انجام معاینات سلامت شغلی برای بیش از ۱۱۹ هزار خوزستانی

هورنیوز – دکتر پژمان بختیاری‌نیا با اشاره به عملکرد ۹ ماهه گروه سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: در سطح ۲۳ شهرستان تحت پوشش این دانشگاه ۱۲۰ مرکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی وجود دارد که با توجه به عوامل زیان‌آور موجود در محیط کار، ۱۱۷ بازرس فعال امر بازرسی برای بررسی بهداشتی بودن محیط کار و سلامت شاغلان را انجام می‌دهند.

 

وی افزود: در شهرهای تحت پوشش این دانشگاه، ۵۰ هزار و ۶۶ کارگاه از قبیل کشاورزی و دامداری سنتی، ادارات و ارگان‌های اداری، صنایع و بیمارستان وجود دارد که ۲۷۰ هزار و ۱۱۵ نفر در این اماکن شاغل هستند.

 

بختیاری‌نیا گفت: در ۹ ماهه امسال، ۷۰ هزار و ۷۸۹ مورد بازرسی از این کارگاه‌ها انجام شده است که این بازدیدها منجر به صدور ۳۶ هزار و ۷۳۷ اخطاریه و اعلام نقص شده است.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پس از پیگیری‌های انجام شده به دلیل رفع نکردن نواقص ۳۴۹ کارگاه متخلف به مراجع قضایی معرفی شدند که مراجع قضایی برای ۱۲۸ کارگاه رای صادر کرده و ۵۱ کارگاه نیز پلمب شدند.

 

وی افزود: این پیگیری‌ها منجر به انجام معاینات سلامت شغلی (طب کار) برای ۱۱۹ هزار و ۶۱۸ نفر از شاغلان شده است که برای ۳۰ هزار و ۹۲۸ نفر از این تعداد معاینات بدو استخدام، ۷۴ هزار و ۷ نفر معاینات دوره‌ای، ۴ هزار و ۶۱۵ نفر معاینات در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی و برای ۱۰ هزار و ۶۸ نفر معاینات کشاورزان سنتی انجام شده است.

 

بختیاری‌نیا ادامه داد: معاینات طب کار به منظور جلوگیری از بروز بیماری‌ها، سرطان‌های شغلی و تشخیص زودهنگام بیماری در مراحل ابتدایی سیر بیماری انجام می‌شود.

 

وی عنوان کرد: علاوه بر انجام معاینات دوره‌ای، انتخاب فرد مناسب برای انجام کار در جریان معاینات بدو استخدام، تشخیص زودهنگام بیماری و ارزیابی هر گونه تغییر در سلامت کارگر مهمترین عوامل پیشگیری از بیماری‌های ناشی از کار هستند.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به عملکرد مدیریت سلامت محیط و کار این معاونت نیز بیان کرد: تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی از نیازهای اساسی هر جامعه است و بدون وجود آن ممکن است سلامت و بهداشت جامعه تحت تاثیر قرار گیرد. تامین این آب سالم و بهداشتی می‌تواند نقش اساسی در کاهش موارد ابتلا به بیماری‌های عفونی و بیماری‌های منتقله از آب داشته باشد. در ایران وظیفه تامین آب آشامیدنی بر عهده شرکت آب و فاضلاب و مسئولیت نظارت بر کیفیت آب آشامیدنی از زمان آبگیری تا محل مصرف بر عهده وزارت بهداشت است.

 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به انجام نمونه‌برداری توسط بازرسان سلامت محیط و آنالیز نمونه‌ها در آزمایشگاه‌های آب رفرانس عنوان کرد: نمونه‌برداری از شبکه توزیع به صورت مستمر انجام می‌شود. این نمونه‌برداری برای سنجش کلر و کدورت به صورت روزانه، نمونه‌برداری میکروبی ماهیانه و نمونه‌برداری شیمیایی سالیانه از تمام مناطق شهری و روستایی تحت پوشش انجام می‌شود.

 

وی گفت: در ۹ ماهه امسال ۴۰۵ هزار و ۱۸۹ مورد سنجش کلر آزاد باقیمانده آب شبکه توزیع شهری و روستایی، ۳۶۵ هزار و ۴۷۴ مورد سنجش کدورت آب شبکه توزیع شهری و روستایی، ۱۷ هزار و ۷۹۱ مورد نمونه‌برداری میکروبی آب شبکه توزیع شهری و روستایی، ۲۳۰ مورد نمونه‌برداری شیمیایی مواد معدنی غیر سمی و ۶۵ مورد نمونه‌برداری شیمیایی مواد معدنی سمی انجام شده است.

 

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/710219کپی شد!
134