کاهش بیش از حد نرخ دلار به نفع اقتصاد نیست

هورنیوز – جلال روحی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دلار متغیرهای زیادی دارد و نقش اساسی را در اقتصاد کشور ایفا می‌کند به بورسان گفت: با کمی دقت متوجه می‌شویم که نظر سیاست‌گذار ارزی کشور این است که قیمت دلار بر مبنای دلار نیمایی باشد و طی مدت اخیر با بالا بردن نرخ دلار نیمایی، فاصله آن با دلار آزاد کمتر شد.

 

وی با بیان اینکه اگر نرخ دلار پایین‌تر بیاید بخش‌های اقتصادی کشور زیان سنگینی دیده و سرمایه‌گذاری در کشور با چالش بسیار مواجه خواهند شد، افزود: به نظر من دلار زیر ۲۵ هزار تومان اقتصادی نیست زیرا برای مبادله با دنیای خارج و آزاد شدن منابع و فراگیر شدن تجارت، نیازمند هزار میلیارد دلار هستیم.

 

به گفته این کارشناس؛ بخشی از هزار میلیارد دلار باید از محل سرمایه‌گذاری داخلی باشد که متاسفانه روند سرمایه گذاری در کشور ضعیف است و خروج سرمایه هم وجود دارد.

 

روحی با اشاره به اینکه کشور با کمبود سرمایه برای توسعه، بازسازی و نوسازی صنایع مواجه است اظهار کرد: اگر نرخ دلار پایین باشد صادرات محصولات شیمیایی اقتصادی نخواهد بود. بنابراین، بهتر است سیاست‌گذاری‌های درستی در این زمینه صورت گیرد تا ضمن توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی و جذب سرمایه، شاهد ارتقای سطح رفاه اجتماعی و جبران کسری بودجه در کشور باشیم.

 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بهبود بازار سرمایه با مکانیسم خاصی همراه است که باید طبق همین مکانیسم در حرکت باشد، هر چه قوانین خلق الساعه‌ به بازار وارد شود شاهد تاثیر منفی آن بر بورس خواهیم داد که این امر باعث خروج بازار از حالت تعادل می‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه افرادی که وارد بورس می‌شوند بازار را بر مبنای یک استراتژی و شرایط حال بررسی و اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کنند، افزود: هر گونه تصمیم‌گیری افراد برای سرمایه‌گذاری در بازار بر روند معاملات تاثیرگذار خواهد بود و باعث ورود شوک به این بازار می‌شود.

 

روحی با بیان اینکه بازار سرمایه بازاری است که برای سرمایه‌گذاری در آن باید صبر کرد و دید بلندمدت را در آن نظر گرفت، گفت: استراتژی سهامداران در بازار متفاوت است اما بازار بازدهی خوبی را در اختیار سهامدارانی قرار داده است که گزینه صبر را در این بازار در پیش گرفته‌اند.

https://hoorkhabar.ir/707966کپی شد!
100