بومی‌سازی، اولویت فولاد خوزستان است

هورنیوز – توجه به بومی‌سازی و تکیه بر دانش و توان متخصصان داخلی، منجر به توسعه تولید طی روزهای سخت تحریمی کشور شده است. بومی‌سازی قطعات و تجهیزات علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، باعث اشتغال‌زایی، ایجاد انگیزه و خودباوری در شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و در نهایت سرعت‌بخشی به توسعه خواهد شد. شرکت فولاد خوزستان به عنوان دومین شرکت بزرگ فولادی کشور طی سالیان اخیر، عملکرد خیره‌کننده‌ای در حوزه بومی‌سازی داشته و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، موفق به بومی‌سازی یک هزار و ۵۶۰ قطعه استراتژیک فولادی شده است. همچنین برای نخستین بار در جهان، دستگاه اندازه‌گیری آهن کل و فلزی آهن اسفنجی در شرکت فولاد خوزستان ساخته شد و از این دستگاه در سومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد که به همت این شرکت در بهمن ماه سال جاری برگزار شده، رونمایی شد.

 

در خصوص عملکرد شرکت فولاد خوزستان در ۱۰ ماهه سال جاری و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل توضیحاتی ارائه بفرمایید.

امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان گفت: جمع تولید محصولات شرکت فولاد خوزستان در ۱۰ ماه امسال شامل بیلت و بلوم، اسلب، گندله و آهن اسفنجی، به ۱۰ میلیون و ۵۰۸ هزار و ۱۰۶ تن رسیده که این میزان حاکی از رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش است. ما طی ۱۰ ماه سال گذشته، توانسته بودیم ۱۰ میلیون و ۲۸۳ هزار و ۲۲۲ تن محصول تولید کنیم. در حوزه فروش، جمع فروش داخلی و صادراتی محصولات شرکت در ۱۰ ماه سال جاری، به سه میلیون و ۲۰۴ هزار و ۲۰ تن رسیده که این میزان در هم‌سنجی با مدت مشابه سال قبل، ۱۳ درصد رشد داشته است. در حالی که در ۱۰ ماه سال گذشته، توانسته بودیم دو میلیون و ۸۳۴ هزار و ۹۶۲ تن محصول بفروشیم. خوشبختانه فولاد خوزستان درآمدزایی خوبی در این مدت داشته‌ است و جمع درآمد فروش داخلی و صادراتی شرکت در ۱۰ ماه امسال، به ۴۰۴ هزار و ۱۹۱ میلیارد و ۱۰۴ میلیون ریال رسیده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۶ درصد افزایش یافته است. در حالی که در ۱۰ ماه سال ۱۴۰۰، توانسته بودیم ۳۸۱ هزار و ۱۵۶ میلیارد و ۶۸۹ میلیون ریال درآمد داشته باشیم.

 

ارزیابی شما از اهمیت بومی‌سازی و رونق ساخت داخل در صنایع مختلف به ویژه صنعت فولاد چیست؟

توجه به ساخت داخل موجب ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم می‌شود. از طرف دیگر، استمرار تولید صنایع بزرگ، در گرو آماده‌به‌کاری تجهیزات است؛ در حالی که شرایط تحریمی باعث شده ورود بخشی از تجهیزات مورد نیاز صنایع که ناگزیر از خارج تامین می‌شدند، با مشکل مواجه شود و در مواردی طرف خارجی به بهانه تحریم، زیر بار تامین قطعات نرود. در چنین شرایطی با رویکرد بومی‌سازی، می‌توان تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کرد. اشتغال‌زایی، بی‌نیاز کردن کشور از واردات، جلوگیری از خروج ارز، ارزآوری از محل صادرات محصولات و قطعات، تنها بخشی از مزایای حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. راهبرد اصلی شرکت فولاد خوزستان، حمایت از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی است. تعریف پروژه‌های مشترک با شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز تحقیقاتی، دانشگاه و به‌کارگیری نخبگان صنعتی، مواردی هستند که همواره مورد توجه مجموعه فولاد خوزستان قرار داشته‌اند. مدیریت متمرکز تامین و واردات مواد اولیه، تجهیزات راهبردی مورد نیاز صنعت فولاد، توانمندسازی و حمایت از شرکت‌های سازنده تجهیزات اساسی صنعت و توسعه، تعامل، همکاری و مشارکت با شرکت‌های فعال مرتبط با بومی‌سازی فناوری‎‌های نوین و ساخت داخل و توسعه همکاری با مراکز دانش‌بنیان و نهادهای علمی و تحقیقاتی داخلی، سیاست‌های شرکت فولاد خوزستان در حوزه بومی‌سازی را تشکیل می‌دهند. در حقیقت بومی‌سازی در تجهیزات و قطعات صنعت فولاد، به گسترش ابعاد راهبردی این صنعت کمک می‌کند و تمرکز و برنامه‌ریزی در صنعت فولاد، منجر به رونق و پیشرفت در صنایع کشور می‌شود. مجموعه مدیریت ارشد شرکت فولاد خوزستان با افتخار اعلام می‌کند که حمایت این شرکت از تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی دائمی است.

