گزارش سفر نظارتی هیات‌رئیسه فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس به استان خوزستان ارائه شد

هورنیوز – سارا فلاحی، در خصوص جزییات سفر فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس شورای به استان خوزستان، گفت: پیرو سفرهای نظارتی نمایندگان به مناطق مختلف کشور، فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس به ریاست فریدون عباسی، با سفر به استان خوزستان و بازدید از شهرستان‌های ماهشهر، بندر امام خمینی(ره)، آبادان و اهواز، ضمن مشاهده مشکلات و معضلات آنها، جلسه‌ای با حضور مسئولان استانی در دستگاه‌های اجرایی مربوطه و نیز استانداری خوزستان برگزار گردید که در این جلسه تصمیماتی برای رفع سریعتر این مشکلات با هدف تسریع آهنگ‌توسعه استان، اتخاذ شد.

 

مانع‌زدایی از رکود و توقف پروژه‌ها با هدف اشتغالزایی

سخنگوی فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد فرآیند سفرهای استانی، یادآور شد: سفرهای استانی فراکسیون اقتصاد انرژی با هماهنگی دبیرخانه فراکسیون از قبل برنامه‌ریزی و با احصاء مشکلات و نیز راهکارهای رفع آن، نسبت به اولویت‌بندی راهبردهای عملیاتی برای رفع چالش‌ها اقدام می‌شود.

 

فلاحی، با بیان این‌که در این سفرها علاوه بر افتتاح و بهره‌برداری‌ها، مانع‌زدایی‌ از پروژه‌های راکد و متوقف تا حصول نتیجه به منظور افزایش ضریبِ اشتغال و کارآفرینی در دستور کار است، تصریح کرد: با هماهنگی و اقدامات تمهیدی پیش از سفر فراکسیون که توسط ریاست دبیرخانه به‌عنوان مسئول هماهنگی سفرهای استانی انجام می‌شود، نسبت به دسته‌بندی پیشاپیش مصوبات سفر برای شناخت اولویت‌ها و زمانبندی اجرایی، اقدامات لازم صورت می‌پذیرد.

 

بازدید از ۶ سایت عظیم پتروشیمی در ماهشهر

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، بازدید از پنج سایت پتروشیمی را نخستین برنامه این سفر عنوان کرد و گفت: از نظر کاربری اراضی، منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با وسعت حدود ۲۸۵۰ هکتار به ۶ سایت تقسیم‌بندی شده است.

 

فلاحی، افزود: سایت شماره صفر؛ واقع در ناحیه شمالی منطقه (۴۲۴هکتار)، شامل حوضچه‌های استحصال نمک و دپوی نمک است. سایت شماره ۱ نیز واقع در ناحیه شمالی منطقه (۴۰۵هکتار)، برای ایجاد صنایع کوچک و متوسط اختصاص یافته است. اراضی این سایت برای کاربری‌های مختلف، مانند صنایع پایین دستی پتروشیمی، شیمیایی، برق و الکترونیک، ساختمانی، فلزی و ماشین‌سازی، آزمایشگاه و کنترل کیفیت، ساخت و تعمیر و نگهداری تجهیزات و همچنین واحدهای اداری، خدماتی، اقامتی، تاسیساتی و غرفه‌های تجاری در نظر گرفته شده است.

 

سخنگوی فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس در ادامه به سایت‌های دو و سه اشاره کرد و گفت: سایت شماره ۲ با مساحتی حدود ۵۷۵ هکتار برای ایجاد صنایع سنگین، میانی و پایین‌دستی پتروشیمی، واحد تولید سرویس‌های جانبی مرکزی فجر۲، محل انبار جامدات، ایستگاه مرکزی راه‌آهن در نظر گرفته شده است. همچنین سایت شماره ۳ با مساحتی حدود ۳۸۴ هکتار جهت احداث صنایع سنگین، میانی و پایین دستی پتروشیمی، مرکز آموزش و مرکز پژوهش و فن‌آوری، کارگاه مرکزی تعمیرات و نگهداری صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، آتش نشانی مرکزی، اورژانس، محیط زیست و بهداشت اختصاص یافته است.

 

به گفته این نماینده مجلس، سایت شماره ۴ نیز با مساحتی حدود ۳۶۷ هکتار جهت احداث صنایع سنگین و میانی پتروشیمی و واحدهای تولید سرویس‌های جانبی مرکزی (فجر یک). چنانچه سایت شماره ۵ با الحاق پتروشیمی‌های بندر امام، رازی و فارابی به این سایت مساحت آن بالغ ۶۹۶ هکتار گردیده است. از مشخصه‌های عمده سایت ۵ وجود هفت پست اسکله تخلیه و بارگیری مواد شیمیایی، استقرار انبارها و مخازن مایعات و بازرگانی فرآورده‌های پتروشیمی است.

