رانت به پتروشیمی ها، کشور را به سمت خام‌فروشی برده است

هورنیوز – احمد قلعه بانی رئیس سابق سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور اظهار کرد: در حال حاضر، متانول و مواد خام دیگر را می فروشیم و مواد میان دستی و بالادستی را با قیمت های بالا وارد می کنیم اما واقعی سازی قیمت انرژی مورد نیاز صنایع و پتروشیمی ها به اصلاح این روند کمک می کند.

 

به گفته وی دولت در اقدامی کم سابقه و بر اثر لابی سنگین شرکت های پتروشیمی به تعیین سقف قیمت ۵ هزار تومانی برای فرمول خوراک پتروشیمی ها در قانون بودجه ی ۱۴۰۱ اقدام کرد. این در حالی است که افزایش تقاضا برای مصارف گاز طبیعی بعد از عبور از همه گیری کرونا در کنار وقوع جنگ اوکراین در اروپا باعث افزایش شدید نرخ گاز طبیعی در دنیا به خصوص هاب های اروپایی شده است. بر اثر افزایش قیمت گاز در جهان، کشورهای تولیدکننده سود سرشاری نصیب شان شد. اما در ایران به علت ارائه ی سوخت و گاز بسیار ارزان به صنایع و پتروشیمی ها از سودهای صادراتی بی نصیب ماندیم.

 

قلعه بانی در خصوص واقعی سازی قیمت خوراک پتروشیمی ها تصریح کرد: قیمت خوراک و سوخت موردنیاز صنایع و پتروشیمی ها توسط دولت مشخص می شود و در حال حاضر تضمینی به آن ها در ارتباط با قیمت های مناسب داده شده است. اگر قرار باشد قیمت خوارک پتروشیمی ها یا سوخت صنایع تغییر کند، نباید این اتفاق یکدفعه رخ دهد. باید صنایع و پتروشیمی ها بتوانند خودشان را با قیمت های جدید وفق دهند. در یک برنامه زمان بندی شده و از قبل تعیین شده باید به صنایع و پتروشیمی ها اطلاع داده شود که از فلان زمان قیمت خوراک تغییر می کند و واقعی سازی می شود.

 

رئیس سابق سازمان گسترش و نوسازی صنایع کشور گفت: قیمت های پایین انرژی به مصرف بی رویه در کشورمان منجر شده است و اولین ضربه را صنایع می خورند که به محض کمبود، گاز یا برق آن ها قطع می شود. بنابراین لازم است در راستای بهینه سازی مصرف انرژی در کشورمان گام برداریم. قیمت خوراک صنایع باید ضریبی از قیمت ارز باشد و قیمت تولیدات نیز بر اساس همین متغیر مشخص شود. این شاخص باید به صورت فصلی مشخص شود و قیمت ریالی خوراک به دست آید. قیمت ارز می تواند مشخص کننده قیمت خوراک پتروشیمی ها باشد و منافع هر دو طرف را تأمین کند. مشخص کردن یک قیمت ثابت برای گاز که تحت تأثیر متغیرهای گوناگون است، کار درستی نیست. تعیین یک قیمت ثابت به معنای متضرر شدن کشور است. از طرف دیگر، تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها و سوخت صنایع به صورت لحظه ای نیز کار درستی نیست و دست و پای پتروشیمی ها را می بندد. بهتر است قیمت ها در یک بازه ی زمانی معقول و بر اساس ضریبی از قیمت ارز مشخص شود.

 

وی در پاسخ به این سوال که ارائه سوخت و خوراک ارزان قیمت به صنایع و پتروشیمی ها چه طور باعث تشویق خام فروشی می شود، تصریح کرد: وقتی قیمت ها واقعی باشند و بر اساس ضریبی از قیمت جهانی و مرتبط با قیمت روز ارز مشخص شود و نزدیک به قیمت های جهانی باشد، شرکت های پتروشیمی و دیگر صنایع مجبور می شوند به توسعه بخش های پایین دستی خود روی بیاورند. اما وقتی خوراک و سوخت به صورت ارزان در اختیار آن ها قرار می گیرد، در همان ابتدا و بر اساس قیمت های پایین با حاشیه سود رانتی خود به صادرات می پردازند و نیازی به توسعه ی زنجیره ی ارزش صنعت خود نمی بینند. در حال حاضر، متانول و مواد خام دیگر را می فروشیم و مواد میان دستی و بالادستی را با قیمت های بالا وارد می کنیم. واقعی سازی قیمت انرژی مورد نیاز صنایع و پتروشیمی ها به اصلاح این روند کمک می کند.

 

قلعه بانی در پایان ضمن تأیید پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر اضافه کردن ۲۰ درصدی به قیمت سوخت صنایع به نحوی که بعد از سه سال قیمت سوخت و خوراک یکسان شود، گفت: نظر این مرکز درست است و باید به هر طریقی که امکانش وجود دارد به سمت واقعی سازی قیمت خوراک و سوخت صنایع حرکت و فضای رقابتی تری را ایجاد کنیم.

 

منبع: پایگاه خبری الف

https://hoorkhabar.ir/709662کپی شد!
41