۲۴ هزار میلیارد تومان طلب عوارض آلایندگی استان خوزستان وصول نشده!

هورنیوز – علی‌مدد هاشم‌ پور رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز در نطق پیش از دستور خود در هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۲۸ آذرماه) برگزار شد، با بیان اینکه امسال شرکت‌های آلاینده، عوارض آلایندگی را پرداخت نکرده‌اند، اظهار کرد: با توجه به ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، واحدهای تولیدی و صنعتی که طبق تشخیص سازمان حفاظت محیط زیست استانداردهای زیست محیطی را رعایت نمی‌کنند، مشمول پرداخت عوارض آلایندگی هستند. بر اساس همین ماده حداکثر در مدت سه ماه یعنی از ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۰ که قانون مالیات بر ارزش افزوده لازم الاجرا شده، باید کارگروهی متشکل از وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست، سازمان صمت و وزارت امور اقتصاد و دارایی برای تبیین آیین‌نامه تشکیل می‌شد.

 

وی افزود: قبلا عوارض آلایندگی برای همه شرکت‌های آلاینده معادل یک درصد فروش بود اما با تغییر قانون باید این کارگروه آیین‌نامه‌ای تدوین کند تا مشخص شود صنایع آلاینده نیم، یک تا یک و نیم درصد را به عنوان عوارض پرداخت کنند. آیین‌نامه‌ای که در این کارگروه تدوین می‌شود نیز باید توسط هیات وزیران تصویب شود.

 

هشت ماه از مهلت قانونی تدوین آیین‌نامه عوارض واحدهای آلاینده گذشته است

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اهواز گفت: با توجه به تبصره ۳ ماده ۲۷ این قانون، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف بوده است حداکثر تا ۱۳ تیرماه امسال، پایگاه اطلاعاتی واحدهای آلاینده را ایجاد و امکان دسترسی برخط به سامانه را فراهم کند؛ این سازمان موظف است نام صنایع آلاینده و میزان آلاینده را ثبت و مستمر به روز رسانی کند.

 

هاشم‌پور افزود: نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی بدانند هشت ماه از مهلت قانونی تدوین آیین‌نامه و پنج ماه از مهلت ایجاد پایگاه اطلاعاتی واحدهای آلاینده گذشته است اما تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

 

بیشتر بخوانید: دریافت عوارض آلایندگی خوزستان نتیجه تلاش سالها مسئولین مختلف است، نه یک استاندار!

 

صنایع آلاینده در ۹ ماه گذشته از پرداخت عوارض آلایندگی خودداری کرده‌اند

وی افزود: صنایع آلاینده به این بهانه از پرداخت عوارض آلایندگی خودداری کرده‌اند و در ۹ ماه گذشته عوارض را پرداخت نکرده‌اند.

 

عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: از استاندار خوزستان می‌خواهیم واحدهای آلاینده را ملکف کند که مانند گذشته به صورت علی‌الحساب یک درصد فروش را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند تا در ارائه خدمات و اجرای پروژه‌ها وقفه ایجاد نشود. البته معاون امور عمرانی استانداری خوزستان در شهریورماه امسال نامه‌ای به امور مالیاتی خوزستان ارسال کرده تا این صنایع به صورت علی الحساب یک درصد فروش را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند اما اداره‌کل امور مالیاتی اقدامی نکرده است.

 

وی افزود: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم تذکرات لازم را به مسئولان بدهند تا علاوه بر ایجاد پایگاه اطلاعاتی صنایع آلاینده، کارگروهی تشکیل و تکلیف صنایع آلاینده خوزستان مشخص شود. استاندار خوزستان نیز باید بداند در ۹ ماه گذشته این صنایع مبلغی بابت عوارض آلایندگی پرداخت نکرده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: بستری بیش از هزار کودک مبتلا به عفونت تنفسی در خوزستان/ بودجه مسئولیت های اجتماعی کجا هزینه می شود؟

 

از سهم ۳۰ هزار میلیاردی عوارض آلایندگی خوزستان، ۲۴ هزار میلیارد باقی مانده است

هاشم‌پور گفت: طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده، اداره‌کل امور مالیاتی مکلف است هر سه ماه یک بار اعلام کند چه میزان عوارض آلایندگی یا ارزش افزوده وصول و توزیع شده است. اداره‌کل امور مالیاتی مکلف است سه حساب جدا ایجاد کند تا ۴ درصد سهم شهرداری‌ها، ۴ درصد مالیات و یک درصد سهم بهداشت و درمان به این حساب‌ها واریز شود که این موضوع در خوزستان انجام نشده است.

 

وی بیان کرد: سهم خوزستان از عوارض آلایندگی ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که در فاز اول پرداخت مطالبات تنها ۶ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است یعنی شرکت‌های نفتی باید ۲۴ هزار میلیارد تومان دیگر پرداخت کنند که در این زمینه تعلل شده است و مسئولان باید برای دریافت این حق مردم، پیگیری جدی کنند.

 

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/709521کپی شد!
104
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.