 

حضور هیأت‌رئیسه فراکسیون در پتروشیمی مارون و شنیدن دغدغه‌های صنعت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: هیأت‌رئیسه فراکسیون پس از بازدید خود در پی بازدید از سایت‌های پتروشیمی، در پتروشیمی مارون حضور یافتند. این پتروشیمی که نقش عمده‌ای در تولیدات صنعت دارد، علاوه بر تامین مواد اولیه، نقش عمده‌ای در اشتغال ایفا کرده است.

 

وی تصریح کرد: به اذعان مدیرعامل پتروشیمی مارون، مشکل عمده برای توسعه فعالیت و نیز افزایش ضریب اشتغال با محوریت نیروهای بومی، اختصاص زمین مورد نظر از سوی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است که مقرر شد موضوع از طریق دبیرخانه فراکسیون در جلسات ملی بین ریاست فراکسیون و وزیر نفت و معاونان موضوعی پیگیری، بررسی و تا حصول نتیجه در دستور کار قرار گیرد.

 

فلاحی همچنین خبر داد: مقرر شد مسئولیت‌های اجتماعی با اولویت اختصاص به بخش بهداشت و درمان پیگیری شود و در این راستا ریاست فراکسیون اقتصادِ انرژی وعده داد که پشتیبانی‌های لازم به‌منظور تصویب اعتبارات لازم در این خصوص را از وزیر نفت پیگیری نماید.

 

افتتاح توسعه فاز اول طرح پایین‌دستی نوید خلیج‌فارس

سخنگوی فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس در تشریح برنامه‌های سفر دو‌ روزه این فراکسیون به استان خوزستان، به افتتاح فاز اول شرکت روغن کشی نوید خلیج فارس، اشاره کرد و گفت: این شرکت که در ردیف صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به‌شمار می‌آید، با اندیشه پویا در تولید با بالاترین سطح کیفی برای تامین روغن خوراکی کشور و منطقه، آغاز به عملیات احداث کارخانه نمود و با راه اندازی کامل آن، ضمن تامین بخشی از نیاز کشور، امکان صدور محصولات آن به نقاط مختلف جهان از جمله کشورهای آسیایی، آفریقایی و همسایه توسط حمل و نقل دریایی با نازلترین قیمت حمل فراهم می‌گردد.

 

وی افزود: نوید خلیج‌فارس، سه کارخانه روغن‌کِشی هرکدام به ظرفیت ۲۰۰۰ تن در روز را در خود جای داده که طراحی ساخت و نصب آن از بهترین تکنولوژی روز در دنیا توسط شرکت Andreotti ایتالیا انجام گرفته است.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: سیلوی نگهداری دانه به ظرفیت تن ۴۰۰،۰۰۰ تن (ساخت اسپانیا Cordoba) که بزرگترین ظرفیت سیلوی مکانیزه در دنیا محسوب می‌گردد.

 

بازدید هیأت‌رئیسه از اسکله‌های بندر امام خمینی (ره)

فلاحی، در ادامه اظهار کرد: اعضای هیأت‌رئیسه فراکسیون اقتصادِ انرژی مجلس همچنین با حضور در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) به صورت میدانی و از نزدیک در جریان روند تخلیه و بارگیری انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی و همچنین ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این بندر بزرگ تجاری قرار گرفتند.

 

سخنگوی فراکسیون اقتصادِ انرژی مجلس افزود: موضوع بررسی راهکارها برای تسریع در اجرای طرح توسعه بندر امام خمینی(ره) و احداث بندر بزرگ خلیج فارس یکی از اهم برنامه‌های سفر دو روزه هیأت رئیسه فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس به خوزستان بود.

 

همچنین مدیرکل و اعضای شورای اداری این اداره کل، در در نشست مشترک با هیأت‌رئیسه فراکسیون، ضمن ارائه گزارش عملکرد، چالش‌های پیش‌روی توسعه بنادر خوزستان را بررسی کردند تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود، نسبت به رفع آنها پیگیری‌های لازم در دستور کار قرار گیرد.

