آماده استماع نظرات و انتقادات هستیم

هورنیوز – حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در نشست پنج ساعته شورای عالی قوه قضاییه با رؤسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها، ضمن گرامیداشت هفته نیروی انتظامی، اظهار کرد: از صمیم قلب از نیروهای فراجا و همه نیروهای مدافع امنیت مردم و کشور تقدیر و تشکر دارم و از خداوند توفیق بیش از پیش آنها را طلب می‌کنم.

 

رئیس دستگاه قضا، در بخشی دیگر از سخنان خود به تبیین و تشریح عوامل مُحدثه اغتشاشات و آشوب‌های اخیر پرداخت و در این باب دستورات و توصیه‌هایی مهم و کاربردی را خطاب به مقامات قضایی سراسر کشور مطرح کرد.

 

وی در همین راستا اظهار داشت: اغتشاشات اخیر علل و عواملی دارد که قطعاً باید در راستای شناسایی و تجزیه و تحلیل آنها اهتمام ورزید و آسیب‌شناسی‌ها و پیشگیری‌ها و پیش‌بینی‌های لازم و مقتضی را درخصوص آنها انجام داد.

 

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت رسیدن به فهم و درک مشترک در قبال مسائل مختلف مرتبط با اغتشاشات اخیر، گفت: حوادث اخیر از جهات مختلف هم به لحاظ محتوا و هم از حیث شکلی، واجد ویژگی‌های خاصی است لذا ضرورت دارد در باب این جهات مختلف و این ویژگی‌های خاص، به فهم و درک مشترکی نائل بیاییم.

 

رئیس عدلیه در ادامه به طرح سؤالاتی در باب ماهیت حوادث اخیر پرداخت و ضمن تاکید بر ضرورت شناخت ماهیت این حوادث، گفت: قطعاً اتفاقات اخیر آنهم به ویژه بعد از روزهای ابتدایی در زمره یک کنش اعتراضی نمی‌گنجد؛ چرا که کنش اعتراضی تعریف خاص خود را دارد؛ در جریان اتفاقات اخیر با مقولاتی نظیر ارعاب و ترساندن مردم، تحریق و تخریب اموال عمومی و مردمی، حمله به نیروهای حافظ امنیت مردم با انواح سلاح‌ها و کشتن و مضروب و مجروح کردن این نیروها و مختل کردن زندگی و کسب و کار مردم مواجه بودیم؛ در همه جای دنیا به این مقولات عنوان اغتشاش اطلاق می‌شود و به مقابله با آنها و عوامل دخیل در آنها برخاسته می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه توصیه‌هایی را خطاب به مقامات قضایی برای شناخت بهتر ابعاد مختلف قضایای اخیر ایراد کرد و بیان داشت: مقامات قضایی همانطور که به منظور رسیدگی متقن‌تر به پرونده‌های مختلف قضایی به کارشناس مربوطه و متخصصین امر مراجعه می‌کنند در قبال قضایای اخیر نیز باید به کارشناسان و متخصصین امر مراجعه کنند و بدانند که این مراجعه هیچگونه منافاتی با امر استقلال قضایی ندارد.

 

رئیس قوه قضاییه در ادامه خطاب به مقامات قضایی سراسر استان‌ها دستور داد تکمیل پرونده افرادی که اتهامات سنگینی در جریان اغتشاشات و آشوب‌های اخیر متوجه آن‌ها است را در اولویت قرار دهند، چرا که این امر واجد بازدارندگی است و توقع به حق مردم نیز همین می‌باشد.

 

رئیس دستگاه قضا همچنین این دستور را هم خطاب به مقامات قضایی سراسر استان‌های کشور صادر کرد که افرادی که به انحاء مختلف از جمله تَسبیب، مشارکت و مُباشرت، موجبات وارد آمدن خسارت به اموال عمومی و مردمی و خصوصی را فراهم آورده‌اند، به موجب قانون، محکوم کنند تا خسارت اموال اسیب دیده از ناحیه آنها تادیه شود.

 

این مقام مسئول در پایان گفت: هرکس هر ابهام، سوال، انتقاد و یا اعتراضی دارد در خدمت آن ها هستم و در مورد مسائلی که در حوزه اختیارات من است با آن ها گفتگو می کنم. انتقاد و اعتراض را می پذیرم و اگر جایی لازم باشد در مورد اشتباهی که انجام داده ایم اصلاحاتی انجام دهیم حتما خواهد شد و ضعفمان را برطرف می کنیم.

https://hoorkhabar.ir/708782کپی شد!
94
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.