چشم‌انداز روشنی برای تامین حقابه تالاب‌های خوزستان وجود ندارد

هورنیوز – مهدی قمشی با اظهار نگرانی از شرایط آبی در تالاب‌ های استان با کاهش آبدهی رودخانه‌ها و تداوم خشکسالی، اظهار کرد: با این شرایط چشم‌انداز خوبی برای تامین حقابه تالاب‌ها به ویژه هورالعظیم و تالاب شادگان در ماه‌های آینده وجود ندارد.

 

وی افزود: در حوضه کرخه پارسال ۳۳ درصد آورد سال‌های نرمال اتفاق افتاده و حجم آب در سد کرخه نیز ۶۷۰- میلیون مترمکعب از ارتفاع حداقلی (تراز نیروگاه) است، به همین دلیل به نظر می‌رسد شرایط بحرانی در هورالعظیم که در انتهای این حوضه قرار دارد، همچنان ادامه یابد.

 

قمشی با بیان اینکه ۷۵ درصد آورد بلندمدت حوضه مارون در سال گذشته محقق شده، اضافه کرد: شرایط رودخانه مارون به صورتی است که حتی در صورت بارش نرمال، نمی‌توان حقابه تالاب شادگان را از این رودخانه تامین کرد و پیش بینی می‌شود که این تالاب نیز در ماه‌های آینده بحرانی باشد.

 

وی افزود: بارگذاری زیادی در بخش کشاورزی روی رودخانه مارون انجام شده که باعث می‌شود آب به پایین دست رودخانه و تالاب شادگان نرسد.

 

قمشی تاکید کرد: باید به صورتی برنامه‌ریزی شود که بعد از نیازهای آب شرب و بهداشت، اولویت برای تامین سهم محیط زیست و حقابه تالاب‌ها و آبراهه‌ها باشد اما در عمل اینگونه نیست.

 

بر اساس این گزارش، تالاب بین‌المللی شادگان با بیش از ۵۰۰ هزار هکتار در جنوب خوزستان و در انتهای حوضه مارون- جراحی قرار دارد.

 

تالاب مرزی هورالعظیم نیز با ۳۰۰ هزار هکتار در جنوب غرب کشور است که یک سوم آن در ایران و دوسوم در عراق است.

 

بر اساس ماده ۳ آیین‌نامه نحوه حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها، نحوه تخصیص حقابه محیط زیستی تالاب‌ها از رودخانه‌های بالادست آنها پس از تامین آب شرب نسبت به سایر مصارف دارای اولویت است. این در حالی است که نیاز آبی تالاب‌های خوزستان آخرین اولویت مسئولان استانی است و در سال‌های اخیر آب یکی از چالش‌های تالاب‌ها بوده است.

 

ایرنا

https://hoorkhabar.ir/708813کپی شد!
109