دور باطل انحصار خودرو با سپردن واردات به شرکت‌ها / رانت و انحصار در بازی جدید وزارت صمت

هورنیوز – وزیر صمت در حالی اخیراً رای اعتماد مجدد را از نماینده‌های خانه ملت گرفت که همچنان بحث ساماندهی و کنترل بازار و قیمت‌ها، کلاف سردرگم و پیچیده این روز‌های بازار است. علاوه بر آن بازار خودرو و مشکلات عدیده این محصول پردردسر از هر لحاظ، البته برای مردم و نه شرکت‌های سازنده، یکی دیگر از عوامل استیضاح وزیر صمت بود که گویا همه این مشکلات یک شبه برطرف شد یا به هر دلیل، نماینده‌ها رای مجدد به فاطمی‌امین دادند.

 

به هر روی، واردات خودرو از مباحث مهم و مطرح کشور است که مردم مدت‌هاست منتظر همچین اقدامی از سوی دولت هستند که خبر‌های خوبی برای مردم وجود ندارد و اگر مجدد واردات به دست عده‌ای و شرکت‌هایی سپرده شود، دور باطلی است در ایجاد مجدد رانت و انحصار و به تبع آن، قیمت‌های نجومی و غیرقابل هضم و کیفیت پایین خودرو.

 

سیدکریم حسینی، نماینده اهواز در مجلس یازدهم در همین خصوص گفت: اینکه وزیر صمت در جلسه استیضاح خود از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد مجدد گرفته است، به این معنی نیست که مشکلات وجود ندارد و یا رفع شده است.

 

وی افزود: متاسفانه برخی از مشکلات، یک شبه رفع شد و رضایت برخی نمایندگان گرفته و وعده‌هایی داده شد. چرا اگر این وعده‌ها و کار‌ها از قبل از انجام استیضاح قابل انجام بوده است، انجام نشده بود. به هر روی، بحث خودرو یکی از مباحث و مطالبات جدی مردم است و مردم انتظار دارند خودرو در بخش تولید، قیمت‌گذاری و عرضه و هم در واردات ساماندهی شود.

 

حسینی با اشاره به بحث واردات خودرو اظهار کرد: مردم در بحث واردات خودرو شش ماه منتطر پاسخ این آقایان ماندند تا ببینند تکلیف واردات خودرو چه می‌شود، در حالی که هر روز یک دستورالعمل و وعده برای تنظیم دستورالعمل می‌دهند. در نهایت شب‍‌های منتهی به استیضاح به طور مصداقی گفتند که چه خودرو‌هایی وارد می‌شود.

 

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان تصریح کرد: سپردن واردات خودرو به شرکت‌ها یعنی دوباره همان رانت و سوءاستفاده و انحصار وجود دارد. هدف نمایندگان مجلس از واردات خودرو این بود که هر کسی از مردم که توانایی‌اش را دارد، برای استفاده شخصی خود حداقل بتواند واردات خوردو داشته باشد تا از این امکانی که فراهم شده مردم استفاده کنند، نه اینکه شرکت‌ها بهره ببرند.

 

حسینی یادآور شد: اینکه الان مجدد سراغ شرکت‌های ایران خودرو و سایپا برویم و به آن‌ها مجوز واردات دهیم، خواسته و مطالبه مردم نیست. وزارت صمت مسئولیت مستقیم ساماندهی بازار خودرو، بازار عمومی جامعه و کشور، تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها را دارد که متاسفانه ما این را ندیده‌ایم.

 

وی گفت: به هر روی، آن تعداد از نمایندگانی که در موافقت به اسیضاح رای داده‌اند، هنوز پیگیری‌ها و مطالبات‌شان ادامه دارد. وضعیت نابسامان در مدیریت‌های استانی، بحث دیگر است؛ ما برآیند سلامت در سازمان‌های صمت استان‌ها را سلامت وزارتخانه و سلامت افرادی که در استان‌ها هستند و به شکل مستقیم مشغول خدمات‌رسانی به مردم می‌باشند، می‌بینیم که نتیجه این‌ها در ستاد باید دیده شود.

 

حسینی خاطرنشان کرد: به هر حال، بنده این رضایت برخی نماینده‌های مجلس درباره رای اعتماد مجدد به وزیر صمت را اقناع آن‌ها نمی‌دانم؛ اقناع یعنی اینکه ما در ماه‌های منتهی به استیضاح، عملکردی از وزیر دیده باشیم، چراکه این موضوع استیضاح خیلی وقت بود که مطرح شده بود. رییس مجلس هم یک فرصتی از نماینده‌ها خواست تا وزیر بتواند بخشی از ایرادات را جوابگو باشد که ما این را ندیدیم؛ بنابراین اقناعی وجود نداشت و حالا باید نمایندگانی که رای اعتماد مجدد دادند، پاسخگو باشند.

https://hoorkhabar.ir/709019کپی شد!
96
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.