فیلترینگ اینترنت، خطوط تولید دارو را دچار مشکل کرده است

هورنیوز – فعالان صنایع دارو می‌گویند که با گرفتاری‌های پیچیده پیش آمده تولید برخی اقلام دارویی صرفه اقتصادی ندارد. گزارش‌ها از کمبود دارو در ایران و گرفتاری‌های خط تولید دارو ابعاد جدید پیدا کرده است. حالا در شرایطی که کارخانجات دارو می‌گویند که تولید بسیاری از اقلام دارویی به دلیل قیمت‌گذاری دستوری دولت و صعود هزینه‌ها توجیه اقتصادی ندارد و بازار را با کمبود اقلام دارویی مواجه کرده است، نائب رییس اتاق بازرگانی ایران خبر داده که فیلترینگ اینترنت خطوط تولید دارو را دچار مشکل کرده و تولید را کاهش داده است.

 

کمبود گسترده در بازار دارو
کمبود اقلام دارویی در بازار ایران این روزها به اقلام بسیار ساده مانند آنتی‌بیوتیک و سرم‌های درمانی، داروهای گوارشی و مسکن‌های ضد درد رسیده است. آن هم در شرایطی که اوج‌گیری بیماری آنفلوآنزا در ایران گزارش می‌شود و هم زمان آمار ابتلا به کرونا هم صعودی بوده است. به علاوه اینکه در فصول سرد سال آمار ابتلا به انواع بیماری بالا می‌رود.

 

دولت که وعده داده بود با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کمبودهای دارویی تا پایان تابستان امسال رفع شود و البته سال گذشته هم وعده داده بود که در سال ۱۴۰۱ قیمت دارو را به نرخ‌های شهریور ۱۴۰۰ برگرداند، به هیچ‌کدام از وعده‌های خود عمل نکرده و دارو هم گران و هم کمیاب شده است.

 

فعالان صنعت دارو می‌گویند که با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. از جهش قیمت مواد اولیه و چند برابر شدن نرخ ارز گرفته تا هزینه‌های سنگین گمرکی و مالیات‌های بالا و کمبود نقدینگی همه و همه تولید دارو را با گرفتاری‌های پیچیده روبرو کرده است.

 

به جز این دولت هم با سرکوب قیمت فشار مضاعفی بر تولیدکنندگان وارد کرده و تولید برخی اقلام دارویی صرفه اقتصادی خود را از دست داده و بازار دارو دچار کمبود شده است. حالا این بار ابعاد دیگری از گرفتاری خطوط تولید دارو پرده‌برداری شده است.

 

قطع اینترنت و اختلال در خطوط تولید دارو
حالا چیزی نزدیک به یک ماه است که اینترنت در ایران گرفتار اختلالات سنگین شده است و همین مساله خطوط تولید دارو و سایر کالاها را دچار مشکلات فراوان کرده است. به طوری که جمشید عدالتیان، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی اظهار داشت: که قطع اینترنت تولید کارخانجات ایران را حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داده است.

 

در همین زمینه حسین سلا‌ح‌ورزی، نایب‌رییس کمیسیون امور بین‌الملل خانه صنعت و معدن از ابعاد دیگری از گرفتاری بخش تولید به ویژه در صنعت دارو پرده برمی‌دارد. وی به جهان صنعت گفته است که فیلترینگ به اقتصاد کشور ضربات سنگینی وارد کرده است و قطعی و فیلترینگ اینترنت در یک ماه اخیر، مجموعا ۸۰ هزار میلیارد تومان به کسب‌و‌کارها خسارت زده است و این عدد یعنی فیلترینگ روزی ۲۶۰۰ میلیارد تومان، ساعتی ۱۱۰ میلیارد تومان و دقیقه‌ای ۲ میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌کند.

 

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران در این زمینه اظهار داشت: «قطع اینترنت و فیلترینگ علاوه بر کسب‌وکارهای مبتنی بر اینستاگرام، خطوط تولید لبنیات، دارو، فولاد و نساجی را هم دچار مشکل کرده است.

 

نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران، منحصر دانستن آسیب‌های فیلترینگ و قطعی اینترنت به کسب‌وکارهای کوچک را ساده‌انگارانه دانسته و گفت «اینکه فکر کنیم قطع شدن اینترنت و فیلتر طیف وسیعی از سایت‌ها، برنامه‌ها و پلتفرم‌ها فقط به محدود شدن کسب‌و‌کارهای کوچک منجر می‌شود، ساده‌انگارانه است و نه‌تنها کسب‌وکارهای کوچک، آنلاین‌شاپ‌ها و کسب‌وکارهای مبتنی بر اینستاگرام دچار مشکل شده‌اند و افرادی که جمعیت آنها هم کم نیست، کار خود را از دست داده‌اند، بلکه خطوط تولید از خط تولید لبنیات و دارو گرفته تا تولید فولاد و نساجی در این شرایط دچار مشکل شده‌اند.»

