تحریم ناپذیری مبادلات بانکی ایران و ۱۰۰ بانک دنیا

هورنیوز – محسن کریمی معاون امور بین الملل بانک مرکزی اظهار داشت: از پارسال سند اقدام مشترک بین بانک های مرکزی ایران و روسیه به امضا رسیده بود که دیروز اولین قرارداد پولی بانکی میان ایران و روسیه در بانک مرکزی عملیاتی شد و طبق این اقدام مشترک سامانه های پیام رسان ملی بانک های مرکزی ایران و روسیه به یکدیگر متصل می شوند.

 

کریمی افزود: ۵۲ شعبه بانک ایرانی و ۴ بانک خارجی در بستر سپام از سمت ایران و ۱۰۶ بانک نیز از طریق SPFS از سمت روسیه متصل می شوند. از طرف ایران بانک شهر و از طرف روسیه بانک VTB نیز مشخص شدند.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در فاز اول این بانک ها برای اجرای آزمایشی هستند و پس از مدتی، دیگر بانک‌ها نیز اضافه خواهند شد، گفت: بانک مرکزی امروز زمینه فنی ارتباطات بانکی را فراهم کرد تا در این بستر تمام پیام‌های استاندارد بانکی شامل حواله، ال سی و ضمانت نامه در بین بانک‌ها قابل تبادل باشد و این خدمات برای تجار و بازرگانان فراهم شده است.

 

معاون امور بین الملل بانک مرکزی در توضیح این اتصال بانک ها ادامه داد: همه بانک‌های ایرانی در خارج کشور و تمام بانک‌های خارجی متصل به پیام‌رسان ملی روسیه که شامل بیش از ۱۰۰ بانک در ۱۳ کشور خارجی است می‌توانند با بانک‌های ایرانی تبادل پیام بانکی داشته باشند.

 

کریمی درباره امکان تحریم این سامانه بانکی، گفت: این اقدام تحریم ناپذیر و غیرقابل توقف توسط دشمنان هر دو کشور است و بنابراین بانک‌ها در یک زمین بازی ساخته شده بانک‌های مرکزی دو کشور با یکدیگر تعامل دارند و زیرساخت‌ها به هیچ عنوان غربی و وابسته به نظام سلطه نیست.

 

معاون امور بین الملل بانک مرکزی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: مطابق سند دولت مردمی، این اولین اقدام تحریم ناپذیر بانک‌مرکزی ایران در تعامل با کشور روسیه بود.

https://hoorkhabar.ir/710173کپی شد!
107