دولت باید سیاستهای خود را شفاف اعلام کند

هورنیوز – حسین جلالی، نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه همواره در چند حوزه اقتصادی مشکل داریم. نخست دلار، دوم خودرو و سوم مسکن و نیازهای اساسی مردم. طبق فرمایش رهبر انقلاب تمام این مشکلات با تورم مرتبط است و اگر تورم کاهش پیدا نکند و این مشکل حل نشود مشکلات اقتصادی پابرجا خواهد بود.

 

وی افزود: نمی‌توان گفت که یک مشکل اقتصادی مثل دلار یا خودرو صرفا مربوط به یک مورد است. بلکه وضعیت به صورت زنجیروار است که تمام حلقه‌های اقتصادی و مشکلات آن به یکدیگر وصل است.جلالی تاکید کرد: نمی‌توان یک مورد را حل و دیگری را رها کرد. مثلا زمانی که با مشکل کمبود عرضه گوشت مواجه می‌شویم دولت سریعا باید راهکار جایگزین واردات را در دستور کار قرار دهد یا برعکس. بنابراین زمانی تمام مشکلات حل خواهد شد که هر یک از حلقه‌هایی که می‌لنگد بازسازی و احیا شود تا چرخ اقتصاد بچرخد.

 

این نماینده مجلس اظهارداشت: متاسفانه در شرایط فعلی برای خرید دلار ولع ایجاد شده است و بسیاری از نمایندگان در صحبت‌هایشان نیز مدام می‌گویند که با این وضعیت، نرخ دلار بسیار افزایش خواهد داشت. لذا این شرایط، نوسان و التهابی ایجاد می‌کند که خود به خود به مشکلات دامن می‌زند و مردم دیگر به دلار به عنوان یک کالای مصرفی نگاه نمی‌کنند بلکه همگی درصدد استفاده از این ابزار به منظور حفظ سرمایه هستند.

 

وی گفت: لذا باید بررسی کنیم ببینیم علت اصلی چنین شرایطی چه بوده است. زمانی که دلار، مسکن و خودرو کالای سرمایه‌ای شود مسلماً مدیریت و کنترل ارزش پول ملی سخت خواهد بود. جلالی عنوان کرد: در این شرایط با هجوم مردم به بازار قطعاً امکان تامین و تهیه تمام تقاضاها برای دلار وجود نخواهد داشت و همین مسئله باعث گران‌تر شدن نرخ دلار می‌شود. لذا این وضعیت صعودی و افزایش پلکانی دلار یک چرخه معیوب است و متاسفانه دلار به خط کش بازار بدل شده و قیمت سایر کالاها را نیز مشخص می‌کند.

 

نماینده مردم رفسنجان و انار افزود: اکنون داستان ۴ درصدی و ۹۶ درصدی‌ها کاملاً عیان شده است. ۴ درصدی‌ها در زمان ارزان بودن دلار با ارز نیمایی و دولتی کارخانه زده‌اند و فعالیت اقتصادی می‌کنند بنابراین هرچقدر گرانی باشد به نفع آن‌ها خواهد بود.او درانتها بیان کرد:  ۹۶ درصد دیگر جامعه تابع ۴ درصدی‌ها هستند. بنابراین دولت باید سریع‌تر سیاست‌های اتخاذی خود را توضیح دهد تا بررسی کنیم و علت اصلی شرایط فعلی مشخص شود پس از آن می‌توانیم به یک جمع‌بندی برسیم.

https://hoorkhabar.ir/710825کپی شد!
95