیرفتن واقعیت‌ها از جانب سیاست‌گذار است یا اینکه با علم بر واقعیت‌ها حاضر به تغییر رویه در حوزه دلار نیست. برآورد رقم ۳۵ هزار تومان برای دلار از این‌ جهت بود که امسال تقریباً دلار را در محدوده ۴۸-۵۰ هزار تومان تجربه کنیم، بالاتر از این رقم به هر میزان که برسد بخشی ناشی از عملکرد بد سیاست‌گذار و بخش دیگر به دلیل رشد تورمی است.

 

دو سناریو برای دلار در سال‌های آتی
مولوی با تأکید بر اینکه سناریو‌های رشد دلار مبتنی بر تورم هستند گفت: به فرض مثال اگر تا سال ۱۴۰۴ تورمی ۴۵ درصدی را داشته باشیم و در آمریکا هم تورم ۶ درصد باشد و کمتر نشود، دلار در سال ۱۴۰۴ در محدوده ۱۰۰ هزار تومان قرار می‌گیرد؛ ولی اگر تورم افزایش پیدا کند(سناریویی بدبینانه) و آن‌ قدری رشد کند تا به ۷۵ درصد در سال ۱۴۰۴ برسد، نقطه تعادلی به متوسط دلار به ۱۵۰ هزار تومان نیز خواهد رسید. درباره تورم باید گفت که با شرایطی فعلی کشور از کانال ۴۰ به ۴۵ و سال آینده با نقدینگی ۳۶ درصدی در یک سال و رشد اقتصادی زیر ۲-۳ درصد، تورم کشورمان از کانال ۴۰-۴۵ درصد به ۵۰-۵۵ درصد خواهد رسید.

 

بازار سرمایه ظرفیت رشد را داراست
وی در پایان گفت: بازار سرمایه به ارزش دلاری سال ۹۸ برگشته که نمایانگر ظرفیت رشد آن است البته با کاهش ارزش دلار بازدهی آن در سال ۱۴۰۲ تعدیل می‌شود. یعنی بورس رشد را تجربه می‌کند، اما رشد آن متأثر از تغییرات قیمت دلار تعدیل می‌شود و با بازده بازار‌های موازی در نقطه‌ای نزدیک به هم قرار می‌گیرد، باید گفت در شرایط فعلی برای بازار سرمایه نمی‌توان اعداد موثقی را بیان کرد.

https://hoorkhabar.ir/710980کپی شد!
163