چگونه آبله میمون از انسان‌ها به حیوانات سرایت می‌کند؟

هورنیوز – رضا اسدی معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خوزستان با اشاره به اعلام هشدار لزوم هویاری در خصوص بیماری آبله میمون از سوی سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت دام WOAH اظهار کرد: در حالی که شیوع آبله میمون بین انسان‌ها همچنان در حال گسترش است سازمان جهانی بهداشت دام WOAH که با نام OIE تأسیس شده است اقدامات احتیاطی برای محافظت از حیوانات در برابر افزایش سرایت معکوس این بیماری به حیوانات را ارائه می‌دهد.

 

وی افزود: آبله میمون شاخص اخبار بهداشتی اخیر شده است و بیش از ۱۶ هزار نفر را در حداقل ۷۵ کشور در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. این بیماری مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر مثل کووید – ۱۹ که ۲۳ گونه مختلف حیوانی را تحت تأثیر قرار داده است، می‌تواند از سد گونه‌ها عبور کند و به حیوانات اهلی و وحشی منتقل و سلامت همه را به مخاطره بیندازد.

 

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خوزستان گفت: ماموریت سازمان جهانی بهداشت دام، بهبود بهداشت حیوانات در سطح جهان است. از آنجایی که آبله میمون همه انسان‌ها را به مخاطره می‌اندازد، باید در مورد چرایی و چگونگی اقدامات احتیاطی برای کاهش خطر انتقال به حیوانات اصرار و توجه کرد.

 

او افزود: اگرچه شیوع کنونی آبله میمون به دلیل تماس انسان با انسان است ولی ثابت شده است که این بیماری منشاء حیوانی دارد و بنابراین می‌تواند به گونه‌های خاصی منتقل شود. پستانداران وحشی مختلفی مانند سنجاب‌های rope، سنجاب‌های درختی، موش‌های صحرایی گامبیایی، موش زمستان خواب و پریمات‌ها، غیر از انسان به عنوان گونه‌های حساس به ویروس آبله میمون شناسایی شده‌اند. در حالی که برخی از این گونه‌ها علائم و نشانه‌های بیماری را نشان می‌دهند برخی دیگر ممکن است هیچ علامت خارجی یا قابل مشاهده‌ای را نشان ندهند و این موضوع شناسایی و ردیابی رویدادهای سرریز و منتقل شده را دشوارتر می‌کند.

 

اسدی گفت: اخیراً آبله میمون در یک سگ شناسایی شد که به احتمال زیاد در نتیجه انتقال از انسان به حیوان و پس از تماس مستقیم و نزدیک با صاحبان آن که علائم بیماری را داشتند رخ داده است. این اولین مورد ثبت شده از انتقال ویروس از انسان به حیوان است. باید هوشیار باشیم و توجه شود که در صورت انتقال بیشتر ویروس از انسان آلوده به حیوان، مخازن دامی جدید ایجاد و در نتیجه ویروس می‌تواند در مناطق جغرافیایی جدید بومی شود و مخاطرات بعدی را نیز برای بهداشت عمومی جامعه افزایش دهد.

 

وی بیان کرد: سازمان جهانی بهداشت دام با هماهنگی کارشناسان خود وضعیت را از نزدیک زیر نظر دارد، زیرا افزایش شیوع در انسان ممکن است خطر انتقال به حیوانات را افزایش دهد و بر اپیدمیولوژی این بیماری تأثیر بگذارد.

 

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خوزستان افزود: بنا بر گفته دکتر مونیک الویت، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت دام، انتقال ویروس از انسان به حیوانات یک احتمال است که ما نیاز به بررسی بیشتر برای آگاهی یافتن از وقوع آن داریم. همه اماکن و موقعیت‌هایی مانند باغ وحش‌ها، ابزارهای کمک‌رسان حیات وحش، مسیرهای پیاده‌روی با حیوانات یا نگهداری حیوانات خانگی در منزل می‌توانند انتقال ویروس از انسان‌ها به حیوانات را تسهیل کنند.

 

وی گفت: ویروس آبله میمون می‌تواند از طریق ضایعات پوستی حتی آن‌هایی که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند و مجاری تنفسی یا غشاهای مخاطی وارد بدن شود. بنابراین باید چند اقدام احتیاطی و ساده انجام شود؛ همیشه اطمینان حاصل کنید که همه زباله‌ها، از جمله زباله‌های پزشکی، به طور ایمن دفع شده و برای جوندگان یا سایر حیوانات لاشخور غیرقابل دسترس باشد و اگر به ویروس آبله میمون مبتلا و یا مشکوک به آلودگی هستید، باید از تماس مستقیم با حیوانات، از جمله دام‌های اهلی و حیات وحش و حتی حیوانات خانگی خودداری کنید.

 

اسدی افزود: همه ما باید احتیاط کنیم؛ آبله میمون نمونه دیگری از چگونگی ارتباط بهداشت انسان و حیوان است. تنها با همکاری چند بخشی قوی بین کارشناسان بهداشت عمومی، دامپزشکان و مسئولان ذیصلاح حیات وحش می‌توانیم با بیماری‌هایی مانند آبله میمون مقابله کنیم و آینده‌ای ایمن را برای همه تضمین کنیم.

https://hoorkhabar.ir/708114کپی شد!
28