سرمایه حاصل از فروش اموال مازاد دولت چگونه هزینه‌ شود؟

هورنیوز – مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز درخصوص اهمیت فروش اموال مازاد بانک‌ها و شرکت‌های دولتی گفت: فروش اموال و دارایی‌های مازاد دولتی موضوع مهمی است که سال‌هاست بر آن تاکید می‌شود چرا که دولتی چابک می‌شود که بخش خصوصی گردانندگان اقتصاد باشند و دولت به عنوان ناظر و سیاست گذار حضور داشته باشد، این اصل باعث چابکی دولت و دریافت مالیات می‌شود ضمن اینکه بخش تولید و فعالیت‌های مولد به قوت خود باقی است و رشد می‌کند.

 

وی در این باره توضیح داد: در این موضوع شکی نیست که اموال مازاد بانکی و دولتی باید به فروش برسد، اما مساله و سوال مهم این است که سرمایه‌های به دست آمده حاصل از فروش اموال مازاد دولت صرف چه موضوعی شود.

 

افقه خاطرنشان کرد: اموال و دارایی‌های دولت شبیه به درآمد‌های نفتی است که باید خرج توسعه کشور شود. با توجه به اینکه اموال دولتی برای شرکت‌ها و وزارتخانه‌های دولتی با پول نفت خریداری شده، درآمد حاصل از فروش آن‌ها نباید صرف هزینه‌کرد جاری کشور شود.

 

وی در این باره توضیح داد: به بیان بهتر پول نفت نباید صرف هزینه‌های جاری شود بلکه باید صرف سرمایه گذاری در پروژه‌های عمرانی و تقویت زیر ساخت‌ها شود چرا که درآمد حاصل از فروش دارایی‌های دولت شبیه به درآمد‌های نفتی و مخازن زیر زمینی است که متعلق به نسل‌های بعدی نیز است لذا همه این درآمد‌ها نباید در زمان کنونی هزینه تامین نیاز‌های روزمره و جاری کشور شود.

 

استاد اقتصاد دانشگاه اهواز اظهار کرد: در صورتی فروش اموال و دارایی‌های دولت به عنوان یک دستاورد لحاظ می‌گردد که دولت درآمد حاصله را در بخش‌های تولیدی سرمایه گذاری کند این بخش‌ها می‌توانند در حوزه عمرانی باشد یا فعالیت‌های دانش بنیان و علوم جدید باشد که درآمد‌های زیادی برای کشور با توسعه علمی ایجاد می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: از ساخت اتوبان تا ساخت دانشگاه و پژوهشگاه و آزمایشگاه برای کمک به رشد علم هزینه کرد‌ها قابل قبول است، بنابراین بودجه جاری باید از مالیات تامین شود، چون بودجه جاری متعلق به نسل امروز است، اما بودجه‌های عمرانی ضمن اینکه نسل امروز از آن استفاده می‌کنند نسل‌های بعدی هم می‌توانند از آن بهره برداری کنند این اموال نباید صرف خدماتی شود که در زمان ما قابل استفاده است اگر این رویه جدی گرفته نشود به این معناست که برای نسل‌های بعد چیزی باقی نگذاشته‌ایم.

https://hoorkhabar.ir/710029کپی شد!
27