 

به گفته او، با توجه به اینکه خطوط تولید هم مبتنی بر اینترنت، هوش مصنوعی، تکنولوژی‌های IT و ITC هستند، اختلال در اینترنت به فرآیند تولید آسیب خواهد زد. علاوه بر این، موضوعاتی مانند لجستیک، ثبت سفارش، بازاریابی و برنامه‌های مالی و ارزی در خارج از کارخانه نیز بر پایه اینترنت هستند.

 

سلاح‌دوزی به نتیجه نهایی اعمال این محدودیت‌ها نیز اشاره کرده و گفت: «‌با این شرایط شاهد کاهش فروش، کاهش سود و به ‌دنبال آن اثرگذاری این روند روی اشتغال خواهیم بود.»

 

اتفاقی که به گفته نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران در همین یک ماه اخیر نیز رخ داده است: محدود کردن اینترنت، فیلتر شدن برخی از پلتفرم‌ها در یک ماه گذشته، هم روی کاهش تولید و هم بر کاهش تقاضای موثر و هم تجارت اثرگذار بوده است.

 

در کنار کاهش تولید از سوی تولیدکنندگان و کم شدن میزان تقاضا از سمت مردم، از دسترس خارج شدن و اعمال محدودیت برای پلتفرم‌های بین‌المللی بر اعتبار تجارت ایران نیز تاثیر گذاشته است.

 

او در این زمینه تصریح کرد: یکی از تاثیرات اقتصادی محدود کردن اینترنت است که از لحاظ اعتباری روی تجارت ایران اثر گذاشته به ‌طوری ‌که با توجه به فیلتر و محدود شدن اینترنت تماس‌های تجاری که از طریق پلتفرم‌های پیام‌رسان بین تجار ایرانی و خارجی انجام می‌شد، قطع شده‌‌اند.

 

هرچند سلاح‌ورزی اشاره می‌کند که در این مدت استفاده از وی‌پی‌ان تا ٣٠ برابر افزایش داشته که امنیت کاربران و اطلاعات کشور را به خطر می‌اندازد، اما به نظر می‌رسد محدودیت‌های ایجادشده برای اینترنت فقط به همین موارد امنیتی و آسیب به اقتصاد دیجیتال کشور محدود نبوده و طبق اظهارات نایب‌رییس اتاق بازرگانی ایران، به سطح گسترده‌تری از اقتصاد آسیب وارد می‌کند.

 

وعده‌های بی‌سرانجام
با این حال وزارت بهداشت و متولیان بخش دارو و درمان مدام زمان جدیدی برای رفع مشکلات پیش آمده و برطرف کردن کمبودهای دارویی وعده می‌دهند.

 

در این زمینه معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان غذا و داروی کشور گفت: کمبود دارو در روزهای آینده به حداقل ممکن خواهد رسید و مردم در کوتاه‌ترین زمان به دارو دسترسی پیدا خواهند کرد.

 

محمود بیگلر در سی‌ و هفتمین نشست معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی منطقه جنوب غرب کشور در اهواز بیان کرد: «برای رفع مشکل کمبودهای دارویی به ویژه در بخش آنتی‌بیوتیک‌ها، رایزنی لازم در سراسر کشور در حال انجام است.»

 

همچنین رضا گنجی گفت: در نشست‌های‌ معاونت‌های غذا و داروی قطب چهار کشور، اهداف و چشم اندازهای معاونت‌های غذا و دارو مطرح می‌شود و معاونان متعهد می‌شوند به صورت یکپارچه در جهت دستیابی به آن اهداف، گام بردارند.

 

وی افزود: با توجه به شروع فصل سرما و در مواردی کمبود دارویی در بخش آنتی‌بیوتیک‌ها در سراسر کشور، به طور ویژه رایزنی‌ لازم برای برطرف کردن مشکل انجام شده است.

 

به جز او مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در مورد کمبود برخی دارو‌ها در استان به خبرگزاری صدا و سیما گفته است که این کمبود‌ها مقطعی است و در بخش دارو‌های بیماری‌های خاص هیچ کمبودی وجود ندارد و کمبود‌هایی در برخی دارو‌ها مانند آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی کودکان و برخی سرم‌ها در استان وجود دارد، اما این کمبود‌ها به زودی رفع می‌شود!

 

منبع: روزنامه سپید

 

https://hoorkhabar.ir/708896کپی شد!
83
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.