 

شرکت فولاد خوزستان چه اقداماتی در حوزه تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی در راستای فعالیت‌های دانش‌بنیان و توسعه بومی‌سازی طی دو سال اخیر انجام داده است؟

شرکت فولادخوزستان طی سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، چهار هزار و ۱۴۹ سفارش بومی‌سازی قطعات به شرکت‌های توانمند داخلی را ثبت کرده و موفق به بومی‌سازی یک هزار و ۵۶۰ قطعه استراتژیک صنعت فولاد شده است. تعداد سازندگان موجود در وندور لیست شرکت طی دو سال اخیر، در مجموع به یک هزار و ۵۲۷ سازنده رسیده است. بومی‌سازی در سال جاری، منجر به صرفه‌جویی ارزی ۲۰ میلیون یورویی شده است. همچنین ما با افزایش ۴۰ درصدی در جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش ۷۳ درصدی بومی‌سازی توسط سازندگان داخلی طی دو سال اخیر مواجه بوده‌ایم. ۳۵۴ شرکت دانش‌بنیان در راستای دعوت به همکاری در زمینه بومی‌سازی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شناسایی شدند و ۶ هزار و ۱۱ سفارش ساخت و بومی‌سازی قطعات به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در این مدت واگذار شد. زمینه فعالیت موجود برای سازندگان در شرکت فولاد خوزستان طی دو سال اخیر نیز به یک هزار و ۵۲۷ رسیده است.

 

برای نخستین بار در جهان، دستگاه اندازه‌گیری آهن کل و فلزی آهن اسفنجی در شرکت فولاد خوزستان با همکاری شرکت دانش‌بنیان سنجش و تحلیل پارسه ساخته شده است. انعقاد قرارداد فروسیلیکومنگنز با ارزش هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بین فولاد خوزستان و شرکت پانیا پرتو کهربا به امضا رسیده است. از جمله پروژه‌های پژوهشی شرکت فولاد خوزستان می‌توان به بومی‌سازی و ساخت بلبرینگ‌های کف گرد با دانشگاه صنعتی امیر کبیر، ساخت کاتالیست‌های جاذب سولفورزدا با دانشگاه علم و صنعت، بومی‌سازی سیستم‌های اسلایدگیت پاتیل ذوب با شرکت دانش‌بنیان فن‌آوری پایا مواد، ساخت کاتالیست‌های ریفرمینگ مقاوم در برابر کربن با دانشگاه علم و صنعت، بومی‌سازی دستگاه نمونه‌گیر سنگ‌آهن و گندله با شرکت دانش‌بنیان پایا صنعت سما، بومی‌سازی سیستم کنترل درایو جرثقیل حمل بیلت «konecrane» با شرکت الکترونیک پیشتاز سپاهان و طراحی، ساخت و نصب دو عدد دستگاه تصفیه هوای گازهای سولفیدی «sox» در ساختمان اداری تیپ «c» احیا ۲ با شرکت دانش‌بنیان فناوری و پژوهش سهند آهن و فولاد خاورمیانه اشاره کرد. همچنین اجرای مقدمات انعقاد قرارداد احداث مرکز تخصصی نوآوری فولاد خوزستان با شرکت تافکو به منظور گسترش فرهنگ نوآوری و بومی‌سازی و انعقاد قرارداد استقرار نظام نوآوری بر اساس استاندارد ایزو به منظور توسعه بومی‌سازی نوآورانه در شرکت انجام شده است.