 

فلاحی، با بیان اینکه اقتصاد دریا محور یکی از موضوعاتی است که در حوزه حمل و نقل و انتقال انرژی نقش بسیار مهمی دارد گفت: روند تحقق اقتصاد دریامحور نیازمند تصمیم‌گیری های کاربردی و وضع قوانین مناسب است که در این زمینه اعضای این فراکسیون به صورت میدانی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و همچنین بندر امام‌خمینی (ره) حضور پیدا کردند.

 

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این بازدیدها باعث شد تا در جریان ابعاد مختلفی از مشکلات قرار گیریم و با پیشنهاداتی که ارائه شد، قطعا مجلس شورای اسلامی در فرآیند تصمیم‌گیری برای بودجه سال آینده کشور و همچنین برنامه توسعه هفتم به موضوع اقتصاد دریا محور و همچنین تسهیل در شکوفایی اقتصادی منطقه با محوریت انرژی، توجه ویژه‌ای خواهد داشت.

 

بیان دغدغه‌های صنعت پتروشیمی توسط مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی

عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون اقتصادِ انرژی مجلس شورای اسلامی، افزود: در جلسه مدیران بندری و پتروشیمی با هیأت‌رئیسه فراکسیون که به میزبانی اداره‌کل بنادر و دریانوردی برگزار و با حضور فرماندار ماهشهر همراه بود، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، ضمن ارائه گزارش از آخرین وضعیت پتروشیمی ها در ماهشهر ‌و بندر امام، خواستار مساعدت فراکسیون در رفع موانع تولید در این منطقه اقتصادی شد.

 

فلاحی، افزود: براساس گزارش مدیرعامل منطقه ویژه، مشکلات پیش‌روی این صنعت اغلب بروکراسی‌های اداری و بعضاً نبود مدیریت واحد است که مقرر شد پس از جلسات میدانی مدیران منطقه با خطیب رئیس دبیرخانه فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس، مکاتبات اداری مربوطه تنظیم و در صورت ضرورت جلسات با وزیران نفت، اقتصاد و راه و شهرسازی و… در تهران برنامه‌ریزی و اجرایی گردد.

 

این نماینده مجلس یادآور شد: هیچ مشکل و مانعی که قابل رفع نباشد وجود ندارد، لذا باید به میدان آمد و مشکلات را با هدف رونق اشتغال رفع و مورد توجه قرار داد‌.

 

بازدید از فاز ۲ پالایشگاه آبادان با پیشرفت بیش از ۹۰ درصد

سخنگوی فراکسیون اقتصادِ انرژی مجلس در ادامه تشریح سفر استانی هیأت‌رئیسه فراکسیون به خوزستان، به بازدید از فاز توسعه‌ای پالایشگاه آبادان اشاره کرد و گفت: با اجرای کامل فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، محصولات تولیدی و فرآیندهای مورد استفاده در حد قابل قبولی از استانداردهای بین‌المللی قرار خواهند گرفت و پالایشگاه آبادان جایگاه تاریخی خود در میان پالایشگاه‌های داخلی خاورمیانه به‌طور نسبی کسب خواهد کرد.

 

وی افزود: این طرح، یک فرصت تاریخی در شرایط تحریم است و اجرای آن اقدامی راهبردی در راستای بازسازی کامل پالایشگاه آبادان و فرصتی کم‌نظیر به‌منظور جبران سال‌های متمادیِ عدم سرمایه‌گذاری در این دیار محسوب می‌شود.

 

فلاحی، اذعان کرد: وزارت نفت با اهتمام جدی‌تر از گذشته، طرح توسعه و تثبیت فاز پالایشگاه آبادان در دستور کار قرار دهد تا از این رهگذر بهبود کیفیت فرآورده‌ها و کاهش چشمگیر آلودگی محیط زیست و سودآوری شدن این مجموعه عظیم صنعتی حاصل شود.

 

بازدید و اطلاع از “موانع طرح‌های توسعه‌ای” نیشکر و صنایع جانبی

عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: یکی دیگر از برنامه‌های سفر دو روزه هیأت‌رئیسه فراکسیون، بازدید و اطلاع از موانع طرح‌های توسعه‌ای نیشکر و صنایع جانبی بود که اعضا به صورت میدانی در جریان روندِ تحولات و نیز برخی مانع‌ها بر سر توسعه این صنعت مرتبط با اقتصادِ انرژی قرار گرفتند.

 

او گفت: «الحمدلله اکنون صنعت نیشکر در خوزستان به ثمر نشسته‌است و سوددهی لازم و مطلوب نیز محقق شده‌است».

