هیچ نشانه‌ای از احتمال کاهش نرخ دلار در دست نیست

هورنیوز – قیمت دلار در حالی میانه کانال ۳۶ هزار تومان را پشت سر گذاشت و به ۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید که مذاکرات برجام که نقش اساسی بر قیمت دلار در ایران دارد به دلیل برگزاری انتخابات میان دوره‌ای آمریکا متوقف شده است. نتیجه این انتخابات که قرار است فردا برگزار شود برجام را در مسیر احیای یا بن بست رهنمون می‌سازد. بنابر این عامل بیرونی و مجموع عوامل درونی، تقاضای ارزی را افزایش داده و سودای گرانی را در سر دلار انداخته است.

 

قیمت طلا و سکه در بازار تهران دوباره شاهد جهش بودند. هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی ۲۹ هزار و ۵۴ تومان قیمت خورد و هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۵۴ تومان به فروش رسید.

 

دلار ۴۰ هزار تومانی دور نیست
سید مرتضی افقه عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: هیچ نشانه و علامتی مبنی بر کاهش نرخ دلار در بازار در حال حاضر در دست نیست.

 

این اقتصاددان با بیان اینکه دلار ۴۰ هزار تومانی زیاد دور نیست، ادامه داد: در حال حاضر، بازار دلار و طلا، محل مراجعه متقاضیانی است که از بازار‌های دیگری مثل بورس و بانک ناامیدند. سود سپرده‌های بانکی مدت زیادی است که ثابت مانده و بورس نیز به دلیل ریزش‌های پی در پی سرمایه‌های مردم را فراری داده است؛ بنابراین جذاب‌ترین بازار در شرایط فعلی بازار دلار و طلاست.

 

تقاضای ارزی بالا رفت
به گفته عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، ماجرای ارسال پهپاد ایرانی به اوکراین، انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و و ادامه تنش‌ها و درگیری‌های منطقه‌ای و داخلی دست به دست هم داده و به ذهن سرمایه گذار و حتی مصرف کننده علامت می‌دهد که منتظر بهبود وضعیت اقتصادی نباشد.

 

افقه ادامه داد: بنابراین سرمایه گذار پولش را تبدیل به ارز کرده و مصرف کننده هم سپرده‌های خود را تبدیل به دارایی‌ای می‌کند که هم ارزش آن حفظ شود و هم امن بوده و از طرفی قدرت نقد شوندگی داشته باشد. از طرفی بی ثباتی‌های داخلی برخلاف سال‌های ۸۸، ۹۶ و ۹۸ که تقریبا اعتراضات زود جمع می‌شد و گستردگی و خشونت در این حد نبود، در حال حاضر علامت‌های جدیدی به بازار و سرمایه گذار و مصرف کننده می‌دهد که ممکن است این بی ثباتی تداوم داشته باشد؛ بنابراین کارگزاران اقتصادی دست به تبدیل ریال به دلار می‌زنند و تقاضای ارزی بالا می‌رود.

 

دولت قادر به کنترل بازار ارز نیست؟
وی گفت: دولت هم به اندازه کافی ارز ندارد که بازار را مدیریت کند یا اگر دارد، برای روز‌های سخت‌تر با صرفه جویی بیشتری استفاده می‌کند. مجموعه این عوامل نشانگر افزایش قیمت دلار در روز‌های آینده است.

 

افقه ادامه داد: قیمت دلار در بازار غیررسمی تحت تاثیر عوامل بیرونی در حال افزایش است؛ بنابراین هیچ نشانه‌ای نیست که دولت بتواند بازار را کنترل کند؛ مگر اتفاقاتی که بر قیمت دلار اثر روانی دارند تعدیل شوند. به طور مثال دوباره مذاکرات از سر گرفته شود و نسبت به حل مساله تحریم‌ها خوش بینی ایجاد شود والا اینکه دولت بتواند از طریق سیاست هایش قیمت دلار را کنترل کند غیرممکن است؛ به عبارتی هرچند دولت بتواند چند روزی افزایش قیمت دلار را کنترل کند، اما اینکه آن را به ۳۲ هزار تومان برگرداند با داده‌های فعلی هیچ نشانه‌ای نیست.

 

مرگ برجام نزدیک است؟
به گفته این استاد دانشگاه، فردا انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکاست و اگر جمهوری خواهان اکثر کرسی‌های دو مجلس را به دست بیاورند فاتحه برجام خوانده است.

 

افقه اظهار کرد: طبیعی است که کارگزاران اقتصادی در ایران تحت تاثیر این انتخابات نگران شده باشند، چون شواهدی دال بر اینکه جمهوری خواهان دوباره مجلس‌ها را بگیرند وجود دارند.

 

این اقتصاددان در پاسخ به اینکه دلار چه سقف‌هایی را در شرایط کنونی خواهد دید، گفت: با این وضعیت دلار ۴۰ هزار تومانی خیلی دور نیست.

https://hoorkhabar.ir/708982کپی شد!
110