افزایش قیمت دلار با سیگنال برجام

هورنیوز – تهران به میز پینگ پونگ مذاکرات هسته ای و پاسخ های برجامی ایران و آمریکا تبدیل شده است. گاهی توپ در زمین ایران است و گاهی در زمین آمریکا.

 

شوک جدید برجام به قیمت دلار 

روز گذشته ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال دومین پاسخ  برجامی ایران به  جوابیه آمریکاخبر داد. ساعاتی پس از ارسال جوابیه ایران گمانه زنی ها درباره این پاسخ ایران آغاز شد  و همین امر موجب شد نرخ دلار در تهران وارد کانال ۳۰ هزار تومان شود و حتی تا محدوده ۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش پیدا کند.

 

احتمال ورود خریداران جدید به بازار ارز 

به باور برخی از فعالان بازار ارز تهران سیگنال های منفی برجامی موجب تغییر انتظارات معامله گران ارزی به روند مذاکرات برجام شده و همین امر می تواند زمینه ساز ورود خریداران جدید به بازار ارز تهران شود.

 

افزایش قیمت دلار در بازارهای همسایه 

از سوی دیگر قیمت دلار در بازارهای همسایه بر مدار افزایش قرار گرفته است که می تواند بر قدرت معامله گران افزایشی بازار ارز تهران بیفزاید.

 

نرخ دلار در هرات دیشب در محدوده ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد و در سلیمانیه نرخ دلار به ۳۰ هزار ۴۰۰ تومان رسیده بود.

 

گمانه زنی های درباره پاسخ ایران به جوابیه آمریکا 

یک مقام آمریکایی در اولین واکنش به جوابیه ایران مدعی شد پاسخ ایران به پیشنهاد واشنگتن سازنده نبوده است.

 

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی در توئیتی نوشت متاسفانه با این پاسخ ایران، فرصت صادرات نفت ایران به اروپا در زمستان امسال هم از دست رفت.

 

استفانی لیختن‌اشتاین خبرنگار پولتیکو در توئیتی نوشت: یک دیپلمات اروپایی ضمن موافقت با ارزیابی منفی ایالات متحده از پاسخ ایران گفت که جواب تهران “منفی و غیر منطقی” به نظر می رسد. شخص دیگری افزود پاسخ ایران “اصلا خوب به نظر نمی رسد.

 

همچنین لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال نوشت، یک مقام اروپایی گفت: پاسخ ایران ناامید کننده ست، آن هم زمانیکه می توانستیم توافق را منعقد کنیم. قطعا پاسخ غیر منطقی ای بود.

 

برخی از رسانه ها هم  ازاحتمال تعویق مذاکرات برجام طولانی شدن آن خبر دادند. رسانه آمریکایی پولیتیکو نوشت: توافق احیای برجام در صورت حصول احتمالا باید در کنگره بررسی شود. اما با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات میان دوره‌ای کنگره (۱۷ آبان)، بسیاری از دموکرات‌ها ممکن است حاضر نباشند درگیر بحث و بررسی درمورد توافق ایران شوند. باتوجه به فاصله موجود تا انتخابات، احتمال دارد که مذاکرات تا بعد از پایان انتخابات در نوامبر متوقف شود.

 

آکسیوس نوشت: رسانه آمریکایی آکسیوس مدعی شد که بعید است توافق احیای برجام ظرف چند روز آینده به امضا برسد و از احتمال طولانی شدن مذاکرات احیای برجام خبر داد.

 

هوای مه آلود برجام در بازار دلار 

با این حال نوسانات حاصل از اخبار برجامی در هفته گذشته  نشان می دهد که این اخبار اثرات پایداری در بازار نداشته و به نظر می ر سد در شرایط فعلی که هوای برجام مه آلود است بازیگران ارزی با احتیاط در بازار قدم بردارند و بی گدار در موقعیت خرید قرار نگیرند.

https://hoorkhabar.ir/708190کپی شد!
110
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.