تورم سالانه ۲۰ استان بالاتر از تورم سالانه کل کشور

هورنیوز – بر اساس داده های منتشر شده از مرکز آمار،نرخ تورم سالانه کشوردر مرداد ماه ۴۱٫۵ درصد برآورد شده است. به عبارت دیگر میانگین سطح عمومی قیمت ها در دوازده ماه منتهی به مرداد امسال نسبت به متوسط سطح قیمت ها در دروازه ماه منتهی به مرداد سال گذشته، بالغ بر ۴۱ درصد افزایش یافته است.

 

عدم تعادل در فشار تورمی به استان ها
همچنین بررسی ها نشان می دهدبالاترین تورم رقم خورده در میان استان های کشور با کمترین تورم به ثبت رسیده استانی، بالغ بر ۱۱ درصد اختلاف دارد که گویای عدم تعادل در فشار تورمی وارد شده به استان ها است.

 

افزایش تورم سالانه
با وجود اینکه تورم ماهانه در مرداد ماه در روند نزولی قرار گرفته، اما تورم سالانه در این ماه نسبت به تیر یک درصد افزایش یافته است. با توجه به اینکه در شاخص تورم سالانه مدت زمانی بلندتری برای محاسبه تورم مورد استفاده قرار می گیرد، پیش بینی می شود با وجود جهش‌های تورمی در چند ماه گذشته، حداقل برای چند ماه بعدی تورم سالانه روند نزولی نداشته باشد.

 

اثر حذف ارز ترجیحی بر جهش تورمی
جهش تورمی رخ داده در ماه های پیشین به علت سیاست حذف ارز ترجیحی توسط دولت رخ داده بود که این نوع تورم به فشار هزینه شناخته می شودکه اثر آن چنانچه به دیگر متغیر های اقتصادی دامن نزند، طی چند ماه تخلیه خواهد شد.

 

کهگیلویه و سیستان رکورددار تورم شدند
تورم سالانه استان کهگیلویه و بویراحمد در مرداد ۳۷٫۸ درصد به ثبت رسیده، این نرخ بالاترین تورم ۱۲ ماهه رقم خورده در میان تمامی استان های کشور است. بعد از این استان، استان مازندران با ثبت تورم ۴۷ درصد قرار دارد. جایگاه سوم بالاترین تورم سالانه استانی نیز به آذربایجان غربی با تورم ۴۵٫۶ درصدی تعلق دارد.

 

در میان تمامی استان های کشور در مرداد ماه امسال کمترین تورم سالانه به استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد، این شاخص در استان سیستان ۳۶٫۶ درصد بوده است. در جایگاه دوم نیز استان همدان با تورم ۳۷٫۱ درصدی قرار دارد. خوزستان نیز دیگر استانی است که از منظر تورم سالانه در میان استان ها تورم پاییین تری را به ثبت رسانده و جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

 

تورم سالانه پایتخت چقدر شد؟
تورم سالانه در استان تهران نیز ۳۹٫۷ درصد به ثبت رسیده که در زمره کمترین ها قرار دارد، این در حالیست که تورم ماهانه مرداد ماه در تهران جزو بالاترین تورم ها بوده، چنانچه این روند در این استان ادامه پیدا کند در ماه های آتی شاهد رشد تورم سالانه تهران نیز خواهیم بود.

 

تورم سالانه ۲۰ استان بالاتر از تورم سالانه کشور
به طور کلی در میان ۳۱ استان کشور ۲۰ استان تورم سالانه ای بالاتر از تورم سالانه کل کشور و ۱۱ استان تورم شان پایین تر از کل بوده است، به بیان ساده تر دو سوم استان های کشور فشار تورمی بالاتری را نسبت به متوسط کل کشور متحمل شده اند.

 

دلییل اینکه چرا تنها ۱۱ استان پایین تر از میانگین بوده و توازن برقرار نیست، این است که استان های پر جمعیتی مانند تهران، اصفهان، خراسان و فارس تورم به نسبت پایین تری را تجربه کرده اند.

 

https://hoorkhabar.ir/708183کپی شد!
90