اقتدار و ناکارآمدی در انتصابات/ غیربومی گزینی موج می زند!

برخی طی روزهای گذشته با عنوان شدن بعضی اسامی برای استانداری از اقتدار خلیلیان در انتصابات صحبت به میان آورده اند که باید عنوان شود اقتدار در این مهم زمانی مطلوب است که گزینه های منصوب وی کارایی لازم را داشته باشند و از توسعه کُند این استان با عملکرد ناپخته خود بیشتر جلوگیری ننمایند.

هورنیوز – در ابتدای دولت رئیسی بعنوان استانی که میزبان اولین سفر رئیس جمهور بوده‌ایم، امیدهای بسیاری با عنوان «استانداری ویژه» در دل ما ایجاد شده بود، اما اکنون پس از گذشت یک سال و اندی به وضعیتی رسیده‌ایم که در طول روز بارها دیده ایم که افراد مختلف می گویند: صد رحمت به عملکرد استانداران دولت روحانی…

موضوعات مختلف و پرتعدادی را رسانه ها و شهروندان خوزستانی از عملکرد«استاندار ویژه» این استان عنوان کرده اند که مطرح نمودن همه آنها از حوصله این مطلب خارج است، لذا به انتصابات وی در این گزارش بیشتر می پردازیم و امیدواریم مجمع نمایندگان استان خوزستان پیگیری ویژه نمایند و هیئت دولت در خصوص انتخاب استاندار جدید نهایت دقت را داشته باشند.

انتصابات غیر بومی بر خلاف نظر رئیس جمهور!
همانگونه که گفته شد، سید ابراهیم رئیسی خوزستان را بعنوان اولین استان برای سفرهای خود انتخاب کرد، در پایان نیز با تاکید اعلام داشت از مدیران بومی استفاده شود، که پس از آن نه تنها این مهم در ادارات، شرکت ها، سازمانها و… صورت نپدیرفت بلکه استاندار خود از مدیران غیربومی استفاده کرده و آنهایی هم که بومی گُزید تخصص و تجربه لازم در پست های مدیریتی محوله را نداشته اند!

در همین زمینه از ۵ معاون استاندار، ۳ نفر غیربومی (اقتصادی، سیاسی اجتماعی و امنیتی انتظامی) بوده و معاون عمرانی وی نیز وزارت کشوری نیست. همچنین معاون پشتیبانی و منابع انسانی او فاقد تجربه لازم در این پست مهم مدیریتی است، که این به معنای عدم اعتماد استاندار ویژه به برخی کارکنان با تجربه استانداری و همچنین نداشتن اطمینان به نیروهای بومی برای آینده استان است!؟

بیشتر بخوانید: دریافت عوارض آلایندگی خوزستان نتیجه تلاش سالها مسئولین مختلف است، نه یک استاندار!

در سویی دیگر با انتصاب خلیلیان و وعده دولت مبنی بر معرفی فردی با سابقه وزارت بعنوان استاندار ویژه، همگان تصور میکردند حداقل روی کاغذ سطح مدیران هم به همان میزان افزایش خواهد داشت، یعنی افرادی با سابقه معاون وزیر بعنوان معاون استاندار، با سابقه استانداری بعنوان مدیرکل و به همین ترتیب تا رده های پایین تر تعیین خواهند شد، اما تا کنون اینگونه نبوده است. همچنین در ۱۴ اداره‌ کل مجموعه استانداری، تماما افراد کم تجربه و بعضا فاقد هرگونه تخصص منصوب شده اند که این موضوع خاموشی و بلاتکلیفی بی سابقه‌ای را ایجاد نموده است!

ادارات کل حوزه عمرانی فقط بخشی از این نمونه است
این درحالیست که افراد منصوب شده بایستی قاعدتا توانمندتر، متخصص تر و قوی تر از مدیران کل دستگاههای اجرائی باشند تا بتوانند بر عملکرد ادارات کل نظارت نمایند و هماهنگی های لازم جهت رفع مسائل و چالش های استان را بعمل آورند اما نه تنها فاقد چنین کارائی بوده اند بلکه بر اساس برخی خبرهای شنیده شده، کارشناسان زیر مجموعه نیز آنها را قبول ندارند! در سویی دیگر نیز عناوین من‌درآوردی مثل«تمشیت امور» در برخی ادارات بجای مدیرکل و سرپرست مورد استفاده قرار گرفت که با ورود نهادهای نظارتی لغو شد!

