مکتب سلیمانی، عملکرد اوست

هورنیوز – سردار فتح‌الله جعفری، به اینکه سردار سلیمانی از سال ۵۹ تا ۶۰ در پادگان کرمان مربی آموزشی رزمندگان بود، اظهار کرد: با تصمیم شهید حسن باقری مبنی بر استفاده مربیان آموزشی از تجارب جنگ، مربیان از شهرهای مختلف به مناطق جنگی آمدند، برخی از این‌ها در جنگ مسئولیت گرفتند از جمله شهید عباس کردآبادی از اصفهان، به معاونت فرماندهی تیپ رسید و سردار سلیمانی هم از همین افراد بود که در منطقه کرخه کور زیرنظر علی هاشمی فعالیت خود را آغاز کرد.

 

وی افزود: آغاز فعالیت ایشان در جبهه، مصادف با عملیات طریق‌القدس شد و ایشان به‌عنوان یکی از فرماندهان طریق‌القدس در عملیات شرکت کردند، اما در همان آغاز آسیب دیده و راهی بیمارستان شدند.

 

مؤسس و نخستین فرمانده تیپ زرهی سپاه ادامه داد: بعد از عملیات طریق‌القدس، شهید حسن باقری، در گلف اهواز از ایشان خواست که از نیروهای کرمان، یک گروه رزمی تشکیل دهند، اسفندماه سال ۶۰ و در آستانه عملیات فتح‌المبین، ۳ گردان آماده شدند و به همراه سردار سلیمانی عازم منطقه به نام دالپری و کمرسرخ در منطقه در غرب دزفول شدند. در آستانه عملیات، گروه ثارالله به تیپ تبدیل شد و اولین عملیات خود را در منطقه فتح‌المبین انجام داد که البته موفقیت‌آمیز هم نبود.

 

وی با اشاره به اینکه در عملیات خرمشهر، ایشان به همراه ۶ گردان به قرارگاه قدس رفتند، گفت: ما دو محور داشتیم؛ محور اصلی و محور پشتیبانی. قرارگاه نصر به فرماندهی حسن باقری و قرارگاه پشتیبانی نیز به فرماندهی احمدخدادوست بود که سردار سلیمانی به این قرارگاه پیوست و تیپ ثارالله در منطقه کرخه کور برای عملیات مستقر شدند.

 

جعفری با بیان اینکه تاریخ را باید درست و واقعی روایت کنیم، تصریح کرد: در برخی از مصاحبه‌ها، سردار را فاتح بستان، فتح‌المبین یا خرمشهر معرفی می‌کنند، در حالی‌که ایشان بستان را ندید، تیپ ثارلله در فتح‌المبین موفق نبود به خرمشهر نیز نرفت. شهید سلیمانی در عملیات والفجر ۸ که اولین عملیات موفق ایشان بود، در اروند عملیاتی موفق و در عملیات کربلای ۵ نیز، محور عملیاتی خوبی داشت و بعد از آن به منطقه مااوت و حلبچه در غرب کشور رفت.

 

مدرس دانشگاه امام حسین(ع) گفت: بعد از جنگ، ایشان به کرمان رفت و با یگان‌های رزمی، در مبارزه با اشرار موفقیت خوبی کسب کرد و در سال ۷۶ با معرفی ایشان توسط سردار صفوی به فرماندهی نیروی قدس، فعالیت‌های برون‌مرزی ایشان شروع شد و با حمایتی که مقام معظم رهبری، ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح و سردار محمد باقری از ایشان داشتند، در خارج و در مقابله با داعش و النصره، نقش مهم و درخشانی را ایفا کردند.

 

جعفری نیروهای داوطلب و شهادت‌طلب تحت فرمان ایشان را یکی از علل درخشش سردار سلیمانی در جنگ‌های برون‌مرزی دانست و ادامه داد: نقش نیروها و رزمندگان فاطمیون، حسینیون، علویون و زینبیون را نباید فراموش کرد، اختیاراتی که رهبری، سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح به ایشان دادند، از دیگر عوامل موفقیت ایشان بود. سومین دلیل نیز تجارب ارزشمند ایشان از دوران جنگ بود.

 

استاد دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به اینکه تا یک هفته پیش از شهادت سردار سلیمانی، مراودات و دیدارهایی با ایشان داشتیم، تصریح کرد: در مورد سردار سلیمانی مسیری را رفته‌ایم که اگرچه از سر عشق و ارادت قلبی است، اما از مکتب قاسم سلیمانی، به دور است.

 

وی افزود: چاپ عکس و پوستر از ایشان در این حجم، کاری را حل نمی‌کند، آن هم وقتی بدانیم که ایشان به هیچ عنوان اهل این موارد نبودند. یعنی یک نوع اسراف و زیاده‌روی در چاپ عکس، اهدای قاب عکس و پوستر در مورد ایشان انجام می‌‎شود که اصلاً با روحیه‌ ایشان و حساسیتی که نسبت به بیت‌المال و اسراف داشتند، سازگار نیست.

 

جعفری با بیان اینکه مکتب قاسم سلیمانی، یعنی عملکرد ایشان، گفت: باید بر روحیه جهادی، شهادت‌طلبی، در میدان بودن، خستگی‌ناپذیر بودن و حساسیت‌های انقلابی ایشان کار شود، باید بگوییم سردار سلیمانی که بود و چه کرد؟ این همه عکس پوستر تا حدی مناسب است و بیش از آن شایسته نیست. همه مردم چهره ایشان را می‌شناسند اما شاید نتوانند چند کلام در مورد ایشان بگویند و این در مورد سایر شهدای دفاع مقدس هم صادق است، چون ما مسیر معرفی این بزرگان را به درستی طی نمی‌کنیم.

 

مدیر مؤسسه شهید حسن باقری گفت: در معرفی ایشان باید بر اخلاق، شجاعت در صحنه نبرد، تواضع، فعالیت‌ها و اینکه خود را امانت‌دار مردم می‌دانست، تأکید کرد و همین موارد بود که چنان تشییع پرشکوهی را با حضور همه اقشار برای ایشان رقم زد.

https://hoorkhabar.ir/709648کپی شد!
78