 

ارزیابی شما از اهمیت صادرات محصولات فولادی در اقتصاد کشور چیست؟

در شرایطی که جنگ روسیه و اوکراین می‌توانست به فرصتی طلایی برای افزایش صادرات فولاد کشور تبدیل شود، شاهد وضع عوارض صادراتی بر کالاهای معدنی و فلزی در روزهای ابتدایی سال ۱۴۰۱ بودیم. در حالی که دولت باید مشوق‌های صادراتی برای صادرکنندگان در نظر می‌گرفت، این مسئله به نوعی به تنبیه صادراتی تبدیل شد. این اقدام دولت با این پیش فرض انجام شد که ممکن بود طی سه ماهه دوم سال جاری، با کمبود عرضه در پی نبود انرژی کافی و به دنبال آن افزایش قیمت فولاد در بازار داخل مواجه شویم. خوشبختانه این اتفاق رخ نداد و تولید فولاد طی این مدت ۱۷ درصد رشد پیدا کرد؛ چراکه تولیدکنندگان از تجربه تلخ تابستان سال پیش عبرت گرفتند و طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت صمت و نیرو منعقد شد، محدودیت‌های برقی به حداقل رسید و برق کافی در اختیار صنایع قرار گرفت. نوسان قیمت فولاد در بازارهای جهانی طی این مدت، بازار داخلی را هم تحت تاثیر قرار داد و شاهد کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت فولاد در بازارهای بین‌المللی بودیم. دامپینگ روسیه سبب شد قیمت فولاد به حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ دلار به ازای هر تن برسد و در نتیجه توجیهی برای صادرات محصولات فولادی در آن زمان وجود نداشت. به دنبال همین امر، موجودی انبار شرکت‌های فولادی داخلی به شدت رشد پیدا کرد و شرکت فولاد خوزستان برای اینکه بتواند این معضل را مدیریت کند و به تولید خود ادامه دهد، افزایش فروش اعتباری را در دستور کار خود قرار داد. هدف‌گذاری ما در سال جاری در حوزه صادرات به میزان دو میلیون تن محصول بوده است که با توجه به شرایط موجود، به نظر می‌رسد حداکثر به صادرات یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی در پایان سال دست پیدا کنیم. صادرات شرکت فولاد خوزستان در اسفند ماه ۱۴۰۰ به ۴۷۰ هزار تن رسید که یک رکورد در نوع خود محسوب می‌شود. امیدواریم بتوانیم صادرات یک میلیون و ۵۰۰ هزار تنی را در سال ۱۴۰۲ محقق سازیم. بدین منظور از تمام ظرفیت‌های موجود در این راستا بهره خواهیم گرفت.

 

با توجه به ضرورت رعایت استانداردهای زیست‌محیطی در تولید فولاد، در ارتباط با پروژه‌‎های محیط زیستی شرکت فولاد خوزستان توضیحاتی ارائه بفرمایید.

اهداف نظام مدیریت زیست‌محیطی شرکت فولاد خوزستان شامل کاهش میزان انتشار گرد و غبار، مدیریت پسماند، حذف گازهای مخرب لایه ازون، جایگزینی خازن‌های حاوی روغن آسکارل و تصفیه و بازیافت پساب‌های صنعتی است. توجه به محیط زیست، یکی از مولفه‌های مهم تولید و توسعه پایدار به شمار می‌آید و شرکت فولاد خوزستان در جهت حفظ و بهبود محیط زیست از فرودین ماه سال گذشته، یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به اجرای پروژه‌های محیط زیستی تخصیص داده است. فولاد خوزستان در سال پیش، پنج پروژه زیست‌محیطی با هزینه‌ای بالغ بر ۹۵۱ میلیارد ریال را تکمیل کرده است. محوطه‌سازی اسکرین هفت، اجرای شبکه پاکسازی واحدهای گندله‌سازی شماره یک و دو، نصب غبارگیر ۰۴-۲۰ در واحد موادرسانی، تامین دو دستگاه ماشین زنبیل‌کش در بخش فولادسازی و نصب سیستم مه‌پاش در خروجی مخزن روزانه و تاورهای یک و دو واحد احیای شماره دو، پنج پروژه‌ای بودند که با هدف کاهش انتشار غبار و حفظ محیط زیست در مجموعه فولاد خوزستان به اجرا درآمدند. علاوه بر پروژه‌های مذکور، این شرکت در حال حاضر ۲۴ پروژه زیست‌محیطی دیگر با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در دست اجرا دارد که از این تعداد، ۱۲ پروژه تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل می‌شوند. همچنین طرح توسعه فضای سبز ۲۴ هکتاری در محدوده ضلع شرقی منازل سازمانی نیز در دست اقدام بوده که تا پایان سال پیش، ۲۱ هکتار آن به همراه احداث شبکه آبیاری قطره‌ای تکمیل شد. امیدواریم در کنار ثبت رکوردهای جدید در تولید و توسعه، همچون گذشته در عرصه حفاظت و صیانت از محیط زیست کشور نیز موفقیت‌های جدیدی را به ثبت برسانیم.