 

فلاحی با اشاره به بازدید هیأت‌رئیسه فراکسیون از شرکت خمیر مایه و الکل‌سازی رازی، عبور این صنعت عظیم نیشکر از چالش‌ها و معضلات گذشته را مورد یادآوری قرار داد و بر ضرورت سرمایه‌گذاری بیشتر در منطقه پیرامون تأکید کرد.

 

وی همچنین خبر داد: مطالبات و نیازهای صنعت نیشکر را در بعد ملی پیگیری خواهیم شد.

 

حضور در نمایشگاه صنعت نفت در اهواز

نماینده مردم ایلام در مجلس، بازدید از نمایشگاه تخصصی صنعت نفت که از ۱۷ تا ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ با شرکت ۲۷۰ مجموعه صنعتی و دانش بنیان از ۱۶ استان کشور پذیرای متخصصان، سازندگان تجهیزات نفت و عموم مردم خوزستان و استان های همجوار بود، را به عنوان دیگر برنامه سفر دو روزه استانی هیأت‌رئیسه فراکسیون به استان خوزستان برشمرد.

 

فلاحی، در این زمینه افزود: در این نمایشگاه ۱۰۷شرکت دانش بنیان حضور فعال داشتند که نسبت به نمایشگاه دوازدهم صنعت نفت خوزستان ۲ برابر بودند.

 

این نماینده مجلس یادآور شد: از رهگذر بازدید از نمایشگاه، با دغدغه‌های فعالان صنعت آشنا و مقرر شد مشکلات پیش‌رویِ این سربازان جبهه جنگ اقتصادی، با پیگیری آنان از طریق راه‌های ارتباطی با دبیرخانه فراکسیون، مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

 

بیش از ۸۰ درصد تجهیزات صنعت نفت کشور در داخل تامین می‌شود

وی با یادآوری این‌که بیش از ۸۰ درصد تجهیزات صنعت نفت کشور در داخل تامین می‌شود، تصریح کرد: بخش مهمی از خوراک مورد نیاز ۹ پالایشگاه نفت کشور از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تامین و بخشی نیز از طریق پایانه نفتی خارک به خارج صادر می شود، همین امر اهمیت کارِ صنعتگران و سازندگان داخلی را مهم جلوه می‌نماید، لذا باید از همه ظرفیت‌ها برای حمایت‌ها از این قشر افتخار آفرین برای ایران و ایرانی، بهره برد.

 

بازدید از شرکت لوله‌سازی اهواز که تحریم‌ها را دور زده است

فلاحی، بازدید از شرکت لوله‌سازی اهواز که با کمترین امکانات، سرآمد دور زدن تحریم‌های اقتصادی است، را مورد اشاره قرار داد و گفت: دیگر برنامه اعضای هیأت‌رئیسه فراکسیون اقتصاد انرژی حضور در این مجموعه عظیم بود که در نوع خود در دور زدن تحریم‌ها سرآمد است.

 

سخنگوی فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی با تقدیر از زحمات و تلاش‌های مدیران سخت کوش مجموعه لوله سازی اهواز، تولید لوله‌های ۶ اینچ سرویس ترش با مواد اولیه بومی سازی شده به روش ERW برای نخستین بار در شرکت لوله سازی اهواز را دستاورد بزرگ دیگر این مجموعه دانست و گفت: این موفقیت بزرگ را به مجموعه خدوم شرکت لوله‌سازی اهواز تبریک می‌گویم.

 

فلاحی به اطلاع و بازدید خود از پروژه های نفتی میدان مشترک آزادگان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون این محصول بومی شده در شرکت لوله‌سازی اهواز در این میدان مشترک نفتی بکار گرفته شده است که جای بسی خوشحالی دارد.

 

وی گفت: هم‌اکنون دو حلقه چاه در میدان مشترک نفتی آزادگان با استفاده از لوله های ۶ اینچ تولید شده در شرکت لوله‌سازی اهواز وارد مدار تولید شده است.

 

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد: با پتانسیل و ظرفیت‌های فراوان مجموعه شرکت لوله‌سازی اهواز و همتی که در مسئولین و مدیریت این مجموعه سختکوش وجود دارد، امیدواریم، این همکاری‌ها روز به روز افزایش پیدا کند تا در آینده شاهد پیشرفت‌ و همکاری‌های بیشتری در حوزه تولید و بومی‌سازی محصولات و نیازمندی های صنعت نفت باشیم.

