فاینانس ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی چین برای توسعه کشاورزی در خوزستان

هورنیوز – رضا عظیمی مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه وظیفه وزارت جهاد کشاورزی ایجاد زیرساخت‌‌های شبکه‌های انتقال آب فرعی در کشور است، افزود: مؤسسه جهاد نصر وظیفه اجرای سه پروژه بزرگ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دشت خوزستان و ایلام، شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور و مبارزه با ریزگردها را برعهده دارد.

 

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به جزئیات فاز دوم پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری طرح خوزستان و ایلام اظهارداشت: فاز اول این طرح پیش از این به بهره‌برداری رسیده و اکنون اعتبار مورد نیاز مطالعات فاز دوم این طرح تأمین شده است.

 

او گفت: فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتاری دشت‌های خوزستان و ایلام با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو پیش رفت به نحوی که وزارت نیرو موظف به تأمین شبکه‌های اصلی و وزارت جهاد کشاورزی تأمین کننده شبکه‌های فرعی و مصرف آب در مزارع بودند که قرار است در فاز دوم این پروژه هر دو مسئولیت به وزارت جهاد کشاورزی محول شود. این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مساحت فاز دوم پروژه ۲۵۵ هزار هکتار است. مطالعات ۱۰۲ هزار هکتار آن انجام شده است. مهندسان مشاور آن تعیین شدند. پیشنهاد کردیم که شبکه اصلی و فرعی در یک دستگاه یعنی وزارت جهادکشاورزی انجام شود که فرایند و اتمام پروژه با مشکلی مواجه نشود. اعتبارات مطالعات فاز دوم پروژه تأمین شده و پس از اتمام مطالعات اعتبار نهایی آن تعیین خواهد شد.

 

وی افزود: با توجه به تحریم‌ها مدل‌های مالی بسیاری در نظر گرفته شده است. یکی از آنها فاینانس است. مدل‌های دیگر نیز صندوق توسعه ملی، بانک‌ها و فاینانس داخلی است. یک ظرفیت دیگر هم تهاتر نفت خام است.

 

عظیمی با بیان اینکه کشور چین در قالب فاینانس اعتبار این پروژه را تأمین کرده اضافه کرد: اقتصاد چین مانند ما دولتی نیست و توافق‌‌های اولیه با دو بانک چینی برای تأمین اعتبار این پروژه انجام شده و قرار است که آنها در ازای فاینانس بهره بانکی مطابق با نظام بانکی آن کشور، حق بیمه را از ما دریافت کنند.

 

وی گفت: بودجه مورد نظر برای فاز دوم این طرح حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است و اکنون اقدامات داخلی برای شروع این پروژه در داخل کشور انجام شده است. به گفته وی، ماده ۶۲ دیوان محاسبات برای این پروژه تاریخ تعیین کرده، از این‌رو مجدداً باید ماده ۶۲ را تمدید کنیم.

 

همکاری وزارت جهاد کشاورزی در کاهش ریزگردهای استان خوزستان
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه ریزگردها مشکل جدی مردم خوزستان است افزود: حقابه استفاده از کارون را به مدت ۳ تا ۵ سال برای تقویت پوشش گیاهی این منطقه دریافت کردیم که برخی کشاورزان در این محل اقدام به کشاورزی موقت کرده‌اند.

 

وی تصریح کرد: ۶۰ کیلومتر کانال با عرض بالای ۵۰ متر و پمپاژ آب با سرعت ۲۰ متر مکعب در ثانیه از کارون به محل کانون‌‌های ریزگرد زده شده است که در کاهش این معضل اثرگذار خواهد بود.

 

عظیمی تصریح کرد: ریزگردها در سال‌های قبل مشکلات زیادی را ایجاد کرده بود و مردم خصوصاً مردم خوزستان دغدغه‌ها و نگرانی‌های بسیاری در این زمینه داشتند. بنابراین مؤسسه نصر به این موضوع ورود کرد و در مقطع دوماهه ۶ میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام شد.

 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به خشکسالی و بحران کم آبی دریافت آب از کارون مشکلاتی را ایجاد نخواهد کرد، گفت: باید در شرایط بحرانی تصمیم‌گیری شود و این حقابه نیز به‌صورت موقت خواهد بود.

 

افتتاح پروژه یکانات در منطقه جلفا
عظیمی با اشاره به پروژه‌‌های در دست افتتاح در هفته دولت اضافه کرد: پروژه یکانات در منطقه جلفا آذربایجان شرقی در این هفته افتتاح می‌شود که در این طرح شبکه‌‌های فرعی آبیاری تحت فشار در مساحتی بالغ بر ۱۴۰۰ هکتار آماده بهره‌برداری شده که از منافع آن کشاورزان می‌توانند بهره‌مند شوند.

 

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر در ادامه گفت: رودخانه‌های بزرگی در شمال و شمالغرب کشور وجود داشت که بهره‌برداری درستی از آن نشده بود. طرح‌هایی در این میان مطرح شدند که این آبها را به استان‌های مرزی منتقل کنند تا علاوه‌بر توسعه کشاورزی در آن مناطق به ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت معکوس هم کمک کند. وی همچنین به پروژه جامع شمال کشور نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه شامل زهکشی، شبکه فرعی، تجهیز و نوسازی و آبندان است و با انجام آن کلیه عملیات زیرساختی آب و شمال کشور خاتمه می‌یابد.

 

روزنامه ایران

https://hoorkhabar.ir/708043کپی شد!
103
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.