رشد اعتبار‌های عمرانی و ملی خوزستان در لایحه بودجه ۱۴۰۲

هورنیوز – مهرداد نیکو رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار داشت: بودجه ابتدا در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح می‌شود و پس از تایید در این کمیسیون، به صحن مجلس ارسال و پس از بررسی و رای گیری، تصویب خواهد شد.

 

وی با اشاره به تایید بودجه سال ۱۴۰۲ در دولت و ارسال آن به مجلس گفت: مجلس اعلام وصول کرده و درحال بررسی در کمیسیون تلفیق بودجه است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان درخصوص نقاط قوت بودجه امسال گفت: کاهش ضریب مالیات مستقیم یکی از نقاط قوت مهم برای فعالان اقتصادی است، ضریب مالیات در حال حاضر ۲۵ درصد محاسبه می‌شود که به منظور بهبود فعالیت‌های اقتصادی، ۷ درصد کاهش یافته و به ۱۸ درصد رسیده است.

 

این مقام مسئول پیش بینی افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت را از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه سال آینده برشمرد و اضافه کرد: البته این احتمال وجود دارد که در مجلس دستخوش تغییراتی شود.

 

نیکو تورم را یکی از مشکلات حوزه اقتصاد عنوان کرد و افزود: یکی از ریشه‌های تورم، وام‌های پرداختی و بازگشت آن‌ها با تاخیر است، به همین منظور برای وام‌های تکلیفی، سقف تعیین شده و همین مسئله موجب می‌شود که بانک‌ها نتوانند بیش از توان وام پرداخت نکنند و از بازگشت پول‌ها به بانک اطمینان حاصل می‌شود.

 

وی سقف پرداخت وام را ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: این اتفاق مانع از پرداخت تسهیلات بدون سقف و در نتیجه مدیریت تورم می‌شود.

 

کاهش خام فروشی با اجرای مالیات بر صادرات

نیکو کاهش نرخ حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد را از دیگر موارد پیش بینی شده و نقاط قوت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ عنوان و اضافه کرد: قبلا صادرات معاف از مالیات بود، اما درحال حاضر صادرات مواد خام و نیمه خام معاف از مالیات نیستند، اما در بودجه سال آینده به منظور جلوگیری از خام فروشی و جهش تولید دانش بنیان مقرر شده مواد خام از جمله؛ اسلب، بلوم، محصولات پتروشیمی، متانول، اوره، اتیلن و… شامل مالیات شوند که امیدواریم مجلس در این رابطه همراهی داشته باشد و آن را تصویب کند.

 

او گفت: هرچه به انتهای زنجیره تولید محصولات مختلف صادراتی نظیر؛ لاستیک، پلاستیک و… نزدیک می‌شویم، معاف از مالیات هستند، این در حالی است که مواد اولیه معافیت مالیاتی ندارند و از خام فروشی جلوگیری می‌شود.

 

نیکو درخصوص منابع تامین بودجه و مصارف آن گفت: منابع دولت از وصول مالیات، صادرات نفت و گاز و سایر درآمد‌های دولتی در ازای خدماتی که اداره‌ها و سازمان ارائه می‌دهند یا جرائمی که دریافت می‌شود، تامین می‌شود.

 

سهم ۴۱ درصدی مالیات و ۳۰ درصدی نفت در درآمد‌های دولت

وی سهم درآمد‌های دولت از مالیات را ۴۱ درصد و سهم درآمد‌های نفتی را ۳۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: باتوجه به تاکید‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه، درحال حرکت به سمت کاهش وابستگی بودجه به نفت هستیم و سهم درآمد‌ها از مالیات ۱۰ درصد از درآمد‌های نفتی بیشتر است.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان درخصوص بودجه استان در سال آینده گفت: خوزستان سومین استان کشور از لحاظ درآمد‌های مالیاتی است و باوجود اینکه متوسط درآمد‌های مالیاتی کشور ۷ درصد پیش بینی شده، برای استان ما ۲۵ درصد پیش بینی شده است که نقطه قوت برای فعالان اقتصادی استان محسوب می‌شود. با تحقق درآمدها، مازاد آن به استان بازگشت داده می‌شود.

 

رشد ۳۵ درصدی اعتبار‌های عمرانی و ۱۲ درصدی اعتبار‌های ملی خوزستان

وی درخصوص اعتبار‌های تملک یا عمرانی می‌گوید: در سال ۱۴۰۲، اعتبار‌های عمرانی خوزستان ۳۵ درصد رشد خواهد داشت، این در حالی است که میانگین کشور ۲۰ درصد است و باتوجه به اینکه طرح‌های عمرانی متعدد ملی و استانی در خوزستان فعال هستند، اعتبار‌های تخصیصی ۱۵ درصد بیشتر از متوسط کشوری است. درصورت تصویب اعتبار‌ها در مجلس، هم از نظر درآمدی کمتر از میانگین کشوری و هم از نظر اعتبار‌های عمرانی بیشتر از میانگین کشوری خواهیم بود.

 

۱۲ درصد اقتصاد کشور در خوزستان

وی درخصوص تفاوت بودجه خوزستان با سایر استان‌ها گفت: به طور متوسط غالبا ۹ درصد بودجه‌های عمرانی استانی و حدود ۱۲ درصدی اعتبار‌های ملی نیز با توجه به جمعیت و مساحت استان، سهم خوزستان است، زیرا ۶ درصد جمعیت و ۴ درصد مساحت مربوط به خوزستان و البته ۱۲ درصد اقتصاد کشور در استان ما است، البته به شرط اینکه مالیات ها محقق و فروش نفت به میزان خوبی انجام شود.

 

نیکو  در پایان درخصوص فروش نفت و سهم ۳ درصدی خوزستان از این راه گفت: در قانون بودجه پیش بینی شده که صادرات روزانه نفت ۱.۴ میلیون بشکه با بهای ۸۰ دلار برای هر بشکه باشد و نرخ تبدیل دلار به ریال، ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته است، یعنی این ۳ عدد موجب تحقق درآمد نفت شود، به عبارت دیگر باید بتوانیم روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم تا درآمد‌های صادرات ۶۰۴ هزار میلیارد تومانی داشته باشیم و بخشی از آن به استان خوزستان می‌رسد.

https://hoorkhabar.ir/710326کپی شد!
117
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.