 

دیدار با خانواده شهید مدافع حرم

سخنگوی فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: به منظور پاسداشت فرهنگ ایثار و شهادت، هیأت‌رئیسه این فراکسیون در منزل سردار شهید مدافع حرم سیدجاسم نوری حضور یافتند و خانواده این شهید معزز را مورد تفقد قرار دادند.

 

وی با اشاره به این مهم که دیدار و سرکشی به خانواده معظم شهدا و ایثارگران در بین مدیران و مسئولین ترویج یافته است، اظهار داشت: امروز حضور مسئولان در کنار خانواده شهدا به عنوان یک فرهنگ ارزشمند در کشور جا افتاده است و در این راستا برنامه ریزی خوبی صورت گرفته است، اما باید در کارها و دستورالعمل‌ها، عمسِ فرهنگِ شهدا عمل نکنیم که مصداق خسر الدنیا و الاخره نشویم‌.

 

فلاحی با بیان این‌که خوزستان و ایلام، به واسطه میزبانی از شهدا و جان‌فشانی‌های‌شات، خطه‌ای از بهشت هستد، یادآور شد: سردار شهید سیدجاسم نوری، این دلیرمرد خوزستانی، در روز پنج‌شنبه هفتم خرداد ماه سال ۱۳۹۴ در شهر الرمادی عراق مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان در مدینه الطب بغداد به شهادت رسید.

 

وی افزود: پس از آن، پیکر مطهر شهید نوری به کربلای معلی منتقل و با حضور اقشار مختلف مردم و رزمندگان عراقی و زائران ایرانی در بین الحرمین تشییع شد و بعد به ایران انتقال یافت و پیکر مطهرش در بهشت شهدای اهواز آرام گرفت.

 

دیدار هیأت‌رئیسه فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس با استاندار خوزستان به‌منظور جمع‌بندی سفر استانی

سخنگوی فراکسیون اقتصادِ انرژی مجلس شورای اسلامی، حضور در استانداری خوزستان و جلسه با استاندار خوزستان، به منظور جمع‌بندی مصوبات سفر را به‌عنوان آخرین برنامه، این سفر استانی دو روزه اعلام کرد و گفت: استاندار خوزستان در این نشست مشترک مجلس و دولت، اذعان کرد که طرح های عمرانی بزرگی در استان وجود دارد که با همکاری نمایندگان مجلس می توان عملیات اجرایی آن را تسریع داد.

 

وی همچنین به پیشینه استاندار خوزستان در حوزه “امنیت اقتصادی” اشاره کرد و گفت: با موافقت ریاست فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس، مقرر شد استاندار خوزستان در جلسه هیأت‌رئیسه فراکسیون در مجلس شورای اسلامی حاضر و به ارائه گزارش و راهکار پیرامون ضرورت برخی تغییر نگرش‌ها در کشور و استان بپردازد.

 

حضور در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری صدا و سیما

عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون اقتصادِ انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: حضور رئیس و نایب‌رئیس‌اول فراکسیون اقتصادِ انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری شبکه استانی خوزستان که فرازهایی از آن در بخش‌های خبری شبکه خبر نیز بازنشر شد، به‌عنوان آخرین برنامه پیش‌بینی شده این سفر دو روزه استانی بود.

 

فلاحی، افزود: در این گفتگوی ویژه خبری، فریدون عباسی و سیدمجتبی محفوظی در سخنانی ضمن ارائه گزارش پیرامون اهداف سفر نظارتی مجلس به استان خوزستان و دستاوردهای در حال پیگیری آن، به سوالات ملی و منطقه‌ای در عرصه اقتصاد انرژی نیز پاسخ دادند.

 

سخنگوی فراکسیون اقتصاد انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: مصوبات سفر توسط دبیرخانه فراکسیون اقتصادِ انرژی مجلس در دو بخش استانی و ملی دسته‌بندی و تا حصول نتیجه پیگیری و نتایج آن به اطلاع ملت شریف ایران خواهد رسید.

 

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ اعضای هیأت‌رئیسه فراکسیون اقتصادِ انرژی مجلس شورای اسلامی و رئیس دبیرخانه عبارتند از: فریدون عباسی(رئیس)، سید مجتبی محفوظی(نایب‌رئیس‌اول)، روح‌الله متفکر آزاد(نایب‌رئیس دوم)، محمد خطیب(رئیس دبیرخانه و مسئول هماهنگی سفرهای استانی)، محمد کعب‌عمیر(دبیر اول)، سارا فلاحی(سخنگو)، احمد جباری(ناظر اول) و حبیب آقاجری(ناظر دوم).

https://hoorkhabar.ir/710629کپی شد!
92
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.