تسهیلات کارآفرینی برای ۴۰ هزار خوزستانی

هورنیوز – آقا رضا فتوحی در گردهمایی دانشگاه علمی کاربردی خوزستان که امروز (۲۵ مهرماه) به مناسبت سالگرد تاسیس دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد، با بیان اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ایشان تاکید بسیار خاصی بر این مسئله دارند و فرمودند که دانشگاه علمی کاربردی نقش ویژه‌ای در امر اشتغال حین تحصیل دانشجویان دارد، اظهار کرد: در دنیای توسعه‌یافته در شرق آسیا به خصوص در کشور چین یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که دنبال می‌کنند بحث کابردی مهارت‌آموزی است و همان گونه که مشاهده می‌کنید که اقتصاد دنیا را به خود معطوف کرده است.

 

وی افزود: در یک سفر کاری که در سال ۹۰ به چین داشتیم، سوله‌های عظیمی به طول یک کیلومتر و مانند یک شهر طراحی کرده بودند و دانشجویان و تکنسین‌ها در حال تولید این سوله‌ها بودند. در یکی از مراکز تحقیقات آن‌ها که حدود ۳۰۰ نفر عضویت داشتند تنها حدود دو نفر دارای مدرک دکترا و حدود دو نفر فوق لیسانس بودند و مابقی آن‌ها تکنسین بودند. سیاست‌گذاری آن‌ها به این روشی بوده است که در حال حاضر اقتصاد دنیا را به سمت خود هدایت می‌کند.

 

او با بیان اینکه استان خوزستان تکیه‌گاه جمهوری اسلامی است، افزود: استان خوزستان منابع فراوانی وجود دارد و ما به واسطه این منابع باید دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی را به سمت اقتصادی بودن هدایت کنیم. در بخش کشاورزی خوزستان حدود ۱۷.۵ میلیون تن تولیدات کشاورزی داریم و با وجود اینکه استان در بخش کشاورزی رتبه اول کشور را دارد اما ظرفیت استان بسیار بالاتر است، یعنی ما می‌توانیم در زمینه کشاورزی به ۴۰ میلیون تن برسیم به شرط اینکه این آموزش‌های علمی کاربردی را به نحو مطلوب داشته باشیم.

 

معاون اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر در بخش‌هایی تولید گندم ۳ تا ۳.۵ تن در هر هکتار است اما در جاهای دیگر ۱۰ تا ۱۲ تن از هر هکتار برداشت می‌کنند، بنابراین می‌توانند نقش‌آفرین باشند.

 

فتوحی در خصوص صنایع پتروشیمی استان خوزستان نیز عنوان کرد: بخش عظیمی از صنایع مورد نیاز از شهرستان‌های دیگری مانند مشهد و اصفهان و استان مرکزی و تهران وارد می‌شود بنابراین استانخوزستان باید این صنایع را با مهارت‌آموزی دنبال کند و این به دستگاه‌های اداری، دولتی و بخش خصوصی در شهرک‌های صنعتی و بخش‌های مختلف باز می‌گردد و همه باید در این زمینه کمک کنیم زیرا می‌توانیم از ایده‌های این دانشجویان این کارسازی را داشته باشیم.

 

معاون اقتصادی استانداری خوزستان عنوان کرد: ما به عنوان معاونت اقتصادی استانداری و متولی بخش اقتصادی خوزستان آماده هستیم که این تسهیلات و امکانات لازم را در اختیار کسانی که توانایی و مهارت لازم را داشته باشند برای ارتقای استان قرار دهیم‌.

 

فتوحی در ادامه گفت: در بحث کارآفرینی از جمله در صنایع نفت و گاز، ۸۲ درصد از صنعت نفت و گاز کشور به استان خوزستان اختصاص دارد، بنابراین می‌توانیم توسط دانشگاه علمی کاربردی بخشی از مایحتاجی که این صنعت نیاز دارد را به سمت صنایع نفت و گاز هدایت کنیم که بخشی از این صنایع وارداتی هستند و استان‌های دیگر وارد می‌شوند و بر اساس سابقه یک صد ساله‌ای که در استان خوزستان وجود دارد باید دانشجویان را به این سمت هدایت کنیم. شرکت‌های فولادی نیز در استان خوزستان وجود دارد و در زمینه تولید فولاد فعالیت دارند.

 

وی افزود: باید این کارها را انجام دهیم و در حال حاضر نیز دانشجویان نسبت به گذشته بیشتر به دنبال کارهای کاربردی هستند تا اینکه به دنبال دانشگاه‌های علمی باشند و ما باید اشتغال این دانشجویان را فراهم کنیم.

 

معاون اقتصادی استانداری خوزستان تصریح کرد: در استان خوزستان بیش از ۲۵۰ هزار فارغ‌التحصیل در رشته‌های مختلف وجود دارد. در سال جاری بر اساس همکاری و همراهی بانک‌های عامل و دستگاه‌های اجرایی، حدود ۴۰ هزار نفر را به جهت کارآفرینی برای دریافت تسهیلات معرفی کرده‌ایم و این شما هستید که می‌توانید این کار را انجام دهید و ما هم آمادگی کامل برای کمک به دانشجویان داریم تا بتوانند کار آفرینی کنند. ما تسهیلات، منابع و امکانات در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا آینده روشنی برای بخش‌های اقتصادی استان خوزستان و اشتغال فارغ‌التحصیلان در بخش‌های مختلف وجود داشته باشد.

 

فتوحی گفت: در کشورهایی که در سواحل دریا قرار دارند حدود ۳۷ درصد از اقتصاد از دریا تامین می‌شود اما علی‌رغم اینکه در استان خوزستان هفت بندر وجود دارد و استعداد و پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه دارد، در کل کشور تنها حدود ۳ درصد از اقتصاد کشور در این خصوص را به خود اختصاص داده‌ایم و باید تلاش کنیم که در بخش‌های مختلف اقتصادی استان مانند سواحل، بنادر، بازرگانی و تجارت و بخش‌های صنعتی تاثیرگذار باشیم.

 

وی افزود: استان خوزستان دومین استان صنعتی کشور است بنابراین نباید فارغ‌التحصیل دانشگاه علمی کاربردی بیکار باشد بلکه باید بر اساس دانامحوری جلو برود و این کارها عملیاتی شود.

 

معاون اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه در استان خوزستان در صنعت نیشکر حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن شکر در ۱۱۰ هزار هکتار زمین، تولید می‌شود که در خاورمیانه بی‌نظیر است، گفت: در شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر، فرآوری‌هایی که به وجود می‎آید می‌تواند شغل‌های گوناگونی را به وجود آورد.

 

فتوحی افزود: استان خوزستان به عنوان پایتخت اقتصادی کشور جمهوری اسلامی مطرح است و ما می‌توانیم اثرگذاری بیشتری در بخش اقتصادی داشته باشیم.

 

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/708846کپی شد!
48
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.