طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز، نیازمند اراده اجتماعی، سیاسی و اداری است

هورنیوز – نعمت‌الله جعفرزاده، دبیر علمی بیست و پنجمین همایش ملی و ششمین همایش بین‌المللی بهداشت محیط که از ۲۹ آذرماه تا اول دی‌ماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، در این رابطه گفت: این همایش به صورت مشترک توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و انجمن علمی بهداشت محیط ایران برگزار و بر مسائل مربوط به عوامل محیطی تأثیرگذار بر سلامت، بحث و گفت‌وگو شد.

 

وی ادامه داد: نکته جالب توجه این همایش، همزمان شدن آن با وقوع مشکلات آلودگی هوا در برخی از کلان‌شهرهای کشور و از جمله کلان‌شهر اهواز بود که عمدتا ناشی از فعالیت‌های آلوده‌کننده منابع مختلف صنعتی، خدماتی و غیره است.

 

دبیر علمی همایش بهداشت محیط در رابطه با نتیجه برگزاری این همایش عنوان کرد: در رابطه با این همایش و کنترل آلودگی هوا می‌توانیم این نتیجه را اعلام کنیم که باید اراده کافی اجتماعی، سیاسی و اداری برای اجرای مصوبات و مفاد طرح جامع کاهش آلودگی هوای اهواز ایجاد شود، چرا که اهواز از معدود کلانشهرهای کشور است که توسط دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به سفارش سازمان حفاظت محیط زیست، طرح جامع کاهش آلودگی هوای آن انجام، مصوبه کشوری شده و بازنگری آن صورت گرفته است.

 

جعفرزاده افزود: در این طرح کلیه پروژه‌ها و راه‌کارها برای افق ۱۰ ساله ارائه شده که حداقل ۵۰ درصد از آلودگی شهری کاهش پیدا کند و روش‌های اجرا، هزینه‌های لازم، میزان اعتبارات ریالی و ارزی، مجری، ناظر، پشتیبانی و حمایت کننده‌ها مشخص شده‌اند؛ به عبارتی این طرح یک نقشه راه بسیار دقیق و مطمئن است که اگر به درستی اجرا شود، می‌توانیم امیدوار باشیم وضعیت آلودگی هوای شهری تحت کنترل و کیفیت هوای شهری در حدی باشد که استانداردهای مربوط به سلامت جوامع و شهروندان اهوازی را تامین کند.

 

وی در پایان ضمن تشکر از عوامل اطلاع‌رسانی همایش خاطرنشان کرد: امیدوارم که اطلاع‌رسانی این برنامه و خروجی مقالات و تحقیقاتی که همکاران ما در سراسر کشور انجام داده‌اند، بتواند در زمینه کاهش آلودگی‌های محیطی به ویژه آلودگی هوای کلانشهرها از جمله شهر اهواز موثر باشد.

 

حل مشکلات حوزه سلامت با ارائه راه‌کارها و شیوه‌های علمی در نشست‌های بین‌المللی

سید علی مرد، مدیر امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این خصوص گفت: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز میزبان سه رویداد علمی در سطح بین‌المللی در سال میلادی ۲۰۲۲ بود که خوشبختانه در آخرین رویداد با عنوان ششمین همایش بین‌المللی و بیست و پنجمین همایش ملی بهداشت محیط که در هفته گذشته به پایان رسید، سخنرانانی از ۱۶ کشور دنیا حضور داشتند که نشانگر سطح علمی بسیار بالای همایش می‌باشد.

 

وی افزود: در نشست بین‌المللی قبلی تحت عنوان اولین سمپوزیوم بین‌المللی ایدز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز که در روز بین‌المللی ایدز برگزار شد، سخنرانانی از کشورهای آمریکا و آلمان حضور داشتند که علاوه بر فعال بودن در حوزه تحقیق و درمان بیماری، مشاوران ارشد سازمان جهانی بهداشت نیز می‌باشند.

 

مرد با اشاره به اهمیت برگزاری نشست‌های بین‌المللی که از ماموریت‌های اصلی مدیریت امور بین‌الملل دانشگاه است، گفت: نشست‌های بین‌المللی امکان برقراری ارتباطات علمی را در سطح جهانی مهیا کرده و بستر مناسبی را برای ارائه راه‌کارهای علمی جهت دستیابی به شیوه‌های جدید و موثر برای حل مشکلات حوزه سلامت فراهم می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: از دیگر فواید همایش‌های بین‌المللی تبلیغ و معرفی جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی، تاریخی و پتانسیل‌های گردشگری سلامت است که خوشبختانه در رویدادهای برگزار شده، مدیریت روابط عمومی دانشگاه در این زمینه اهتمام ویژه‌ای داشت.

 

سمیره غفوری، مسئول برگزاری همایش‌های بین‌المللی و سرپرست دفتر یوسرن دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز گفت: یکی از اهداف مدیریت امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی اهواز در راستای گسترش ارتباطات بین‌المللی، برگزاری سمپوزیوم‌ها، کنگره‌ها، همایش‌ها، کارگاه‌ها، سمینارها و وبینارهای بین‌المللی می‌باشد.

 

غفوری ادامه داد: این مدیریت با انجام فرآیند اخذ مجوز برگزاری از وزارت بهداشت، تخصیص امتیاز بازآموزی برای شرکت‌کنندگان، ارائه یک جدول زمان‌بندی استاندارد برای پیشرفت کار و انجام هماهنگی‌های لازم، به دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی کمک می‌کند تا روند برگزاری چنین برنامه‌هایی تسهیل شود و با نظم هر چه بیشتر، به گونه‌ای که شایسته یک رویداد بین‌المللی و نام دانشگاه جندی شاپور اهواز است به سرانجام برسد.

 

وی یادآور شد: بیست و پنجمین همایش ملی و ششمین همایش بین‌المللی بهداشت محیط توسط دانشکده بهداشت و با همکاری دفتر برگزاری همایش‌های بین‌المللی از ۲۹ آذرماه لغایت ١ دی‌ماه ١۴٠١ به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد و خوشبختانه حضور تعداد چشمگیری از سخنرانان خارجی از کشورهای مختلف، با ارائه به زبان انگلیسی وجهه بین‌المللی این همایش را به معنای واقعی حفظ نمود.

 

سرپرست دفتر یوسرن دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان گفت: همچنین دفتر یوسرن دانشگاه علوم پزشکی اهواز با وجود تیم بسیار پویا و با انگیزه متشکل از اساتید علاقه‌مند و نیز دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی به عنوان زیر مجموعه‌ای از مدیریت امور بین‌الملل، با توجه به شعار اصلی خود “علم بدون مرز” از تمامی علاقه‌مندان به برگزاری برنامه‌های بین‌المللی در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی و میان رشته‌ای دعوت می‌نماید به منظور ارائه ایده‌های خود و اجرایی نمودن آنها به این دفتر واقع در مدیریت امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مراجعه کنند.

https://hoorkhabar.ir/709564کپی شد!
102
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.