شرکت‌های پتروشیمی بلای جان مردم استان شده‌اند/ سهم نفت خوزستان چه شد؟

هورنیوزمتن این نامه بدین شرح است:

جناب آقای مهندس اوجی
وزیر محترم نفت
سلام علیکم

 

همانطور که مستحضر هستید خوزستان یکی از حیاتی‌ترین استان‌های کشور بوده و ظرفیت‌های زیادی، چون نفت، گاز، فولاد، بنادر، کشتیرانی، راه‎آهن و کشاورزی را در اختیار دارد. با ارزش‌ترین منابع طبیعی استان خوزستان ذخایر نفت آن است. با وجود اکتشافات نفت در سایر مناطق ایران، اکثر ذخایر نفتی ایران هنوز در خوزستان است. به طور متوسط بیش از %۸۰ از تولید نفت ایران و نزدیک به %۲۰ از تولید گاز ایران در این استان انجام می‌شود. طبق گزارش آماری سال ۲۰۲۰ شرکت ملی مناطق نفت خیزجنوب ایران ارزش تولید نفت و گازخوزستان در سال نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار میرسد. با وجود تمامی این ظرفیت‌ها سوالی که مطرح میشود این است که سهم این استان از این همه منابع طبیعی و ظرفیت‌های خدادادی چیست؟

 

شاهد این هستیم که استان خوزستان نه تنها سهمی ندارد بلکه همین شرکت‌های عظیم پتروشیمی بلای جان مردم این استان شده اند و تنها نمایانگر تبغیضی هستند که مردم خوزستان در استان خود بین مردم و مسئولین و حتی در قیاس با دیگر استان‌ها شاهد هستند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تکیه بر شعار دولت مردمی این امید وجود دارد که پس از مدت‌ها شاهد تغییراتی در رویکرد آسیب زای وزارت نفت نسبت به استان خوزستان باشیم. در همین راستا بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز یک سری مطالبات و اقداماتی را برای بهبود وضع موجود از جنابعالی تقاضا دارد که بصورت مختصر در همین نامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

 

۱. بخش قابل توجهی از مشکلات استان خوزستان با تهیه منابع مالی قابل حل شدن است من جمله بحث فاضلاب شهر اهواز، آبرسانی به روستا، بهبود آب شرب شهر‌هایی نظیر اهواز، آبادان، خرمشهر، اشتغال زدایی و .. که بهانه بسیاری از مدیران فعلی هم کمبود همین منابع مالی است. با اینحال شاهد این هستیم که طبق آمار رسمی عوارض آلایندگی تنها شرکت نفت و گاز کارون بیشتر از بودجه کل استان است. طبق آمار موجود خوشبختانه بخشی از این عوارض به استان داده شده است، ولی متاسفانه شفافیتی در این زمینه وجود ندارد که دقیقا به چه مقدار و در چه زمانی این منابع تامین شده و دقیقا چه نوع برنامه ریزی برای پرداخت باقی آن در آینده وجود دارد و این یکی از مطالبات جدی مردم می‌باشد، اصل شفافیت.

 

۲. تالاب‌ها یکی از مهمترین زیست بوم‌های هر منطقه هستند که نقش مهمی در بقای گونه‌های بیشماری از گیاهان و جانوران دارند و لذا یکی از حیاتی‌ترین اکوسیستم‌های کره زمین می‌باشند. عدم رسیدگی و تامین حق آبه میتواند این ظرفیت عظیم را همانند ۴۳ درصد از تالاب‌های فعلی استان تبدیل به کانون ریزگرد کند و عملا هزینه فعالیت‌های نفتی را مردم با ریه‌ها و در مواردی جان خود بپردازند. از مهمترین تالاب‌های استان خوزستان تالاب هورالعظیم است که طبق اخبار وارده مجوز‌هایی برای خشک کردن قسمت شمالی تالاب هورالعظیم تحت عنوان پروژه توسعه میدان نفتی سهراب در حال پیگیری است. در حال حاضر تنها مخازن ۱ و ۲ و بخشی از ۳ توسط آب شیرین کرخه تغذیه میشوند که در صورت اجرا شدن طرح فوق همین مخازن باقی مانده هم خشک خواهند شد. توسعه فعالیت‌های نفتی در این تالاب در دهه‌های گذشته آسیب‌های بسیار مخربی هم به محیط زیست هم به بومیان منطقه وارد کرده و این در حالی است که طبق اصل پنجم قانون اساسی، محافظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است. این توقع از وزارت نفت دولت انقلابی وجود دارد که لااقل در دولت فعلی شاهد تغییر سیاست‌های حاکمیتی در این زمینه باشیم و شاهد چنین تصمیمات مخربی نباشیم.

