ضعف مدیریتی از عوامل محقق نشدن شعار سال‌ است

هورنیوز – «تولید، دانش بنیان، اشتغال زایی» شعار سال ۱۴۰۱ است که طبق رسم سال‌های متمادی، امسال توسط رهبر انقلاب نامگذاری شده است. ۸ ماه از سال پر فراز و نشیب ۱۴۰۱ می‌گذرد و کشور هر روز با مشکلات و حوادث بغرنجی روبرو می‌شود و اقتصاد بیش از پیش دچار ضربه شده که اثرات خود را در تولید و اشتغال و دانش‌های بنیادین نشان داده است. هرچند برخی از مسئولان، گزارش وارونه‌ای از تحقق این شعار می‌دهند، اما تحقق شعار‌های سال باید در سطح جامعه مشخص شود و مردم از اثرات آن آگاه شوند.

 

سیدکریم‌حسینی، نماینده اهواز در همین خصوص گفت: اگر شعاری برای سال انتخاب می‌شود هدف اقداماتی است که باید انجام بگیرد، وگرنه روی سربرگ رفتن این شعار و اینکه در حد تابلو و بنر باشد، مورد نظر مقام معظم رهبری نیست. آنچه مدنظر ایشان و خاص مردم است، اقدامی است که باید در این خصوص انجام شود. قطعا درباره مسائل اقتصادی ضعف وجود دارد و با راهکار و برنامه‌هایی که دولت‌ها باید انجام دهند و نیاز است سایر قوا در این زمینه نیز کمک کنند، به اقدامات عملی می‌رسیم.

 

وی افزود: با گذشت ۸ ماه از سال، موفقیت لازم درباره رشد اقتصادی کشور حاصل نشده است، گرچه کار‌های خوبی در دولت آغاز شده، اما به مرحله‌ای که باید برسد، هنوز نرسیده است. وقت آن است که دولت در خصوص دو موضوع موضع گیری کند و یک ارزیابی از اقدامات و کار‌های خود داشته باشد. با گذشت یک سال و چند ماه از عمر دولت و ۸ ماه از سالی که به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال زایی نامیده شده، الان زمان ارزیابی و دادن کارنامه به مدیران کشوری در تمام سطوح است. اقداماتی که هر وزارتخانه انجام داده و اگر ضعفی هم وجود دارد که دارد و مشخص است، دولت آن را اعلام کند.

 

حسینی تصریح کرد: هرچه بتوان در رفتار با مردم صداقت داشته باشیم و در گزارشاتی که می‌دهیم اصل صداقت را رعایت کنیم، مردم پذیرش بهتر و بیشتری از شرایط خواهند داشت. اگر در گزارش به مردم صداقت وجود داشته باشد، در جایی که کار شده مردم تشکر و قدردانی خود را دارند و در جا‌هایی که اقدامی صورت نگرفته، مردم آن را می‌پذیرند. به هر حال ما در تمامی سطوح نیاز به ارزیابی داریم. وزرا برنامه‌هایی دارند، اما وقتی این برنامه‌ها به استان‌ها و در سطح شهرها می‌رسد، در اجرای آن‌ها مشکلات و موانعی وجود دارد که یا تا به حال موانع برداشته نشده یا تسهیل نشده‌اند. تولید، اصل اقتصاد یک کشور است و علاوه بر ارزیابی مدیریتی، ارزیابی برنامه‌ها نیز نیاز است.

 

نماینده مردم اهواز در خانه ملت با اشاره به ارزیابی برنامه‌ها اظهار کرد: اقدام ذکر شده لازم است، چراکه باید مشخص شود به چه مرحله‌ای از اجرای برنامه‌ها رسیده‌ایم و در تمام سطوح اجرای برنامه، مدیرانی هستند که باید اقداماتی انجام می‌دادند. اگر اقدامی در اجرای برنامه‌ها انجام نداده‌اند، ما واقعا زمانی برای بخشش مدیران ناکارآمد نداریم. هم در سطح وزارتخانه‌ها و هم در سطح استان‌ها و تا کمترین رده باید این ارزیابی از مدیران و برنامه‌های آن‌ها انجام شود و چنانچه سهل انگاری صورت گرفته شده و اقداماتی که باید انجام می‌گرفته، نشده، باید برخورد لازم انجام شود.

 

وی گفت: برخی اوقات اجرای بعضی از برنامه‌ها احتیاج به بودجه‌ای دارد که در بودجه سنواتی تخصیص داده شده و ممکن است تخصیص‌های لازم به استان‌ها انجام‌ نگرفته باشد که این مسئله قابل گذشت است، اما وقتی همه امکانات برای اجرای یک برنامه مهیا باشد، اما برنامه‌ها انجام نشده، باید برخورد لازم صورت گیرد. بر حسب تجارب اجرایی که در کشور داشته‌ایم، دیده شده در جایی که قاطعیت و برخورد لازم با مدیران سهل انگار و ضعیف انجام نشود، در همان نقطه نارضایتی و مطالبات تلنبار شده مردم را داریم، چراکه به این مطالبات پاسخ داده نشده است. قطعا زمان آن رسیده که در خصوص شعار سال ارزیابی‌های لازم انجام شود و آن را برای پایان سال نگذاریم که مقام معظم رهبری گله داشته باشند و بگویند هدف ما از این شعار سال، چنین چیزی بود، اما این کار‌ها انجام نشده است.

 

این‌ نماینده مجلس تصریح کرد: با توجه به وعده‌های صادقانه جناب آقای رئیسی به مردم و انتظار مردم از ایشان، همه افراد در همه سطوح، باید دولت را کمک کنند تا برنامه‌های دولت ایشان اجرا شود. برخی اوقات اگر مجلس در خصوص یک وزیر، ایراد و اشکالی می‌گیرد و آن وزیر را مورد سوال قرار می‌دهد، این موضوع فقط برای موفقیت رییس جمهور و اجرایی شدن برنامه‌های دولت و خدمت به کشور است؛ بنابراین الان زمان ارزیابی عملکرد همه سطوح دولت در خصوص شعار سال است.

 

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده‌ای از مسئولان این ناکارآمدی‌ها و محقق نشدن شعار سال را به تحریم‌ها گره می‌زنند، چقدر درست و منطقی است؟ گفت: هر مدیر در هر سطح از مدیریت کشور که قرار گرفته و مشغول انجام وظیفه است، با گذشت چندین سال از تحریم‌ها باید بداند که در بسیاری از مواقع، تحریم‌ها ربطی به عدم اجرای برنامه‌ها و اجرای کار ندارد. ممکن است در اجرای برنامه‌هایی اعتبارات و بودجه‌ای که باید تخصیص داده می‌شده، تخصیص پیدا نکرده یا اینکه که نیاز به تجهیزاتی داشته که بر اساس تحریم‌ها، تجهیزات مورد نیاز وارد کشور نشده است که این مسئله قابل قبول است، اما به تجربه مشاهده کرده‌ایم بیش از نیمی از عدم اجرای برنامه‌ها بستگی به داخل کشور و امکانات کشور دارد که باید فراهم شود. همچنین بستگی به مدیریت مدیران کشوری دارد که باید آن‌ها را دنبال کنند که دنبال نکرده‌اند و همه این‌ها را هم مردم و هم مسئولان می‌دانند که حجم بالای کار بر اساس مشکلات داخی و موانعی است که ایجاد می‌شود، در واقع به دلیل ضعف مدیریتی است که در کشور وجود دارد.

https://hoorkhabar.ir/709277کپی شد!
82