بیشتر بخوانید: استاندار خوزستان از کاهش نرخ بیکاری کدام استان می گوید؟

انتصابات بسیار ضعیف و ناامید کننده در فرمانداری‌ ها و بخشداری‌ ها (کارشناسانی که یکباره به فرمانداری شهرستانهای مهم از جمله بهبهان، باوی، رامهرمز، آبادان و… منصوب شده اند!) و یا نظیر فرمانداران خرمشهر، امیدیه، هویزه و … که گفته می شود ناتوان از انجام چنین مسئولیت خطیری هستند! (البته بیش از ۷ فرمانداری بصورت سرپرستی اداره می‌شوند و شهرستان اهواز قریب به ۴ ماه فرماندار ندارد و بیش از ۳ ماه است که توسط سرپرستی دو شغله امورات می گذرانند) همچنین یک سوم از فرمانداران (۹نفر) اصلا تغییر نکردند و منسوب دولت روحانی هستند، حال اینجا جای سئوال باقیست که مدعیان ناکارآمدی مدیران دولت روحانی که سوژه بانیان وضع موجود را تا مدتها شهره عام و خاص کرده اند و آنان را علت العلل و دلیل تامه مشکلات ۴۳ ساله بعد از انقلاب می پنداشتند، اما چرا و بنا به چه ملاحظاتی از جانب استاندار ویژه تغییر نکرده اند؟ (برخی واهمه از نمایندگان شهرستانهای مربوطه را دلیل این عدم تغییرها می دانند)

همانگونه که در مطالب بالا ذکر شد، به زعم برخی فعالین سیاسی اجتماعی و رسانه ها این گوشه هایی از عملکرد نه چندان مطلوب خلیلیان بعنوان استاندار ویژه بود که امیدوارم در صورت تغییر وی این موارد اصلاح شود و استان استراتژیک خوزستان رشد و توسعه بیشتری داشته باشد. البته برخی طی روزهای گذشته با عنوان شدن بعضی اسامی برای استانداری از اقتدار خلیلیان در انتصابات صحبت به میان آورده اند که باید عنوان شود اقتدار در این مهم زمانی مطلوب است که گزینه های منصوب وی کارایی لازم را داشته باشند و از توسعه کُند این استان با عملکرد ناپخته خود بیشتر جلوگیری ننمایند.

https://hoorkhabar.ir/709352کپی شد!
4406
۳
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • ضمیر این چه عادتیه فقط نقد کنید و ایراد بگیرید خلیلیان بر خلاف دیگر استاندارها کارهای زیادی کرده فقط رسانه‌ای نشده ،کمی با تامل قلم‌بزنید ،فقط تخریب تخریب تخریب !؟ وظیفه‌ی رسانه و رسالتش همیشه این نیست
    • علی بهمن سلام خدمت شما مخاطب گرامی به قول شما کارهای زیادی کرده ولی رسانه ای نشده؛ ما که از غیب خبر نداریم که بدانیم چه کارهایی انجام شده که رسانه ای کنیم. اکثر مواردی هم که از ایشان در سایت ها و... عنوان شده فقط جلسات بوده و گفته اند که باید بشود یا انجام بگیرد که تا کنون نشده یا انجام نگرفته است. ضمن اینکه رسانه های دولتی هستند و از وی اخبار عملکردش را می زنند که قطعا نقدی ندارند و ما این رسالت را انجام می دهیم. ضمن اینکه اخبار گذشته و مربوط به وی را در سایت ما دنبال کنید از عملکرد خوب ایشان هم کار شده است. ولی تا کنون نقش استاندار ویژه را بخوبی ایفا نکرده است.
  • علی اکبر جمالپور ضمن خسته نباشید به استاندار خلیلیان. بنظر من برای برون رفت ازاین وضعیت استان دو گزینه خوب ا سردار شاوار پور که آشنا به استان وامتحان پس داده ودیگری اقای دکتر عیسی فرهادی معاونت چند استانداری اولین استاندار البرز وفرماندارچنذساله استان تهران باتجربه فراوان خسته نباشید به اقای بهمن عزیز
منتشر شده۳