 

۳. یکی از ضعف‌هایی که به دولت فعلی وارد می‌باشد نبود یک رسانه منسجم و توانمند برای آگاه سازی مردم از اقدامات دولت است به نحوی که بسیاری از پیشرفت‌های یکساله اخیر گویا بین مردم وجود خارجی ندارند. هیچگونه تناسبی بین عملکرد و انعکاس و تبیین در دولت فعلی وجود ندارد. این در حالیست که در دولت قبل با اقداماتی بسیار ضعیف‌تر از دولت فعلی شاهد ایجاد موج‌های متعدد رسانه‌ای و بزرگنمایی از فعالیت‌های بیهوده و نمایشی بوده ایم. بعنوان مثال صادرات نفت در دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافته و طبق گفته شخص رییس جمهور امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که تقریبا اندازه پیش از تحریم‌ها نفت صادر میکتیم. همین گزاره و خبر ساده، ولی امیدبخش را چند درصد از مردم کشورمان مطلع هستند؟ آیا وقت آن نرسیده که مدیران فعلی به قدرتی که امروز دست رسانه است باور پیدا کنند؟

 

۴. یکی از مهمترین و مردم پسند‌ترین اقدامات فعلی رییس جمهور دیدار‌های متعدد ایشان با اقشار مختلف جامعه می‌باشد به نحوی که طبق گزارش رسمی دولت تنها در شش ماه اول، از ۱۵ استان کشور بازدید توسط شخص رییس جمهور صورت گرفته و نزدیک به ۹۰۴۸ کیلومتر سفر هوایی تنها برای بازدید از استان‌های مختلف طی شده که این تعداد سفر بسیار قابل تامل است و میتواند بسیار امیدزا برای مردم باشد؛ با اینحال این رویکرد مردم محور هنوز که هنوز است به بقیه اعضای کابینه من جمله شخص جنابعالی سرایت نکرده است. اگر بخواهیم از دیگر اعضای کابینه مثالی بزنیم محسن رضایی معاون فعلی رییس جمهور بازدیدی از استان خوزستان در ماه‌های اخیر میکند و با اینکه ایشان خود را یکی از فرزندان خوزستان می‌نامد، ولی تنها به یک سخنرانی ساده یک طرفه در دانشگاه شهید چمران با حضور تعداد محدودی از اساتید بسنده میکند و هیچگونه گفتگوی دوطرفه‌ای بین آقای معاون و مردم صورت نمیگیرد که این عملا برخلاف منویات مقام معظم رهبری می‌باشد و حتی در دیدار‌ها اخیر شاهد گله مندی ایشان از نبود مسئولین بین دانشجویان بوده ایم. گویا طبق تفکرات به ظاهر انقلابی آقای معاون در شان مسئولین انقلابی نیست که طرف مقابل آن‌ها توانایی تکلم داشته باشد. شخص جنابعالی هم با اینکه سفر‌های یک روزه‌ای به استان خوزستان داشته اید، ولی هیچگاه خود را در برابر مردم قرار نداده و لااقل از اقدامات یکساله خود، چه خوب چه بد، دفاع نکرده اید. این امید وجود دارد که با ارتباط بیشتر مسئولین بالارده وزارت نفت با مردم خوزستان شاهد تقویت امید به این دولت و آینده آن باشیم.

 

۵. استان خوزستان دارای بیشترین نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور علی رغم وجود شرکت‌های متعدد نفت و گاز و پتروشیمی می‌باشد. بسیاری از مدیران شرکت نفت بومی نیستند و بسیاری از قرارداد‌های کلان در داخل خود استان به دلیل امتناع از دادن مالیات به استان خوزستان در تهران منعقد میشوند. شرایط بحرانی فعلی ما را ملزم به رویکردی جدید و جهادی وار در وزارت نفت میکند که در آن اشتغالزایی، چه به واسطه گروه‌های جهادی و مردمی و چه مستقیم زیر نظر دولت و چه هر روش دیگری، در شهر‌هایی که در آن‌ها تاسیسات نفتی وجود دارد از اولویت‌های هر مجموعه باشد. این تصمیمات خارج از چارچوب و جهادی وار شاید بتواند بخشی از معضلات بیکاری در استان را حل کند.

 

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران به تبعیت از منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد حلقه‌های میانی و نقش دانشجو بعنوان پلی بین مردم و مسئولین برخی از مطالبات و انتظارات خود را در قالب این نامه به جنابعالی ارائه میدهد. انشالله که با ایجاد ارتباطی تنگاتنگ و گفتگومحور بین مردم و مسئولین در آینده‌ای نزدیک شاهد تحولاتی در استان خوزستان و میهن عزیزمان باشیم.

 

و من الله التوفیق

https://hoorkhabar.ir/708050کپی شد!
40
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.