خبر خوش رییس‌کل بانک مرکزی درباره پول جدید ایران

هورنیوز – علی صالح آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار کرد:‌ حکمرانی ریال به معنی افزایش شفافیت در اقتصاد است تا منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد هدایت شود باید با کمک مشوق‌ها سرمایه‌ها را به سمت فعالیت‌های تولیدی هدایت کنیم تا رشد اقتصادی ایجاد شود. اقدامات زیادی در راستای حکمرانی ریال صورت گرفته است که یکی مقوله چک است. امروز در موضوع چک تحول ایجادشده است.

 

وی افزود: در گذشته چک‌هایی که داشتیم بعضاً وصول نمی‌شد و کسی که چک را صادرکننده چک دریافت می‌کرد مطمئن نبود که در زمان سررسید چک به مبلغ چک دست پیدا می‌کند یا خیر؛ بنابراین در گذشته چک‌ها بعضاً وصول نمی‌شد و اطمینان از دریافت چک وجود نداشت، اما امروز اعتبار به چک برگشته است و باعث شفافیت و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی شده است.

 

به گفته صالح‌آبادی قانون جدید چک که در مجلس مصوب شد سامانه‌های زیادی برای آن پیاده‌سازی شد و آخرین بخش آن مسدودی حساب وجوه چک برگشتی از سایر حساب‌ها بود که انجام شد.

 

رفع سوء اثر از چک به ۳ روز کاهش یافته است

وی افزود: با اقدامات متعدد در راستای قانون جدید چک، اعتبار صادرکننده چک قابل بررسی است و باعث شد تا در یک ماه گذشته رفع سوء اثر از چک به تنها ۳ روز کاهش پیدا کند و تعداد چک‌های برگشتی ۲۰۰ هزار فقره کاهش یابد. درواقع به اندازه کسری موجودی چک از سایر حساب‌ها مسدود می‌شود و این اقدام بسیار مناسبی برای اعتباربخشی به چک است. بنابراین یک شفافیت خوبی را در حوزه ریال در کشور ایجاد کرد.

 

به‌کارگیری آزمایشی رمز ریال در بانک‌های ملی و ملت

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در بحث رمز ریال وظایف خودمان را در بانک مرکزی انجام داده‌ایم و الباقی در حوزه وزارت صمت است تا رمزارز استخراج‌شده در یک سامانه قابل استفاده برای واردات کالا باشد.

 

به گفته وی، افرادی که مجوز استخراج رمزارز داشته باشند می‌توانند برای واردات از رمزارز استخراج‌شده استفاده کنند.

 

صالح‌آبادی درباره پروژه رمز ریال هم گفت: رمز ریال هم تا پایان شهریور قرار بود راه‌اندازی شود و اکنون در مرحله قبل از آزمایش و در دو بانک ملی و ملت با ۲ فروشگاه با مبلغ ۱ میلیارد تومان شروع شده است.

 

رئیس‌کل بانک مرکزی اظهار داشت:‌ حدود ۸.۵ میلیون کارت‌خوان فعال امروز در کشور داریم که همه دارای شناسنامه مالیاتی است.

 

وی درباره شناسایی حساب‌های تجاری هم گفت: اصل موضوع تفکیک حساب‌های تجاری هم ساماندهی کارت‌خوان‌ها بود که به صورت کامل انجام‌شده است. برای مابقی افراد هم برآوردها نشان می‌دهد از هر ۱۰۰۰ نفر حداکثر ۳ نفر مشمول حساب‌های تجاری می‌شوند.

 

صالح‌آبادی درباره معیار اعلام شده برای شناسایی حساب‌های تجاری نیز اظهار داشت: ۱۰۰ تراکنش واریزی با ۳۵ میلیون تومان در ماه، صرفا یک مظنه و نشانه برای شناسایی حساب‌های تجاری است و وحی منزل هم نیست. البته این معیار مربوط به مجموع حساب‌های بانکی یک فرد است، نه اینکه هر حساب جداگانه با این معیار بررسی شود.

 

استثنائات حساب‌های تجاری

رئیس‌کل بانک مرکزی به استثنائات حساب‌های تجاری اشاره کرد و گفت: معامله در بورس مشمول حساب‌های تجاری نیست، همچنین اگر کسی خانه بفروشد و چند میلیارد هم به حسابش واریز شود باز هم شامل حساب‌های تجاری نمی‌شود. صندوق‌های خانگی هم تجاری نیست، کار تجاری به معنی کاسبی و معاملات زیاد مالی است.

 

مشوق‌های مختلف بانکی برای دارندگان حساب‌های تجاری

وی در ادامه از مشوق‌های مناسب برای حساب‌های تجاری خبر داد و گفت: اگر کسی می‌داند که حسابش تجاری محسوب می‌شود و به سازمان مالیاتی اعلام کند از مزایا و مشوق‌ها بهره‌مند می‌شود. مثلاً نقل و انتقال بیش از ۲۰۰ میلیون تومان در بانک نیاز به مستندات دارد اما برای حساب‌های تجاری این سقف تا ۱ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

 

رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: برای اخذ دسته چک مربوط به حساب‌های تجاری ‌ نیز تشویق‌های مناسبی لازم در نظر گرفته شده است. همچنین سقف برداشت و واریزی‌های روزانه و ماهانه مربوط به حساب‌های تجاری نیز افزایش یافته است. ضمن این که کارمزدهای بانکی برای دارندگان حساب‌های تجاری کاهش یافته است.

 

صالح‌آبادی اضافه کرد: با مشوق‌های مناسبی که برای دارندگان حساب‌های تجاری دیده شده، اکنون این احتمال را می‌دهیم که عده‌ای برای بهره‌مندی از این مشوق‌های بانکی، در حالی که حساب تجاری ندارند ادعا کنند که حسابشان تجاری است.

 

وی درباره نحوه اعلام حساب‌های تجاری هم گفت: اعلام حساب‌های تجاری از سوی خود فعالان اقتصادی انجام می‌گیرد و آنها در زمانی که سازمان مالیاتی اعلام خواهد کرد، می‌توانند به سامانه مربوطه مراجعه کرده و حساب تجاری خود را ثبت کنند تا از مزایای آن بهره‌مند شوند. بنابراین زمان و نحوه اعلام حساب‌های تجاری با سازمان امور مالیاتی است.

https://hoorkhabar.ir/708415کپی شد!
125