نجات جان ۷۵۰ شهروند اهوازی با تلاش سازمان آتش نشانی

هورنیوز – رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز گفت: سازمان آتش نشانی متولی ایمنی کلانشهر اهواز با جمعیت بیش از یک میلیون و ۲۷۰ هزار نفر است و ۱۵ ایستگاه در مناطق هشتگانه با ۱۰۸ خودرو و ۳۱۳ نفر نیروی عملیاتی در بخش‌های پشتیبانی و اطفاء خدمات‌دهی می‌کنند.

 

ابراهیم قنبری با اشاره به اینکه پارسال بیش از ۷۰۰۰ حادثه در کلانشهر اهواز رخ داد افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۶ هزار و ۷۴۹ حادثه در این شهرستان رخ داد که از این تعداد سه هزار و ۷۵۰ مورد آتش سوزی و ۲ هزار و ۷۴۷ مورد امداد نجات بوده است و ۷۵۰ نفر از شهروندان در این حوادث نجات پیدا کردند.

 

آموزش امداد و نجات به هزاران دانش آموز و کارمند در اهواز

وی افزود: برای افزایش اطلاع رسانی و آموزش دانش آموزان توافق‌نامه‌ای برای آموزش بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس اهواز با آموزش و پرورش منعقد شد که از این تعداد تاکنون بیش از ۱۴۴ هزار دانش‌آموز، آموزش‌های مربوط به امداد و نجات را از سوی کارشناسان آتش نشانی دریافت کردند؛ همچنین در کلانشهر اهواز ۳ هزار و ۸۰۰ نفر از کارکنان ادارات و سازمان‌ها در دوره‌های امداد و نجات سازمان آتش نشانی حضور یافتند.

 

قنبری گفت: بر اساس آمار با آموزش این تعداد دانش آموز و کارمند ۱۵ درصد حوادث در کلانشهر اهواز نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

 

پایش ساختمان های بلند و ناایمن اهواز

وی بیان کرد: برای اولین بار در کشور پایش ساختمان‌های بلند مرتبه و ناایمن در کلانشهر اهواز انجام شد، که طی این عملیات ۸۶ اداره مورد پایش قرار گرفته و از ۲۱ اداره پاسخ دریافت شد و ۱۴ اداره در حال رفع نواقص هستند.

 

قنبری با اشاره به پایش بیمارستان‌های قدیمی اهواز با سن بالای ۲۰ سال نیز گفت: بیش از پنج بیمارستان درحال رفع نواقص ساختمان هستند.

 

وی گفت: در زمینه اخطار به هتل‌ها نیز هزار و ۶۸۵ اخطار در حوزه پیشگیری صادر شده است.

 

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهردار اهواز با بیان اینکه پیشگیری از حوادث منجر به کاهش آن می‌شود افزود: در این زمینه مانور، دوره‌های آموزشی، بازدید دوره‌ای از اماکن قدیمی و تازه تاسیس در کلانشهر اهواز انجام شده است.

 

راه اندازی دو ایستگاه جدید آتش نشانی و افزایش ناوگان خودرویی در اهواز

قنبری گفت: با همت شورای شهر و معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز طی ۶ ماه گذشته تجهیز و ساخت دو ایستگاه در اهواز انجام شد که یکی از آن‌ها ایستگاه ملاشیه با پوشش ۸۳ هزار نفر جمعیت است و میزان حضور در محل حادثه از ۱۶ دقیقه به سه دقیقه کاهش یافت، همچنین یک ایستگاه در منطقه انبار هلالی با پوشش جمعیت بیش از ۱۵۰ هزار نفر راه اندازی شده و خدمات رسانی از هفت دقیقه به سه دقیقه کاهش یافته است.

 

وی افزود: همچنین طی امسال بیش از ۲۰ خودرو به ناوگان سازمان آتش نشانی و خدمات شهری اضافه شده است.

 

ضرورت رعایت اصل پیوست ایمنی در ساختمانها

او با اشاره به ضرورت رعایت اصل پیوست ایمنی در ساختمان‌های دولتی، ادارات و اماکن عمومی گفت: ساختمان‌های ادارات اکثراً کاربری دیگری دارند که از لحاظ ایمنی دچار مشکل هستند و باید با پیگیری معاونت عمرانی، مدیرکل امور شهری، مدیریت بحران و نظام مهندسی نظارت و پیگیری برای رفع نواقص آن‌ها انجام شود.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه تایید ایمنی آسانسور به عهده سازمان استاندارد است گفت: با توجه به نا ایمن بودن اکثر آسانسور‌های ساختمان‌های این کلانشهر، از ابتدای امسال تا کنون ۵۶۵ مورد حوادث آسانسور در اهواز رخ داد که در این عملیات‌ها ۵۷۰ نفر رها شدند.

 

کاهش حوادث انفجار گاز با رعایت نکات ایمنی

قنبری گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۹ مورد حادثه انفجار گاز رخ داد که نسبت به مدت مشابه پارسال این آمار ۳۰ درصد کاهش یافته است است.