 

شرکت فولاد خوزستان به چه میزان اجرای مسئولیت‌های اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده است؟

باور ما بر این است که توسعه تولید در کنار رشد و ارتقا و عمل به مسئولیت‌های اجتماعی منطقه معنا پیدا می‌کند. در شرکت فولاد خوزستان، مسئولیت پذیری اجتماعی یکی از ارزش‌های سازمانی محسوب می‌شود. فعالیت اقتصادی و کسب سود، تنه یک بخش به شمار می‌آید. تعهد شرکت‌ها به منظور کمک به توسعه اقتصادی پایدار، از طریق خدمت‌رسانی به جامعه نمود پیدا می‌کند. از طرفی، حمایت از محیط زیست نقش موثری در اقلیم منطقه برجای خواهد گذاشت. نقش کلیدی فولاد خوزستان در تولید، صادرات، ارزآوری و اشتغال‌زایی زمانی معنا پیدا می‌کند که در عمل به مسئولیت‌های اجتماعی موفق باشد. باور مجموعه مدیریت و کارکنان شرکت فولاد خوزستان بر این است که در کنار تولید مستمر و خلق ارزش، با عمل به مسئولیت‌های اجتماعی در مسیر آبادانی کشور و استان مثمر ثمر باشند. حفظ و تداوم تولید، مهم‌ترین مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد خوزستان به شمار می‌‎آید زیرا اشتغال ۱۶ هزار نفر وابسته به فعال بودن این مجموعه است. مصداق عینی مسئولیت اجتماعی شرکت فولاد خوزستان، باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان است که می‌تواند باعث بهبود و تقویت روحیه مردم استان شود. ساخت و تکمیل و بررسی کامل کارشناسی های فنی پل فولاد و تحویل قطعی آن به شهرداری اهواز، یکی از اقدامات عمرانی شرکت فولاد خوزستان در این حوزه بوده است. ساخت درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی در منطقه محروم قلعه چنعان، خدمات‌رسانی به مردم در شرایط شیوع ویروس کرونا با تامین دستگاه اکسیژن، تامین تجهیزات بیمارستانی و راه‌اندازی مراکز تجمیعی از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به امروز و راه‌اندازی هفت مرکز واکسیناسیون در مناطق محروم، از اقدامات درمانی مجموعه در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.. همچنین بازسازی و تعریض اساسی جاده قلعه چنعان به شهرستان کارون (کانتکس) از محل صرفه‌جویی ارزی قطعات بومی‌سازی شده در سال ۱۴۰۱ در راستای مسئولیت‌های اجتماعی انجام خواهد شد.

 

شرکت فولاد خوزستان چه طرح‌های توسعه‌ای را در دست اجرا دارد؟

احداث کارخانه مگامدول آهن اسفنجی زمزم ۳ با سرمایه‌گذاری ۳۷ هزار و ۱۵۹ میلیارد ریال، احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی برق با سرمایه‌گذاری ۷۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال، احداث پکیج متالورژی ثانویه و ماشین ریخته‌گری اسلب عریض با سرمایه‌گذاری ۳۴ هزار و ۷۱۶ میلیارد ریال، احداث کارخانه اکسیژن ۴ با سرمایه‌گذاری ۹ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال، احداث کوره شماره ۷ فولادسازی با سرمایه‌گذاری ۶۸ میلیون یورو، نوسازی کوره‌های فولادسازی با سرمایه‌گذاری ۳۶۲ میلیون یورو و پروژه فولادسازی دو میلیون تنی شرکت صنعت فولاد شادگان با سرمایه‌گذاری ۱۱۰ هزار میلیارد ریال، از جمله طرح‌های توسعه‌ای شرکت فولاد خوزستان به شمار می‌آیند. اجرای هر کدام از این طرح‌ها، گام مهمی در راستای توسعه و پیشرفت شرکت فولاد خوزستان در آینده خواهد بود.

https://hoorkhabar.ir/711578کپی شد!
68