اجرای پروژه شبکه بی‌سیم برد بلند با توان مصرفی کم و امنیت پیشرفته در دانشگاه شهید چمران اهواز

هورنیوز – دکترمهدی نادری سورکی عضو هیات‌علمی گروه برق دانشکده مهندسی، طراح و مجری این پروژه اظهار داشت: در رویکرد «هوشمندسازی کاربردهای حساس صنایع بر پایه‌ی اینترنت اشیا صنعتی و حرکت صنایع مختلف به‌سوی انقلاب صنعتی نسل چهارم»، در ابتدا لازم است داده‌های حساس یک فرآیند با امنیت پیشرفته بر روی شبکه‌ی بی‌سیم جمع‌آوری شود. پس از پردازش این داده‌ها، نتایج در اختیار افراد تصمیم‌گیرنده در کارخانه‌ها و یا صنایع قرار می‌گیرد تا مدیران بتوانند تصمیمات هوشمندانه‌ای نسبت به روند فعالیت و بهبود فرآیند موردنظر در صنعت خود داشته باشند.

 

وی پیاده‌سازی شبکه بی‌سیم با برد بلند، توان مصرفی کم و امنیت پیشرفته را از ملزومات حیاتی حرکت به‌سوی انقلاب صنعتی نسل چهارم در صنایع مختلف دانست و افزود: با پیاده‌سازی اینترنت اشیاء صنعتی اطلاعات حساس صنایع اساسی کشور بر روی محیط بی‌سیم ارسال می‌شود؛ لذا تأمین امنیت این داده‌های مهم بیش‌ازپیش اهمیت می‌یابد.

 

عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز، ادامه داد: در محیط‌های صنعتی از یک‌سو مخابره با «قابلیت اطمینان پیشرفته و تأخیر کم» و از سوی دیگر تأمین «امنیت» و مقاومت شبکه‌ی بی‌سیم در برابر تهدیدات و حملات امنیتی اهمیت دارد.

 

او عنوان کرد: ازاین‌رو به مدت یک سال ایده‌ی طراحی و پیاده‌سازی شبکه بی‌سیم با امنیت پیشرفته موردتوجه محققان گروه تحقیقاتی کاربردهای هوشمند شبکه‌های بی‌سیم و همچنین آزمایشگاه شبکه‌های بی‌سیم هوشمند دانشگاه شهید چمران اهواز قرار گرفت.

 

وی تصریح کرد: در اجرای این پروژه نوع مدوله‌سازی (modulation)، شیوه‌نامه‌ها و طراحی شبکه موردنظر به‌گونه‌ای است که برد ارسال و ناحیه‌ی پوشش‌دهی میان نود شبکه افزایش و توان مصرفی نودهای شبکه کاهش‌یافته است. شبکه آزمایش‌شده دارای ۱۵ نود است که حداکثر برد ارسالی میان دو نود شبکه در سطح زمین یک کیلومتر است.

 

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس آزمایش‌های انجام‌شده حداکثر برد ارسالی میان نود زمینی و نود هوایی متصل به پهپاد به ۱۰ کیلومتر رسیده است. در آزمایش‌های عملی انجام‌شده در سطح دانشگاه شهید چمران اهواز، نودهای این شبکه قابلیت تولید کلید رمزنگاری(با توجه به مشخصات تصادفی کانال بی‌سیم) و سپس رمزنگاری موفق اطلاعات ارسالی در سناریوهای مختلف را دارند. لذا امکان شنود اطلاعات ارسالی توسط نود مهاجم در محیط بی‌سیم و همچنین تشخیص کلید رمزنگاری وجود ندارد.

 

طراح و مجری پروژه «شبکه‌ی بی‌سیم برد بلند، با توان مصرفی کم و امنیت پیشرفته به‌منظور پیاده‌سازی کاربردهای حساس اینترنت اشیاء صنعتی» خاطرنشان کرد: همچنین این شبکه بی‌سیم نسبت به جعل هویت نودهای بی‌سیم مقاوم است و قابلیت تشخیص نود بدرفتار را نیز دارد و در صورت تشخیص به‌صورت خودکار نود بدرفتار از شبکه‌ی حذف می‌شود تا امنیت شبکه در خطر نباشد.

 

نادری سورکی، تصریح کرد: در استان خوزستان صنایع بزرگ و حیاتی کشور مانند صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه‌های بی‌شمار تولید برق و صنایع مختلف کشاورزی وجود دارد و با توجه به حرکت جهانی انقلاب صنعتی نسل چهارم، لازم است این صنایع حیاتی به‌سوی پیاده‌سازی فناوری اینترنت اشیاء صنعتی در بخش‌های مختلف حرکت کنند؛ ازاین‌رو برای به‌کارگیری اینترنت اشیاء صنعتی برای هوشمند سازی بخش‌های مختلف، ابتدا لازم است شبکه‌ی بی‌سیم برد بلند با توان مصرفی کم و از همه مهتر ایمن و مقاوم در برابر حملات امنیتی پیاده‌سازی شود.

 

وی بر لزوم کارگروهی میان دانشگاه و صنایع، در حل مشکلات صنایع تأکید کرد و گفت: تمامی مراحل طراحی، ساخت و پیاده‌سازی شبکه‌ی بی‌سیم برد بلند با توان مصرفی کم و امنیت پیشرفته با همکاری گروه تحقیقاتی کاربردهای هوشمند شبکه‌های بی‌سیم و دانشجویان گروه برق دانشکده‌ی مهندسی انجام‌شده است.

 

نادری سورکی بیان کرد: تخصیص منابع مالی در انجام پژوهش و اجرایی کردن آن در حوزه‌های مختلف نقش مهمی دارد و امیدواریم مسئولان دانشگاه شهید چمران اهواز و همچنین مدیران صنایع مختلف استان بتوانند با حمایت‌ هرچه بیشتر از پژوهشگران، زمینه اجرای طرح‌های مرتبط با جامعه را بیش‌ از پیش فراهم کنند.

 

وی در پایان از دانشجویان همکار، اعضای هیئت‌علمی گروه برق و مسئولان دانشکده مهندسی برای حمایت از اجرای این پروژه تقدیر کرد.

 

گفتنی است گروه تحقیقاتی کاربردهای هوشمند شبکه‌های بی‌سیم و همچنین آزمایشگاه شبکه‌های بی‌سیم هوشمند به سرپرستی دکتر نادری سورکی در دانشگاه شهید چمران اهواز فعالیت دارد.

https://hoorkhabar.ir/709656کپی شد!
90
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.