 

وی بیان کرد: عمده دلیل انفجار گاز در اهواز استفاده از وسایل گازسوز غیر استاندارد، استفاده نکردن از بست‌های ایمنی، طولانی بودن شلنگ وسایل گازسوز، استفاده از دودکش غیر استاندارد و یا زانو و پیچ‌های متوالی در دودکش است که از همشهریان خواهشمندیم هنگام سرویس ادواری وسایل گازسوز از کارشناسان متخصص بهره ببرند.

 

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهردار اهواز با اشاره به امداد و نجات در رودخانه اهواز نیز گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ حادثه منجر به فوت رخ داد و ۱۴ نفر جان خود را از دست دادند، اما این آمار نسبت به پارسال ۲۰ درصد کاهش یافته است.

 

خرید نردبان های ۳۲ و ۵۶ متری بعد از ۳۰ سال برای اهواز

قنبری همچنین با اشاره به وارداتی بودن تمام تجهیزات انفرادی و عملیاتی آتش نشانی گفت: به دلیل تحریم‌های ظالمانه امکان خرید و وارد کردن این تجهیزات وجود ندارد، ولی با همت شورای شهر اهواز، شهردار و دستور وزیر کشور به پاس قدردانی زحمات آتش نشانان اهواز در حادثه متروپل و سیل چهارمحال، نردبان ۳۲ متری به سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز اعطا شد که بعد از ۳۰ سال، این نردبان در اختیار آتش نشانی اهواز قرار می‌گیرد.

 

وی گفت: همچنین دو ماه آینده قرارداد خرید نردبان ۵۶ متری بسته می‌شود و اهواز از لحاظ تجهیزات ساختمان‌های بلند مرتبه بدون مشکل خواهد بود.

 

پایش حوادث در نقاط مختلف اهواز

قنبری گفت: بیشترین حوادث در ۱۰ ماه گذشته اتصال برق با ۱۳۸۳ مورد بوده است که با انتشار با دستورالعمل‌ها و کلیپ‌های آموزشی از شهروندان خواهشمندیم نکات ایمنی در حوزه برق را جدی بگیرند.

 

وی همچنین افزود: در بخش آموزش پایش حوادث در حوزه‌های زمستان، برق و تابستان از لحاظ آمار، علت و مکان یابی حوادث انجام شده است تا میزان خدمات رسانی و آمادگی لازم برای انجام ماموریت‌ها افزایش یابد، که طبق این پایش‌ها طی ۱۰ ماه گذشته، در منطقه دو و سه شهری بیشترین میزان حوادث اتفاق افتاده است.

 

قنبری با اشاره به اینکه در بخش مشارکت‌های مردمی خوزستان دارای رتبه اول در کشور است گفت: حوزه ایمنی نیز مانند بخش‌های دیگر نیازمند کمک خیران برای ایمنی و سلامت جان همشهریان است.

 

ضرورت خودداری از برقراری تماس های مزاحم با سامانه ۱۲۵

او با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۷ هزار تماس با سامانه ۱۲۵ برقرار شد گفت: امسال نیز ۶۷۰۰ تماس دریافت کرده ایم که از این تعداد ۳۰ درصد جهت مشاوره و بیش از ۱۷۰ هزار تماس تلفنی مزاحمت بوده است و با توجه به اینکه ثانیه‌ها برای نجات شهروندان تعیین کننده است، خانواده‌ها نسبت به آموزش فرزندان اقدام و از تماس‌های غیر ضروری با شماره ۱۲۵ خودداری کنند.

 

بازدید ادواری رایگان از منازل شهروندان

قنبری به شهروندان پیشنهاد داد نسبت به بازدید ادواری و بررسی سیستم‌های گازی و هواکش ساختمان‌ها اقدام کنند و ما با تشکیل کارگروه بازدید از اماکن مسکونی تجاری اداری به صورت رایگان این امکان را فراهم کردیم که شهروندان با سازمان آتش نشانی تماس بگیرند و از این خدمات استفاده کنند.

 

وی گفت: همچنین شهروندان می‌توانند ضمن بیمه آتش سوزی ساختمان‌ها، تجهیز اماکن و خودرو‌ها به کپسول آتش نشانی برای اطفاء و کمک به شهروندان اقدام کنند.

 

برگزاری دوره های آموزشی رایگان برای داوطلبان آتش نشانی

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهردار اهواز با درخواست از شهروندان نسبت به توجه به تبلیغات و آگاهی رسانی سازمان آتش‌نشانی گفت: افراد داوطلب می‌توانند برای کمک به کاهش حوادث در دوره‌های آتش نشانی افتخاری شرکت کنند.

 

وی افزود: این دوره‌ها به صورت رایگان در ساختمان مرکزی آتش نشانی ایستگاه شهید قاسم سلیمانی اهواز برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با شماره گیری ۲۲۱۷۸۲۰ و یا شماره ۱۲۵ تماس بگیرند و درخواست خود را برای حضور در این دوره‌ها ثبت کنند.

https://hoorkhabar.ir/709694کپی شد!
92
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.