کمبود پزشک متخصص بیهوشی

هورنیوز – طی هفته‌های گذشته هشدارها نسبت به خالی ماندن ظرفیت‌های پذیرش دستیاری(رشته‌های تخصصی پزشکی) و استقبال پزشکان ایرانی برای مهاجرت بارها مورد هشدار قرار گرفته است. یاسر صالحی نجف‌آبادی، دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های استان اصفهان آمارهای تکان‌دهنده‌ای از خالی ماندن ظرفیت پذیرش در رشته‌های تخصصی گفت: در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، طی چهار پنج سال اخیر، حتی یک نفر برای رشته بیهوشی داوطلب نشده است، با توجه به اینکه در این رشته، با بحران شدید کمبود نیرو مواجه هستیم.

 

به گفته این پزشک متخصص، ظرفیت پذیرش رزیدنت در رشته بیهوشی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۲۵ نفر است که سال ۹۹ دو نفر پذیرش شدن، سال ۱۴۰۰، چهار نفر ثبت‌نام و پذیرش شدن که هر چهار نفر استخدامی وزارت بهداشت هستند، و درواقع پزشک عمومی آزاد نیستند.

 

پیش از این علیرضا جلالی فوق تخصص بیهوشی و رئیس انجمن بیهوشی قلب ایران در رابطه با کمبود متخصصین بیهوشی در برخی از شهرها و استان‌های کشور و عدم اشتیاق و تمایل دستیاران پزشکی به رشته بیهوشی هشدار داده و در گفت‌وگو با تسنیم گفته بود: کمبود متخصص بیهوشی اتفاق تازه‌ای نیست و این موضوع به حدود ۴ سال پیش برمی‌گردد، که تذکرات و پیگیری‌های صورت گرفته در سال‌های گذشته از مجموعه وزارت بهداشت و عدم رسیدگی به این مهم، امروز شاهد تبدیل شدن آن به یک معضل ملی هستیم.

 

اما سوال مهم اینجاست، چرا پزشکان برای ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی رغبتی ندارند. دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی‌های استان اصفهان در این‌باره گفت: بیاییم مسیری که یک پزشک عمومی برای رسیدن به تخصص را طی می‌کند،‌بررسی کنیم. دو سال باید شبانه‌روز درس بخواند تا بتواند در آزمون دستیاری قبول شود، ۴ سال باید در دوره دستیاری بدون اینکه اجازه کار و یا تاسیس مطب را داشته باشد، آموزش ببیند، بعد از آن دو سال باید در اختیار کامل وزارت بهداشت باشد تا بعد از آن بتواند اجازه کار پیدا کند، کاری که برایش حدود ۱۵ تا ۳۰ میلیون درآمد دارد.

https://hoorkhabar.ir/708459کپی شد!
104